Siedząc na ławce można posłuchać nagrań z podziękowaniami, m.in. osób związanych ze Stowarzyszeniem "Życie po przeszczepie" i Stowarzyszeniem Transplantacji Serca.
- Cześć Przechodniu! Czy zastanawiałeś się kiedyś nad oddaniem swoich narządów po śmierci? Bo widzisz, ja dzięki takiej decyzji dziś mogę cieszyć się życiem – mówi Robert, jedna z osób dziękujących w ten sposób swojemu dawcy.
Za projekt i realizację ławki odpowiedzialna jest Fabryka Komunikacji Społecznej oraz absolwentka wydziału grafiki warszawskiej Akademii Stuk Pięknych Anna Czarnota.
- Pomnik swoim kształtem nawiązuje do głównego elementu wizualnego kampanii – znaku zgody. Jednocześnie przypomina bumerang, a więc coś, co do nas wraca – tak jak życie, które tracimy, ale które dzięki naszej decyzji o oddaniu narządów może wrócić do kogoś innego – wyjaśnia artystka.
Zachęcają do oświadczeń w portfelu
Część ławki zajmują zasadzone rośliny. Jak wyjaśniała Czarnota, ten element instalacji nawiązuje do słowa "transplantacja" i tym samym słów "szczepić", "sadzić". - Rośliny kwitnące w pomniku symbolizują życie – dodaje artystka.
Interaktywna ławka gościć będzie na placu Defilad do 4 września. Warszawa jest siódmym - po Kielcach, Opolu, Katowicach, Oświęcimiu, Olsztynie i Lublinie - miastem, do którego przyjechała instalacja.
Wcześniej w ramach kampanii "Zgoda na życie" urząd miasta zachęcał mieszkańców stolicy do wypełniania i noszenia w portfelu oświadczeń woli, które można było otrzymać w różnych punktach w mieście.
Polskie prawo pozwala na pobranie narządów, jeśli zmarły nie zgłosił za życia swojego sprzeciwu. W praktyce jednak często dochodzi do sytuacji, gdy organy nie są pobierane od zmarłego ze względu na sprzeciw jego bliskich.
Najwięcej dawców w Mazowieckiem
Województwo mazowieckie znajduje się wśród regionów o jednym z wyższych wskaźników pobrań narządów od zmarłych dawców. Autorzy kampanii zwracają jednak uwagę, że na 50 szpitali z potencjałem dawstwa w województwie, jedynie 26 uczestniczy w programie pozyskiwania narządów od zmarłych.
Organizowana przez Ministerstwo Zdrowia kampania "Zgoda na życie" potrwa do końca 2016 r. Jej celem jest upowszechnienie w społeczeństwie wiedzy na temat medycyny transplantacyjnej, zachęcenie Polaków do publicznego deklarowania swojej woli w kwestii dawstwa narządów oraz zostawania potencjalnymi dawcami szpiku kostnego. Więcej informacji znaleźć na stronie internetowej akcji.
PAP/md/b
Źródło zdjęcia głównego: Zgoda na życie