Najpierw inwestycję oprotestowali kupcy, potem zablokował ją wojewoda, ale 205 mieszkań w ramach TBS u zbiegu ulic Banacha i Grójeckiej ostatecznie powstanie. Władze Warszawy poinformowały właśnie o podpisaniu umowy na budowę.
- Przyspieszamy z realizacją programu budownictwa mieszkaniowego w Warszawie, ponieważ w czasie pandemii i wojny niełatwo było budować mieszkania. W tej kadencji, od 2018 r. do 2023 r., w trzech segmentach chcemy oddać prawie 12 tysięcy mieszkań – ponad tysiąc nowych, około tysiąca w zmodernizowanych budynkach i 10 tysięcy wyremontowanych pustostanów - zapowiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Kupcy protestowali, wojewoda zablokował
Inwestycja od początku napotykała na problemy. Nie obyło się bez protestu kupców, których część nie chciała przenieść się na targowisko zastępcze przy ul. Skorochód-Majewskiego. Potem w 2020 r. ówczesny wojewoda mazowiecki zablokował budowę, argumentując to zbyt małym parkingiem. W bloku miało być wtedy 195 mieszkań, a tylko 59 miejsc parkingowych. Wojewoda argumentował, że według obowiązującego planu zagospodarowania tego rejonu należy zapewnić jedno miejsce na jedno mieszkanie.
Jednak pozwolenie na budowę oparto na tzw. warunkach zabudowy, wydanych kilka miesięcy przed wejściem w życie planu zagospodarowania. Ratusz, by obejść weto wojewody, postanowił realizować inwestycję na podstawie tzw. lex deweloper. Oznacza to, że zgodę na budowę wbrew planowi zagospodarowania przestrzennego dała Rada Warszawy. W ostatecznej wersji w bloku powstanie 205 mieszkań oraz 78 miejsc parkingowych w garażu i 19 na terenie nieruchomości.
- Miejsca parkingowe były elementem decyzji wojewody o unieważnieniu pozwolenia na budowę. Idąc w kierunku takim, że miasto ma być zrównoważone, przygotowaliśmy tę inwestycje w trybie lex deweloper. Są tam miejsca parkingowe i w naszej ocenie ich liczba jest wystarczająca, żeby obsłużyć ten budynek - powiedziała wiceprezydentka Warszawy Aldona Machnowska-Góra.
Prezes TBS Warszawa Południe Adam Godusławski wyjaśnił, że biorąc pod uwagę to, że osoby, które mieszkają w TBS, z reguły nie mają dwóch samochodów na rodzinę, a raczej ten wskaźnik parkingowy jest w okolicy 0,5. - Myślę, że spokojnie te miejsca parkingowe, które są w tej inwestycji, wystarczą na obsługę naszych najemców - dodał.
Najwyższy blok będzie miał 10 kondygnacji
Za projekt budynków odpowiada znana pracownia Jems Architekci, która wygrała w 2009 roku konkurs architektoniczny na zabudowę narożnika Banacha i Grójeckiej. Projekt zakłada budowę czterech budynków z układem okien, które przypominają nieregularne dziury. Najwyższy blok będzie mieć dziesięć kondygnacji, trzy pozostałe – po sześć. Na parterze przewidziano lokale pod sklepy z punktami usługowymi i biura oraz Muzeum Ochoty.
Inwestycja ma być zrealizowana w ciągu 24 miesięcy. Oddanie do użytku planowane jest na 2026 r. Wartość inwestycji przekracza 100 mln zł.
Źródło: PAP, tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa