Nad sklepem sportowym świeciły hokejowe rękawice, kij i krążek. Do baru mlecznego "Biedronka" zapraszała szklanka z koktailem, a do latania z krajowym przewoźnikiem zachęcał napis "FLY BY LOT". Te i 12 innych neonów trafiło na Ochocką Ścieżkę Neonową, którą zrealizowano w ramach budżetu obywatelskiego.
Na spacer śladem najciekawszych świetlnych reklam można się wybrać przede wszystkim wirtualnie przez stronę neony.urzadochota.waw.pl. Bo większość opisanych i pokazanych tam neonów na dobre zniknęło z ochockich ulic - wyrzucono je do śmieci lub - w najlepszym przypadku - przeniesiono do muzeum. Autorzy projektu postanowili ocalić je od zapomnienia.
"Projekt polega na utworzeniu ścieżki łączącej miejsca związane z neonami (miejsca gdzie dawniej świeciły charakterystyczne dla dzielnicy reklamy oraz te gdzie jeszcze się one zachowały) funkcjonującej równocześnie w przestrzeni realnej i wirtualnej" – opisywali autorzy projektu na swojej stronie internetowej.
Przekonali ponad 640 osób. Wystarczyło, aby projekt został zrealizowany w ramach budżetu partycypacyjnego na 2015 rok.
Pomysł, jasność, elegancja
Pokazano 15 reklam świetlnych. Wrażenie robi kilkupiętrowy neon salonu prasowego Ruchu z winietami gazet. Znajdował się na rogu Grójeckiej i Spiskiej. Jak gorzko zauważają twórcy strony, zastąpiono go płachtą reklamową. Ruch mógł się też pochwalić efektowną kulą przy Grójeckiej 79.
Elegancją imponowały neony Kina Ochota i dworca Warszawa Ochota. Oba trafiły do Muzeum Neonów. Tyle szczęścia nie miał "Totalizator Sportowy" z postacią biegacza z Grójeckiej 47/51. Światowego oddechu nadawała Ochocie reklama LOT-u na dachu kamienicy na rogu Grójeckiej i Niemcewicza z anglojęzycznym (to rzadkość) hasłem FLY BY LOT. Swojska "Celestynka" z Filtrowej nie reklamowała jakby się mogło wydawać wody gazowanej, a sklep z damskimi ubraniami.
Nie tylko wirtualny spacer
Los każdego neonu opisuje krótka notka. Na stronie znajdują się również grafiki i oryginalne zdjęcia, jeśli takowe udało się zdobyć. Ochocka Ścieżka Neonowa nie kończy się jednak w wirtualnym świecie. Jak informuję pomysłodawcy, przy istniejących neonach i w miejscach, gdzie znajdowały się zdjęte reklamy, umieszczono tabliczki informacyjne.
"Każda z nich zawiera graficzny obrys neonu, krótki opis, szkicową mapę całej trasy oraz kod QR przypisany temu punktowi i odsyłający na stronę internetową projektu" – opisują autorzy.
Realizacja projektu kosztowała 13,5 tys. złotych.
Na początku roku nowy neon pojawił się w Porcie Czerniakowskim:
jk/b
Źródło zdjęcia głównego: UM Ochota/neony.urzadochota.waw.pl