Zgodnie z umową Zarząd Dróg Miejskich miał do czwartku złożyć do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego ekspertyzę na temat stanu tunelu Wisłostrady, zamkniętego po sierpniowej awarii na budowie II linii metra.
- Potwierdzam, że ZDM złożył ekspertyzę. Nie wiem czy jest kompletna, bo na razie zapoznałem się z nią bardzo pobieżnie - mówi tvnwarszawa.pl inspektor Jaromir Grabowski.
Opinia drogowców nic nie zmienia
Co zawiera opinia ZDM? - Można w niej przeczytać, że usunięto bezpośrednie skutki awarii. Na razie oczywiście nie można stwierdzić czy tunel jest bezpieczny, ponieważ cały czas konsorcjum AGP prowadzi tam prace - tłumaczy Karolina Gałecka, rzeczniczka ZDM.
Dokument okazał się więc wyłącznie formalnością, nieprzybliżającą daty otwarcia tunelu.
- W sensie technicznym tunel Wisłostrady mógł być otwarty już w połowie października. Został podparty i nie stanowi zagrożenia. Dostaliśmy jednak decyzję WINB, że w rejonie objętym budową muszą być wykonane prace zabezpieczające przyszłą budowę łącznika. Konieczne było zagęszczenie gruntu i budowa ścian ograniczających zagrożenie osunięcia gruntu - wyjaśnia z kolei Krzysztof Malawko, rzecznik Metra Warszawskiego.
Prace wzmacniające do końca lutego
Prace polegające na wstrzykiwaniu specjalnej mieszanki odbywają się z poziomu jezdni, dlatego póki trwają, nie może być mowy o otwarciu tunelu.
Według pierwszych zapowiedzi te roboty miały zostać sfinalizowane do końca ubiegłego roku. Jednak terminu nie udało się dotrzymać. 14 grudnia inspektor na wniosek Metra Warszawskiego, jako pełnomocnika inwestora, zgodził się przesunąć datę na 28 lutego ze względu na "stopień skomplikowania robót budowlanych, specyfikę ich wykonania, uwarunkowania gruntowe, konieczność skonsultowania przyjętej metodologii z ekspertami, a następnie uzyskania opinii technicznych, a także badań".
Jak podkreśla Malawko, budowniczowie muszą mieć absolutną pewność, że narażony na duże przeciążenia grunt między tunelem a przyszłą stacją, jest stabilny.
Ocena prac do końca kwietnia
- Do końca lutego wykonawca musi wzmocnić konstrukcję tunelu wykorzystując metodę iniekcji betonu oraz sfrezować i odtworzyć nawierzchnię jezdni. Po zakończeniu wszystkich prac AGP Metro musi złożyć do ZDM dokumentację powykonawczą. Na jej podstawie wydamy opinię, czy nasz tunel jest bezpieczny. Wszystkie dokumenty przekażemy do wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego, który wyda ostateczną decyzję o udostępnieniu do ruchu - tłumaczy Karolina Gałecka.
Ile czasu może upłynąć od złożenia dokumentów do otwarcia tunelu? - Wykonanie prac to jedno, a ich ocena to drugie. Myślę, że może to potrwać do końca kwietnia - przyznaje Jaromir Grabowski.
Przypomnijmy, pod koniec sierpnia Mustafa Tuncer, dyrektor projektu w AGP Metro Polska zapowiadał, że Wisłostrada zostanie otwarta za 2-4 miesiące. W październiku prezes Metra Warszawskiego zapewniał, że wszystkie prace zakończą się do połowy grudnia. W listopadzie okazało się, że to nierealne. Miejski koordynator remontów mówił o końcu stycznia. Potem, o terminach nikt nie chciał już oficjalnie rozmawiać.
Zamknięty tunel Wisłostrady
Sierpniowa awaria
W nocy z 13 na 14 sierpnia na budowie stacji II linii metra Powiśle budowniczy natrafili na ciek wodny. Stacja została zalana, woda wymyła m.in. grunt pod tunelem Wisłostrady. Tunelu został zamknięty dla ruchu. Wprowadzono objazdy dla kierowców.
Konsorcjum budujące II linię metra zdecydowało, że tarcze drążące tunel pod Wisłą wystartują z placu budowy przy dworcu Wileńskim.
Mustafa Tuncer, wypowiedź z sierpnia 2012:
Jerzy Lejk, wypowiedź z października 2012:Piotr Bakalarski
Mówi Mustafa Tuncer, dyrektor projektu w konsorcjum AGP Metro Polska
Mówi Jerzy Lejk, prezes metra