Wspólne pismo dotyczy podziału środków z unijnego budżetu na lata 2014-2020. Zgodnie z propozycją, pieniądze przeznaczone dla Warszawy i Mazowsza na inwestycje transportowe, miałyby pochodzić nie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, jak dotychczas, ale z Funduszu Spójności. Pozwoliłoby odciążyć ten pierwszy fundusz, a oszczędzone środki przeznaczyć na inne cele.
- Potrzeby aglomeracji warszawskiej w zakresie realizacji inwestycji drogowych, kolejowych i transportu publicznego (…) są w dalszym ciągu ogromne. Wynika to ze szczególnej roli m.st. Warszawy oraz jej obszaru funkcjonalnego, jako stolicy, a także centrum gospodarczego kraju, kreującego napływ interesantów z zewnątrz - zarówno krajowych, jak i zagranicznych - generujących dodatkowy ruch z tym związany. Analizując dotychczas dostępne projekty dokumentów programowych dotyczących perspektywy finansowej 2014-2020 pod kątem możliwości dofinansowania planowanych w mieście inwestycji drogowych, kolejowych i transportu publicznego, chcielibyśmy zaproponować, aby w większym stopniu uwzględniona została przez pana ministra szczególna rola m.st. Warszawy, świadczona na rzecz całego kraju i wymiany międzynarodowej – czytamy w liście.
Transeuropejski węzeł Warszawa?
Sygnatariusze apelują do ministra transportu o uznanie Warszawy za węzeł Transeuropejskiej Sieci Transportowej oraz wydzielenie dedykowanej inwestycjom transportowym realizowanym na terenie aglomeracji puli środków, np. z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
- Warszawa jest teraz węzłem miejskim, podniesienie jego formalnego statusu pozwoliłoby starać się o dodatkowe finansowanie – tłumaczy Monika Żukowska z biura prasowego ratusza.
Jak zauważają przedstawiciele Warszawy i Mazowsza, takie działania pozwoliłyby poprawić sytuacji Mazowsza. Dziś w statystyce UE ma ono status regionu "lepiej rozwinięty", co ma wpływ ma ograniczenia strumienia pieniędzy z funduszy unijnych.
Marszałek i wiceprezydent
Apel podpisali w poniedziałek Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego oraz Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy odpowiedzialny m.in. za sprawy europejskie i politykę rozwoju gospodarczego stolicy.
Upublicznienie listu zbiegło się w czasie z doniesieniami "Gazety Stołecznej". Dziennik poinformował, że na liście projektów, które w pierwszej kolejności dostaną pieniądze z unijnego budżetu na lata 2014-20 zabraknie warszawskiej obwodnicy. Może to oznaczać, że przez najbliższe lata nie zostanie ona domknięta ani od południa, ani od wschodu.
Urzędnicy przekonują jednak, żeby tych faktów nie łączyć. – List był przygotowywany od kilkunastu dni. Dziś po prostu panowie spotkali się w związku z 10-leciem funkcjonowania Mazowieckiego Funduszu Poręczeń Kredytowych i była okazja go ogłoszenia treści wspólnego listu – przekonuje Monika Żukowska.
Zobacz przejazd nowym fragmentem POW:
b//ec
Przejazd nowym odcinkiem POW
Źródło zdjęcia głównego: tvnwarszawa.pl