Na początku czerwca, mazowiecki wojewódzki konserwator zabytków uznał zrewitalizowany autobus marki Neoplan za zabytek.
"Oficjalnie witamy zrewitalizowanego Neoplana w rodzinie autobusów zabytkowych! Dziś otrzymał żółte tablice. To nasz czwarty, zaraz po francuskim Somua, Warszawie i Jelczu pojazd, uznany przez wojewódzkiego konserwatora zabytków" - poinformowały 7 czerwca MZA.
W tym tygodniu spółka poinformowała, że w najbliższy weekend zabytkowy Neoplan będzie wozić pasażerów na turystycznej linii 100.
Tego jeszcze nie było! Na Waszą prośbę jedną z brygad na linii 100 obsłuży w ten weekend Neoplan😎 Z kim się widzimy?🙌🏻
Posted by Miejskie Zakłady Autobusowe Warszawa on Tuesday, June 20, 2023
Pierwszy niskopodłogowy autobus w stolicy
W latach 90, MZA zaczęło szukać innych alternatyw, by zastąpić ikarusy i jelcze. Spośród różnych marek wybrano 15-metrowego, niskopodłogowego Neoplana. Był on tańszą alternatywą dla przegubowców i miał zastąpić 16,5-metrowe Ikarusy. W listopadzie 1994 roku, we flocie MZA pojawił się pierwszy pojazd niskopodłogowy, który zarazem był także pierwszym autobusem trzyosiowym – Neoplan N4020/3. Autobus został wyprodukowany w niemieckiej fabryce Neoplana w Pilsting.
"Nie odstawał znacznie pod względem pojemności od przegubowych Ikarusów, co powodowało, że Neoplan stanowił potencjalną konkurencję. Pojazd mógł pomieścić łącznie 149 osób, a aż 40 z nich na plastikowych, wandaloodpornych fotelach (z czego 3 na rozkładanych zydelkach naprzeciw środkowych drzwi). Silnik usytuowano w sposób leżący, przez co wchodząc ostatnimi drzwiami konieczne było pokonanie jednego stopnia. W pojeździe zastosowano dość ubogą wersję informacji pasażerskiej opartą wyłącznie na tablicach" - podaje Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie.
Stopniowo do stolicy, z fabryki powstałej w Bolechowie koło Poznania, zaczęły przyjeżdżać kolejne Neoplany, które różniły się silnikami oraz miękkimi fotelami. Zmieniono również wyposażenie systemu informacji pasażerskiej. Wśród autobusów jeden się wyróżniał. Był to model, który posiadał silnik w zabudowie wieżowej. "Dzięki temu rozwiązaniu, w trzecich drzwiach udało się zlikwidować stopień, czym samym obniżono wysokość podłogi do 340 mm" - napisał warszawski KMKM.
Po stołecznych ulicach kursowały łącznie 104 Neoplany. Swoją karierę liniową zakończyły w 2015 roku, zastąpiły je Solarisy Urbino 15.
Trasa linii 100
Linia 100 kursuje na trasie: Dw. Centralny, Plater, Świętokrzyska, Prosta, Towarowa, Okopowa, Anielewicza, Świętojerska, Bonifraterska, Konwiktorska, Sanguszki, Wybrzeże Gdańskie, most Śląsko-Dąbrowski, al. "Solidarności", Targowa, Ratuszowa, Wybrzeże Helskie, Wybrzeże Szczecińskie, most Świętokrzyski, Zajęcza, Topiel, Kruczkowskiego, Książęca, Al. Ujazdowskie, Bagatela, Marszałkowska, Koszykowa, Dw. Centralny.
Linia kursuje od 1 maja do 24 września w soboty, niedziele i święta. Dodatkowe kursy autobusów linii 100 zaplanowano na 9 czerwca oraz 14 sierpnia. W autobusach kursujących na linii 100 obowiązuje standardowa taryfa ZTM.
Wielkie plany Warszawy: pięć linii metra, nowe trasy tramwajowe
Autorka/Autor: dg
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: MZA