"Pod względem konstrukcyjnym połączenie stacji pierwszej linii metra (A14) ze stacją drugiej linii (C11) zorganizowano na dwóch poziomach: na poziomie antresoli, która powstanie na pierwszej podziemnej kondygnacji oraz na poziomie peronów pasażerskich" – informuje wykonawca prac.
Blisko tuneli
Na razie robotnicy wykopali przejście prowadzące z peronu II linii metra pod wschodnim tunelem I (prowadzącym w kierunku Młocin). Ze względów technologicznych prace w tym miejscu prowadzone są etapami. "Do wykonania został bliźniaczy przekop po stronie północnej, dzięki któremu przejście uzyska docelową szerokość: 5 m, oraz część denna, która zapewni odpowiednią wysokość: 4 m" - wyjaśniają przedstawiciele AGP Metro, wykonawcy robót.
I informują, że są to skomplikowane prace, które odbywają się 1,6 metra poniżej tunelu.
Gdy to się skończy, połączony będzie peron budowanej linii z szybem, który znajduje się na przecięciu tuneli I i II. - To jest to miejsce, które podczas poprzedniego zamknięcia stacji w centrum było tworzone kilkadziesiąt centymetrów od tuneli - dodaje Mateusz Witczyński.
Przebicie na północ
Od tego miejsca prace będą kierowały się w stronę peronu istniejącej stacji Świętokrzyska na I linii, czyli na północ. Ale nie będą prowadzone metodą górniczą. Ziemia będzie wybierana w osłonie ścian szczelinowych, które również powstały podczas poprzedniego zamknięcia stacji w centrum. Gdy to się zakończy, obie linie zostaną połączone przejściem dla pieszych. Później będą powstawały m.in. schody. Na razie nie wiadomo, kiedy dokładnie się to stanie.
Wykop pod płytę antresoli
Wykonany został też wykop pod płytę fundamentową antresoli nowej stacji, która znajduje się na głębokości 7 m poniżej powierzchni terenu. Na przygotowanej platformie roboczej i warstwie chudego betonu położono izolację przeciwwodną, a następnie docisk i zbrojenie. Z kolei w północnej części placu dobiegają końca prace przy pogłębianiu wykopu (również do poziomu płyty fundamentowej).
"Na miejscu zauważyć też można wykop pod przyszłe wejścia stacyjne (W1 i W2) zaprojektowane w południowo-zachodnim narożniku skrzyżowania. Jedno – położone będzie równolegle do ul. Świętokrzyskiej, drugie – zlokalizowane wzdłuż ul. Marszałkowskiej – skieruje pasażerów na pl. Defilad" – piszą przedstawiciele AGP Metro.
Budowa II linii metro
Centralny odcinek II linii metra będzie się składać z siedmiu stacji i połączy Wolę z Pragą Północ. Koszt budowy to ponad 4 mld zł. Inwestycja złapała opóźnienie. Prace miały zakończyć się jesienią 2013 roku, ale aktualny termin to koniec września 2014 r.
ZOBACZ PRZEJZDY GOTOWYMI TUNELAMI II LINII METRA:
Przejazd tunelem metra na Pradze
Pierwszy przejazd tunelem II linii metra
ran//ec
Źródło zdjęcia głównego: AGP Metro