- Zaczynamy budowę kolejnego odcinka linii metra w kierunku Targówka - poinformowała we wtorek Hanna Gronkiewicz Waltz, prezydent Warszawy. - Zaczynamy w sensie dosłownym, bo już w najbliższą sobotę. To skomplikowana rozbudowa, dlatego chcielibyśmy poinformować mieszkańców, jak powinni się poruszać - dodała.
Zmiany w ruchu
Pierwsze odwierty pod rozbudowę metra ruszyły w połowie marca, jednak prace nie wiązały się z dużymi utrudnieniami dla mieszkańców. Inaczej będzie tym razem, już w nocy z piątku na sobotę z 29 na 30 kwietnia ulica Szwedzka zostanie zwężona o jeden pas ruchu. Przez blisko dwa miesiące na kilkusetmetrowym odcinku kierowcy pojadą tylko w jednym kierunku – w stronę ul. 11 Listopada. Objazd prowadzi ul. Strzelecką, Środkową i Stalową. Urzędnicy tłumaczą, że zwężenie jest konieczne, ponieważ w nowe miejsce przeniesiona zostanie komora ciepłownicza kolidująca z przyszłą stacją Szwedzka.
Zamknięcie ulic pod którymi będą ulokowane stacje metra Targówek i Trocka zaplanowano na noc z niedzieli na poniedziałek z 1 na 2 maja.
"Zamknięte dla ruchu będzie skrzyżowanie ul. Trockiej i Pratulińskiej, przejezdna pozostanie ul. Handlowa. Także skrzyżowanie ul. M. Ossowskiego i Pratulińskiej zostanie wyłączone z ruchu. Zlikwidowane zostało rondo na skrzyżowaniu ulic Gorzykowskiej i Handlowej, natomiast na skrzyżowaniu ul. M. Ossowskiego i Witebskiej wybudowane zostanie rondo umożliwiające zawracanie. Na ulicy Gorzykowskiej i Handlowej (pomiędzy Kołową a Święciańską, w kierunku Radzymińskiej) wytyczony został bus pas. Objazd zamkniętych ulic prowadzi ulicami Gorzykowską, Handlową i Kołową” - czytamy w komunikacie prasowym urzędu miasta.
Autobusy na objazdach
Urzędnicy poinformowali również o zmianach w komunikacji miejskiej. Autobusy linii 135 w kierunku Strzeleckiej pojadą Szwedzką bez zmian. W kierunku przeciwnym zaś zostaną skierowane na trasę objazdową (ul. Strzelecka, Środkowa i Stalowa).
Na większe utrudnienia pasażerowie powinni się przygotować w związku z budową stacji Targówek oraz Trocka. W czasie prac zamknięty zostanie przejazd ulicą Ossowskiego w rejonie skrzyżowania z Pratulińską, Pratulińska pomiędzy Trocką a Handlową i skrzyżowanie z Trocką. Objazdami pojadą linię autobusowe: 156, 160, 162, 199, 212, 517, N02, N12 i N62. Z kolei kursowanie 356 będzie zawieszone.
"Linia ekspresowa E-3 zostanie przekształcona w 262, która będzie kursowała na nowej trasie we wszystkie dni tygodnia - czytamy w oficjalnym komunikacie urzędu miasta. Jej zadaniem będzie połączenie osiedli położonych przy ul. Trockiej z Dworcem Wileńskim w zamian za linie wycofane. Z myślą o mieszkańcach okolic obecnej pętli Targówek uruchomiony zostanie dodatkowy przystanek autobusowy na ul. Handlowej (w kierunku Gorzykowskiej) za skrzyżowaniem z Lusińską. Na ul. M. Ossowskiego, w rejonie przystanku Witebska, zostanie wybudowane rondo, które umożliwi zawracanie autobusom linii 156, 160 i 517. Przystanek Pratulińska stanie się zaś przystankiem końcowym dla linii: 199, 212, 262. W związku z tym, że ruch autobusowy będzie się odbywał głównie ul. Handlową oraz Gorzykowską, zostanie na nich – na odcinku od Kołowej do Święciańskiej (w jednym kierunku) – wytyczony buspas".
Szczegóły zmian w kursowaniu komunikacji miejskiej:
156: METRO MŁOCINY – … – Kondratowicza – św. Wincentego – Kołowa – Ossowskiego – zawrotka przy Witebskiej – Ossowskiego – Handlowa – Gorzykowska – … – DW. WSCHODNI /KIJOWSKA/, częstotliwość kursowania bez zmian;
160: DW. CENTRALNY – … – al. Solidarności – Radzymińska – Gorzykowska – Handlowa – Ossowskiego – zawrotka przy Witebskiej – WITEBSKA, częstotliwość kursowania bez zmian;
162: EC SIEKIERKI – … – al. Solidarności – Radzymińska – Gorzykowska – Handlowa – Kołowa – Borzymowska – Trocka – TARGÓWEK, częstotliwość kursowania bez zmian;
199: REMBERTÓW-AON – … – Radzymińska – Trocka – PRATULIŃSKA, częstotliwość kursowania bez zmian;
212: PL. HALLERA – … – św. Wincentego – Kołowa – Handlowa – Gorzykowska – Radzymińska – Trocka – PRATULIŃSKA, częstotliwość kursowania bez zmian;
262: linia przekształcona z linii E-3, zapewniająca połączenie osiedli położonych przy ulicy Trockiej z Dworcem Wileńskim; DW. WILEŃSKI – al. Solidarności – Radzymińska – Trocka – PRATULIŃSKA, częstotliwość kursowania: 12-15 minut;
356: zawieszenie funkcjonowania linii;
517: URSUS-NIEDŹWIADEK – … – al. Solidarności – Radzymińska – Gorzykowska – Handlowa – Ossowskiego – zawrotka przy Witebskiej – WITEBSKA, częstotliwość kursowania bez zmian;
E-3: przekształcenie w całodzienną linię 262;
N02: MARYSIN – … – Radzymińska – Gorzykowska – Handlowa – Kołowa – św. Wincentego – Kondratowicza – … – METRO MŁOCINY, częstotliwość kursowania bez zmian;
N12: DW. CENTRALNY – … – Starzyńskiego – rondo Żaba – św. Wincentego – Borzymowska – TARGÓWEK, częstotliwość kursowania bez zmian;
N62: DW. CENTRALNY – … – Starzyńskiego – rondo Żaba – św. Wincentego – Kołowa – Handlowa – Gorzykowska – Radzymińska – Łodygowa – … – WOŁOMIN /SIKORSKIEGO/, częstotliwość kursowania bez zmian.
Trzy nowe stacje
W kierunku wschodnim, z Dworca Wileńskiego, powstanie ok. 3 km odcinek trasy. Na Pradze techniczna część podziemnej budowli za stacją Dworzec Wileński kończy się przy skrzyżowaniu ul. Targowej z 11 Listopada i to stąd pociągi metra pojadą dalej na Targówek. Stacja Szwedzka będzie ulokowana pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej, pomiędzy budynkiem Strzelecka 46 a Zajezdnią Autobusową MZA Stalowa. Kolejna stacja, Targówek, wybudowana zostanie pod skrzyżowaniem ul. Pratulińskiej z M. Ossowskiego.
"Po północnej stronie ul. M. Ossowskiego, pod terenem zieleni, znajdować się będzie łączący się ze stacją jednokondygnacyjny, podziemny obiekt komory rozjazdów. Całość będzie miała niemal 300 m długości. I wreszcie największy obiekt tego odcinka II linii metra – stacja Trocka i wraz z torami odstawczymi, wszystko razem o długości 450 m. Zlokalizowana jest wzdłuż ul. Pratulińskiej - pod skrzyżowaniem ulic Pratulińskiej i Trockiej, a także wzdłuż planowanej ulicy na przedłużeniu ul. Pratulińskiej" - czytamy w komunikacie.
Ratusz pokazał wizualizacje budowanych stacji metra:
Tak będą wyglądały nowe stacje metra
kz/sk