Stacja metra Rondo Daszyńskiego: peron już jest, czas na tory

Postęp prac na stacji rondo Daszyńskiego
Źródło: AGP Metro
Budowa stacji metra Rondo Daszyńskiego wkroczyła w ostatnie etap. Powstała już platforma peronu, zamknięto też największy z otworów technologicznych, który służył do usuwania urobku. Teraz przyszedł czas na zakrywanie konstrukcji piaskową zasypką i instalację torowisk.

"W sześć tygodni powstała platforma peronu, z której już niedługo skorzystają pasażerowie jadący metrem na wschód. Zamknięty też został największy z otworów technologicznych, który służył do usuwania urobku z wnętrza stacji" - informuje firma AGP Metro, która odpowiada za budowę II linii podziemnej kolejki.

Na ostatniej prostej przyszedł czas na wyrównanie nawierzchni i schowanie większości konstrukcji pod piaskiem, który stanowić będzie podstawę odtwarzanych ulic. Bezpośrednio przy skrzyżowaniu z ul. Towarową widać już nawet otwarty wykop, w którym powstają dwa ostatnie wejścia do metra.

Układają tory i tynkują

Dzięki zamknięciu największego spośród wszystkich otworów technologicznych na stacji, można było rozpocząć murowanie ostatnich 12 pomieszczeń na poziomie -1. Trwa tynkowanie wnętrz, a w części głównej stacji układana jest kamienna posadzka.

"Gotowe są także dwie konstrukcje schodów prowadzących na peron. Sponad nich rozciąga się widok na halę peronową, która w ciągu półtora miesiąca przybrała niemal ostateczny kształt" - zapewniają budowniczowie metra.

Rozpoczęła się instalacja torowisk - w pierwszej kolejności pracami objęto tor południowy, który czeka już na zabetonowanie.

Postęp prac na stacji rondo Daszyńskiego

Koniec prac w tym roku

Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł. W czerwcu 2011 roku rozpoczęły się pierwsze utrudnienia dla kierowców. Zamknięto między innymi ulicę Sokolą, Prostą i Świętokrzyską.

Inwestycja początkowo gotowa miała być w październiku 2013 r. Obecny termin jej zakończenia to 30 września 2014 r.

Na opóźnienia wpłynęły między innymi początkowe kłopoty z uzyskaniem wszystkich pozwoleń na budowę stacji i tuneli. Budowniczowie zmierzyć musieli się również zalaniem stacji na Powiślu, jak również osuwiskiem na ul. Świętokrzyskiej. Ponadto prace utrudniało znajdowanie niewybuchów z II wojny światowej.

Na razie siedem stacji

Centralny odcinek II linii metra ma mieć siedem stacji i połączyć lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Te stacje to: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat-Uniwersytet (wcześniej Nowy Świat), Centrum Nauki Kopernik (wcześniej Powiśle), Stadion Narodowy i Dworzec Wileński.

Pasażerów wozić ma 20 pociągów inspiro.

W późniejszym czasie metro pojechać ma również na Wolę i Targówek. Jak zapowiadają urzędnicy, na całość budowy II linii zakończyć ma się w 2022 roku.

Schemat rozbudowy metra w Warszawie z roboczymi nazwami stacji
Schemat rozbudowy metra w Warszawie z roboczymi nazwami stacji
Źródło: Metro Warszawskie / tvn24.pl

bf/ran

Czytaj także: