Miejskie Centrum Kontaktu 19115 zatrudniło osoby mówiące po ukraińsku

Warszawa 19 115 działa już dziewięć lat
Polacy udzielają pomocy Ukraińcom
Źródło: TVN24
Obywatele Ukrainy mogą korzystać z Miejskiego Centrum Kontaktu 19115. Ratusz zatrudniono pierwsze osoby do obsługi zgłoszeń w języku ukraińskim. Od początku wojny działa też ukraińska wersja portalu.

Warszawa 19115, czyli Miejskie Centrum Kontaktu to platforma umożliwiająca mieszkańcom różne formy kontaktu z urzędnikami, szukanie informacji oraz zgłaszanie problemów związanych z życiem w stolicy i funkcjonowaniem miasta. Do dyspozycji jest portal, numer kontaktowy oraz aplikacja mobilna.

Wraz z początkiem inwazji Rosji na Ukrainę na portalu uruchomiona została podstrona Dla Obywateli Ukrainy, gdzie zamieszczane są informacje skierowane do mieszkańców Warszawy oraz obywateli Ukrainy.

Zawartość portalu podzielona jest na 12 sekcji tematycznych, takich jak sprawy urzędowe, legalizacja pobytu, pomoc mieszkaniowa, zdrowie, edukacja, praca. Ratusz tłumaczy, że ma to ułatwić wyszukiwanie informacji dotyczących możliwości oferowania i otrzymywania pomocy, procedur administracyjnych oraz przysługujących obywatelom Ukrainy praw.

Konsultanci pomogą w języku ukraińskim

Równolegle do uzupełniania portalu o bieżące informacje dotyczące pobytu uchodźców w Polsce, urzędnicy pracowali nad zatrudnieniem osób władających językiem ukraińskim, które mogłyby obsługiwać kanały kontaktu Warszawa 19115. "Pierwsze osoby posługujące się językiem ukraińskim zostały zatrudnione już 7 marca. Od 15 marca uruchomiona została obsługa wybranych kanałów kontaktu w określonych przedziałach czasowych, a od 1 maja obsługa w języku ukraińskim odbywa się całodobowo" - podaje ratusz.

Do zadań pracowników posługujących się językiem ukraińskim należy między innymi tłumaczenie treści na portal oraz obsługa telefonu, czatu i maila.

Ponad siedem tysięcy zgłoszeń

W okresie od 24 lutego do 7 maja 20222 roku 7236 zgłoszenia spośród 147 346 dotyczyły spraw związanych z tematem ukraińskim. "Początkowo najwięcej zgłoszeń dotyczyło form pomocy, zbiórek darów, punktów recepcyjnych oraz spraw związanych z komunikacją miejską. Najwięcej kontaktów w tych sprawach odnotowano w marcu, w tym 4 i 25 marca powyżej 200 dziennie" - wylicza ratusz.

Kolejne tygodnie przyniosły wzrost liczby zgłoszeń związanych z poszukiwaniem mieszkań, a także informacji związanych z możliwościami edukacji ukraińskich dzieci w warszawskich szkołach i przedszkolach. Obecnie najwięcej zapytań dotyczy nadawania numerów PESEL, dostępnych form pomocy socjalnej oraz informacji o dofinansowaniu pobytu gości z Ukrainy u polskich rodzin.

Czytaj także: