Remont na moście średnicowym. Gdański musi zastąpić Centralny

Gdańska zastąpi Centralną
Źródło: tvnarszawa.pl
Na początku marca kolejarze rozpoczną drugi etap remontu mostu średnicowego. Oznacza to spore utrudnienia dla pasażerów, bo część pociągów będzie musiała ominąć główne warszawskie dworce. Część ich funkcji przejmie Dworzec Gdański.

Most średnicowy ma cztery tory - dwa do ruchu podmiejskiego i dwa do ruchu dalekobieżnego. Tory podmiejskie były remontowane w ubiegłym roku przy całkowitym zamknięciu. Teraz kolejarze zabierają się za remont torów dalekobieżnych. Będzie on przeprowadzony nieco inaczej, bo tory będą zamykane na przemian. Najpierw robotnicy wyremontują jeden tor, a gdy go skończą i oddadzą do użytku (ma się to stać 26 kwietnia), przystąpią do prac przy drugim torze. Remont będzie przez to trudniejszy, ale utrudnienia dla pasażerów mniejsze. Zakończenie prac zaplanowano 14 czerwca br.

Remont będzie trudniejszy

W czasie remontu część pociągów jadących z zachodu będzie musiała ominąć dworce Wschodni i Centralny. Zamiast tego będą zatrzymywać się na Dworcu Gdańskim. To oznacza, że niektórzy pasażerowie, którzy do tej pory mieli wygodne przesiadki na Centralnym, będą musieli teraz dotrzeć na Gdański (bądź odwrotnie). Kolejarze chcieliby, by mogli w takim przypadku bezpłatnie korzystać np. z metra. Nie udało im się jednak jeszcze w tej sprawie porozumieć z ZTM.

Organizacja ruchu w czasie robót na moście

  • Pociągi wyjeżdżające z Warszawy w kierunku zachodnim będą kursowały torem dalekobieżnym linii średnicowej.
  • Niektóre pociągi przyjeżdżające z kierunku zachodniego, z wyjątkiem pociągów jadących z Łodzi, będą kursować przez Warszawę Gdańską z pominięciem stacji Warszawa Zachodnia.
  • Pociągi jadące objazdem przez Warszawę Gdańską, będą kontynuować podróż w kierunku Białegostoku, Olsztyna, Trójmiasta, Lublina z pominięciem stacji Warszawa Wschodnia.
  • Pociągi z Łodzi będą jechały przez Warszawę Centralną. Niektóre skończą bieg na tej stacji.
  • Pociągi międzynarodowe odjeżdżające z Warszawy, będą kursowały przez linię średnicową dalekobieżną i Warszawę Centralną. Pociągów międzynarodowe odjeżdżające na wschód w porze nocnej pojadą po części podmiejskiej.
  • Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej z i do stacji Warszawa Lotnisko Chopina będą kursowały do stacji Warszawa Centralna, natomiast w relacji do i z Wieliszewa będą kursowały tylko do stacji Warszawa Wschodnia z wyłączeniem porannego szczytu – wówczas zostaną skierowane na stację Warszawa Gdańska.
  • Pociągi Kolei Mazowieckich w relacji do Modlina i z powrotem będą kursowały tylko do stacji Warszawa Wschodnia. Z kierunku Zachodniego pociągi Bolimek, Radomiak, Mazovia będą kursowały przez stację Warszawa Centralną. Niektóre pociągi KM jadące na wschód będą rozpoczynały bieg na stacji Warszawa Wschodnia, w tym popularny pociąg Łukowianka.

Rozkład jazdy obowiązujący od 9 marca 2014 r. powinien być już dostępny dla pasażerów.

Remont mostu średnicowego
Remont mostu średnicowego
Źródło: mat. prasowe

60 km/h zamiast 40 km/h

Most średnicowy ma 470 m. Prace obejmą tory o łącznej długości około 1150 m. Będą prowadzone obok przejeżdżających pociągów 16 m nad poziomem wody. Wykonawca wymieni wszystkie elementy torów - na jednym znajduje się 748 mostownic (podkładów). Roboty obejmą również montaż nowych elementów konstrukcji mostu odbojnic i blach przeciwpożarowych.

Prace zapewnią sprawną komunikację w obszarze warszawskiego węzła kolejowego. Po remoncie pociągi pojadą szybciej. Prędkość na moście wzrośnie z 40 km/h do 60 km/h i umożliwi utrzymanie bardzo dużej częstotliwości kursowania pociągów.

Pociągi pojadą szybciej

Czytaj także: