Samorząd robi zakupy dla Kolei Mazowieckich. Kilkanaście nowych pociągów

Nowe pociągi dla Kolei Mazowieckich
Trako 2021. Pesa pokazała lokomotywę na wodór
Źródło: TVN24
Samorząd województwa poinformował o zakupie pociągów dla Kolei Mazowieckich. Flotę spółki zasili 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych, które dostarczy bydgoska Pesa. Wartość zamówienia wynosi ponad 458,5 milionów złotych.

Park taborowy Kolei Mazowieckich powiększy się o 16 dwuczłonowych elektrycznych pociągów REGIO 160. Wartość zamówienia to ponad 458,5 mln zł. Samorząd województwa mazowieckiego ubiega się o środki w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).

Marszałek województwa Adam Struzik podkreślił, że przedsięwzięcie jest częścią programu inwestycyjnego województwa mazowieckiego, w ramach którego kupione zostaną łącznie 22 pojazdy. - Dzisiejsza umowa dotyczy dostawy 16 pojazdów, ich serwisowania i szkolenia personelu. Dzięki takim inwestycjom nasza spółka będzie mogła dalej dynamicznie się rozwijać - dodał.

Na których liniach będą kursować?

Nowe składy pojawią się na tzw. liniach radomskich: Radom–Drzewica, Radom–Dęblin, Radom–Skarżysko-Kamienna, Radom–Warka–Warszawa, a także na planowanym do realizacji w ramach Programu Kolej Plus połączeniu Dobieszyn–Kozienice.

Jak zaznacza wicemarszałek Rafał Rajkowski, samorząd województwa chce zapewnić mieszkańcom subregionu radomskiego lepszy i szybszy dojazd do Radomia i Warszawy.

- To kolejny krok samorządu województwa do usprawnienia komunikacji kolejowej w regionie i przywrócenia kolei w Kozienicach. Przypomnę, że dofinansujemy budowę 23,5-kilometrowego odcinka linii kolejowej Kozienice–Dobieszyn. Przeznaczyliśmy na to 45 mln zł, czyli praktycznie cały wkład własny do projektu zakwalifikowanego do Programu Kolej Plus. Już na początku grudnia podpisaliśmy umowę w tej sprawie. W najbliższych latach powstanie w Radomiu nowa baza utrzymaniowo-naprawcza Kolei Mazowieckich, w której będą także serwisowane zamówione pojazdy - wyjaśnił.

Kupione pociągi będą mogły w przyszłości obsługiwać też połączenia: Warszawa–Małkinia–Ostrów Mazowiecka, Siedlce–Sokołów Podlaski, Siedlce–Łuków. Radna województwa mazowieckiego Anna Brzezińska, zwróciła uwagę, że to inwestycja potrzebna i oczekiwana przez mieszkańców.

- Powiększenie parku taborowego umożliwi uruchomienie nowych połączeń na odcinkach, na których obecnie nie kursują pociągi pasażerskie. Nowe pojazdy będą obsługiwać połączenia planowane do realizacji w ramach projektów Kolej Plus, czyli linie do Kozienic, Ostrowi Mazowieckiej i Sokołowa Podlaskiego - przekazała.

Nowoczesne pociągi z Bydgoszczy

Zamówienie dostarczy bydgoska Pesa. Pojazdy trafią do Kolei Mazowieckich najpóźniej w 2026 roku.

- To dla nas powód do szczególnej dumy, że świętujące wkrótce swoje 20-lecie Koleje Mazowieckie w kolejny etap historii wjadą nowoczesnymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi Pesa. Jestem przekonany, że te przyjazne środowisku i bezpieczne pojazdy staną się symbolem komfortu podróży i zadowolenia pasażerów - powiedział prezes zarządu Pesa Bydgoszcz Krzysztof Zdziarski.

W zeszłym roku, pierwszym po zniesieniu obostrzeń pandemicznych, z usług przewozowych Kolei Mazowieckich skorzystało ponad 59 mln pasażerów, czyli o 12 mln więcej niż w 2021 roku.

Nowe pociągi dla Kolei Mazowieckich
Nowe pociągi dla Kolei Mazowieckich
Źródło: Koleje Mazowieckie

Prezes zarządu Kolei Mazowieckich Robert Stępień podkreślił, że kończący się rok był również bardzo udany. - Zakończyliśmy realizację rekordowego w historii polskiej kolei zamówienia na dostawę 61 EZT FLIRT ER160, podpisaliśmy umowę na budowę nowoczesnego zaplecza w Radomiu, a teraz spotykamy się na podpisaniu umowy na zakup 16 dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Cieszę się, że spółka, pierwszy samorządowy przewoźnik kolejowy, obecnie już z prawie 20-letnim doświadczeniem, dynamicznie się rozwija i wciąż inwestuje w nowe projekty, realizując tym samym kolejne cele. Jest to możliwe dzięki wsparciu samorządu województwa mazowieckiego oraz środków unijnych – podsumował.

Z kolei Czesław Sulima, członek zarządu i dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich, podkreślił, jak ważna dla rozwoju spółki jest współpraca z samorządem województwa mazowieckiego, dzięki której możliwe jest sukcesywne unowocześnianie parku taborowego KM.

- Z roku na rok nasz park taborowy powiększa się o kolejne nowoczesne pojazdy. Tym razem podpisujemy umowę na dostawę dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, którymi będą podróżować mieszkańcy odleglejszych terenów Mazowsza. Jednakże należy podkreślić, że jest tak samo ważny, jak zrealizowana w tym roku umowa na zakup 61 pięcioczłonowych EZT ER160 FLIRT przeznaczonych do obsługi połączeń o dużym obłożeniu. Dzięki takim inwestycjom stale możemy polepszać jakość podróżowania na Mazowszu – dodał.

Czytaj także: