W drugiej po艂owie 2017 r. Warszawa planuje uruchomienie wypo偶yczalni miejskich samochod贸w w formule tzw. carsharingu. Na pocz膮tek b臋dzie to od 300 do 500 aut, op艂ata za minut臋 u偶ytkowania mo偶e wynosi膰 ok. 1,2 z艂. Miasto rozpocz臋艂o poszukiwania firmy, kt贸ra obs艂u偶y system.
Wiceprezydent stolicy Jacek Wojciechowicz oraz dyrektor sto艂ecznego Zarz膮du Dr贸g Miejskich 艁ukasz Puchalski m贸wili w pi膮tek, 偶e celem uruchomienia wypo偶yczalni publicznych aut jest odzyskanie przestrzeni publicznej w mie艣cie zajmowanej przez prywatne samochody. Przekonywali, 偶e przy d艂ugofalowych projektach jeden samoch贸d publiczny mo偶e zast膮pi膰 10 aut prywatnych.
Miasto nie poniesie koszt贸w
Us艂uga skierowana ma by膰 przede wszystkim do os贸b sporadycznie korzystaj膮cych z samochodu, ma stanowi膰 alternatyw臋 dla posiadania w艂asnego pojazdu. Z wypo偶yczalni b臋d膮 mog艂y korzysta膰 wszystkie osoby posiadaj膮ce prawo jazdy i zarejestrowane w systemie. U偶ytkownicy b臋d膮 p艂acili za minut臋 u偶ytkowania auta, konkretna stawka nie jest jeszcze znana, ale jak m贸wi艂 Puchalski, bior膮c pod uwag臋 stawki w innych miastach europejskich, dla Warszawy mog艂aby wynie艣膰 ok. 1,2 z艂 za minut臋 u偶ytkowania. Koszt ma by膰 tak skalkulowany, aby "nie wyci膮ga膰" mieszka艅c贸w z korzystania z komunikacji publicznej, a jednocze艣nie stanowi膰 alternatyw臋 dla utrzymywania w艂asnego samochodu. Op艂ata za minut臋 jazdy b臋dzie jedyn膮, kt贸r膮 b臋dzie ponosi艂 u偶ytkownik. Miasto nie poniesie 偶adnych koszt贸w zwi膮zanych z uruchomieniem wypo偶yczalni, poniesie je firma, kt贸rej miasto udzieli koncesji. W zamian operator b臋dzie czerpa艂 zyski z op艂at dokonywanych przez kierowc贸w, a tak偶e b臋dzie m贸g艂 umieszcza膰 na swoich pojazdach reklamy. Jednak, jak zastrzeg艂 Puchalski, miastu zale偶y, 偶eby wygl膮d aut by艂 ujednolicony. Aby skorzysta膰 z pojazdu, trzeba b臋dzie si臋 zarejestrowa膰 w systemie (potwierdzaj膮c posiadanie prawa jazdy) i znale藕膰 lub zarezerwowa膰 wolny pojazd. Wypo偶yczanie ma by膰 maksymalnie proste - za pomoc膮 aplikacji mobilnej, strony www lub infolinii. Samochody nie b臋d膮 zaparkowane na dedykowanych stacjach, mo偶na je b臋dzie wypo偶yczy膰 i odda膰 w dowolnym legalnym miejscu parkingowym na obszarze obejmuj膮cym pocz膮tkowo co najmniej dzielnice: Mokot贸w, Ochota, Praga Po艂udnie, Praga P贸艂noc, 艢r贸dmie艣cie, Wola i 呕oliborz. Korzystaj膮c z auta mo偶na si臋 b臋dzie porusza膰 tak偶e poza t膮 stref膮; zwrot b臋dzie jednak mo偶liwy tylko w wymienionych dzielnicach.
Od 300 do 500 aut
Na pocz膮tek system ma oferowa膰 od 300 do 500 nowych aut. B臋d膮 mog艂y je藕dzi膰 do momentu osi膮gni臋cia maksymalnie 100 tys. km przebiegu i nie b臋d膮 mog艂y by膰 starsze ni偶 cztery lata. Wed艂ug kryteri贸w przyj臋tych przez miasto, oferenci b臋d膮 mogli zaproponowa膰 auta z trzema rodzajami nap臋du - spalinowe, ale niskoemisyjne spe艂niaj膮ce norm臋 Euro 6; hybrydowe oraz elektryczne. Ale z wypowiedzi urz臋dnik贸w wynika, 偶e najpierw b臋d膮 to auta spalinowe, poniewa偶 miasto nie ma infrastruktury do 艂adowania aut elektrycznych, ani nie chce, 偶eby auta sta艂y przez kilka godzin na czas 艂adowania. Jednocze艣nie i Wojciechowicz, i Puchalski podkre艣lali, 偶e auta elektryczne s膮 po偶膮dane i chcieliby je wprowadzi膰 w kolejnych etapach rozwijania sytemu wypo偶yczalni. Puchalski pytany przez dziennikarzy, jakie konkretnie auta b臋d膮 w wypo偶yczalni i czy b臋dzie to jeden model, odpowiedzia艂, 偶e miasto nie jest zbyt sk艂onne, by by艂 to jeden model, dobrze, aby cz臋艣膰 "floty" stanowi艂y wi臋ksze auta. Dyrektor ZDM m贸wi艂, 偶e w Warszawie z jednego samochodu korzysta 艣rednio 1,2 osoby, czyli z pi臋ciu aut korzysta 艣rednio sze艣膰 os贸b. Ponadto wed艂ug najnowszych, jeszcze nieoficjalnych szacunk贸w na tysi膮c mieszka艅c贸w w stolicy przypada a偶 ok. 640 samochod贸w, dla por贸wnania w Berlinie jest to ok. 350 samochod贸w na tysi膮c mieszka艅c贸w. Firmy zainteresowane prowadzeniem systemu maj膮 teraz 45 dni na zg艂oszenie si臋 do negocjacji. Po ich zako艅czeniu, prawdopodobnie na pocz膮tku 2017 r., planowane jest podpisanie umowy z koncesjonariuszem. Uruchomienie systemu mo偶e odby膰 si臋 na prze艂omie drugiego i trzeciego kwarta艂u 2017 r.
PAP/kz/m艣