Remontują rosyjskie wagony metra. Poznasz je po żółtym pasku

Naprawa wagonów
Naprawa wagonów
Źródło: Metro Warszawskie

Pociągi z serii 81 służą warszawiakom od początku funkcjonowania metra. I jeszcze trochę pojeżdżą. Ale musiały przejść remont. Koszt naprawy 64 wagonów to około 18,3 miliona złotych.

W sumie z Zakładu Naprawczego Taboru Kolejowego w Mińsku Mazowieckim wróciło już 12 z 64 wagonów. Ostatni z naprawianych wagonów ma wrócić do eksploatacji w 2019 roku. - Podczas naprawy wymieniane lub regenerowane są wszystkie eksploatowane części maszyn - mówi Anna Bartoń, rzeczniczka Metra Warszawskiego.

Najstarsze wagony serii 81, których jest w metrze 10 sztuk otrzymaliśmy "w darze". Wyprodukowano je w 1989 roku w Sankt Petersburgu. - Kolejne 32 sztuki były zakupione w 1994 roku - podaje Bartoń.

Żółty pasek i wiele więcej

Wagony, które są już po naprawie, można z łatwością rozpoznać, ponieważ niebieski pasek zmienił kolor na żółty. Ale najważniejsze zmiany zachodzą w środku. To nowe siedzenia, odnowione poręcze, wymienione szyby i nowa podłoga.

Rzeczniczka podkreśla, że ważne jest także to, co niewidoczne dla pasażerów. - Z technicznego punktu widzenia ważna jest naprawa nie tylko wnętrza wagonu pasażerskiego, ale również naprawa wózków. Naprawie poddane zostaną także wszystkie sprężarki, sprzęgi, silniki, hamulce oraz okablowanie - wylicza Bartoń.

Miliony kilometrów za nimi

Wagony 81 serii towarzyszą warszawiakom codziennie od początku funkcjonowania metra. Poprawa ich stanu technicznego jest potrzebna, tak by mogły być używane przez kolejne lata. A dotychczasowa eksploatacja może budzić podziw. Wagony przejechały ponad 2 miliony 200 tysięcy kilometrów. Jak wylicza rzeczniczka, oznacza to, że gdyby tory poprowadzone były po równoleżniku, pociągi objechałyby kulę ziemska prawie 55 razy.

Naprawione zostaną łącznie 64 wagony, w tym 28 to czołowe, a 36 - pośrednie. Wszystko po to, by maszyny nie musiały znikać z torów. - Podobnie jak samochody, także pociągi posiadają obowiązkowe cykle przeglądowe - wyjaśnia Anna Bartoń. - Naprawę główną wykonuje się w przypadku tego typu pojazdu po 16 latach eksploatacji pojazdu lub po przejechaniu miliona 120 tysięcy kilometrów. Dla niektórych wagonów jest to już druga naprawa - informuje.

Jaka czeka je przyszłość?

Naprawa pojazdów wydłuża ich żywotność, jednak Metro Warszawskie nie wie, na jak długo. - Nie jesteśmy w stanie określić, kiedy ostatni ze składów zostanie wycofany z eksploatacji - odpowiada rzeczniczka.

Teoretycznie istnieje więc szansa, że w przyszłości będą służyć mieszkańcom innego miasta. Oczywiście jeśli znajdzie się chętny. Jedno co pewne - muszą być sprawne. - Nawet przy założeniu, że wagony produkcji rosyjskiej zostaną przez nas odsprzedane, to naprawa ta musi zostać wykonana. Możemy odsprzedać wyłącznie tabor sprawny technicznie - podsumowuje nasza rozmówczyni.

Zobacz jak wygląda budowa drugiej linii metra:

mp/b

Budowa II linii metra

Budowa II linii metra

Źródło: Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl
O postępie prac
O postępie prac
Teraz oglądasz
Maria się przebiła
Maria się przebiła
Teraz oglądasz
Kamień węgielny wmurowano 11 sierpnia
Kamień węgielny wmurowano 11 sierpnia
Teraz oglądasz
Na budowie metra
Na budowie metra
Teraz oglądasz
Ruszyła budowa metra na Woli
Ruszyła budowa metra na Woli
Teraz oglądasz

Budowa II linii metra

Czytaj także: