- To byłby skrajnie niekorzystny scenariusz. Nie zakładam takiej możliwości, ale nie można jej wykluczyć - wyjaśniał w rozmowie z tvnwarszawa.pl Mirosław Rutkowski z Państwowego Instytutu Geologicznego. - Jeżeli udałoby się temu problemowi zaradzić w ciągu miesiąca czy dwóch, to byłby bardzo dobry wynik - dodał wówczas.
Dla kierowców czarny scenariusz się sprawdził.
Bez błędu? Eksperci mają wątpliwości
Ani wykonawca, ani urzędnicy nie wskazali winnych zeszłorocznej awarii na budowie metra, która spowodowała utrudnienia dla stołecznych kierowców.
- Matka natura i jej kaprys stworzyły taką sytuację - komentował jeszcze w maju Bartosz Milczarczyk, rzecznik prasowy ratusza.
- Nikt nie popełnił błędu - stwierdził wówczas w rozmowie z reporterem "Czarno na białym" TVN24 Mateusz Witczyński, rzecznik AGP Metro Polska, spółki, która buduje centralny odcinek II linii.
W tym samym materiale eksperci nie godzili się na takie stawianie spraw.
– To jedna z największych awarii geotechnicznych w historii Polski. Nie można powiedzieć, że zawiniła geologia. Zawiodły zabezpieczenia, które przewidział wykonawca i projektant – przekonywał Mirosław Rutkowski z Państwowego Instytutu Geologicznego.
Tę wersję potwierdziła osoba związana z budową.
- Zabezpieczenie było tak realizowane, że można było mieć wątpliwości, czy wszystkie elementy technologiczne były wykonane - powiedział reporterowi TVN24, zastrzegając sobie anonimowość.
Czy ewentualność osunięcia gruntu można było przewidzieć?
- Łatwo jest mówić po, trudniej przed. Ale myślę, że było to do przewidzenia - przyznał prof. Antoni Tajdoś, geotechnik.
Zobacz reportaż Leszka Dawidowicz, reportera programu "Czarno na białym":
Kiedy zostanie otwarty tunel Wisłostrady?
KALENDARIUM WYDARZEŃ ZWIĄZANYCH Z NAPRAWĄ TUNELU WISŁOSTRADY
Noc z 13 na 14.08 2012 - Na budowie stacji Powiśle (7 marca nazwa stacji została zmieniona na Centrum Nauki Kopernik - red.) II linii metra dochodzi do awarii. Kierownik budowy w dokumentacji zamieszcza wpis: "W trakcie montażu jedenastego żebra z kolei w tunelu północnym od strony zachodniej ze ściany czołowej nastąpiły niekontrolowane nagłe wypływy nawodnionego gruntu. Roboty przerwano. Ewakuowano pracowników".
Natychmiast zamknięto dla ruchu most Świętokrzyski i tunel Wisłostrady. Niedługo później okazało się, że z mostem wszystko jest w porządku i może zostać otwarty. Nie ma też uszkodzeń w samym tunelu. Niepokój budzi jednak sytuacja pod jego dnem.
Korek na Wisłostradzie
14.08.2012 - Od rana trwają gorączkowe poszukiwania źródła wycieku. Wykonywane są grodzie, tak, by przy ewentualnym kolejnym problemie ta woda i materiał nie wylewały się na całą szerokość stacji.
Na tvnwarszawa.pl pytamy o przyczyny awarii.
Wisłostrada nadal pozostaje zamknięta.
15.08.2012 - Wieczorem wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz w rozmowie z tvnwarszawa.pl przyznaje: - Sytuacja jest poważna. Priorytetem jest bezpieczeństwo. Nie wpuścimy samochodów do tunelu, dopóki nie będziemy mieć pewności, że nie ma żadnego ryzyka.
Tymczasem w siedzibie wykonawcy centralnego odcinka II linii metra budowniczowie próbują ustalić, jak zbadać teren pod tunelem. Rozważanych było kilka metod diagnostycznych.
16.08.2012 - Eksperci podejmują się ocen przyczyn awarii.
- Państwowy Instytut Geologiczny nie uczestniczył w projektowaniu II linii metra, ale możliwości są dwie. To był błąd wykonawcy albo projektanta - ocenia rzecznik Państwowego Instytutu Geologicznego, Mirosław Rutkowski.
Geolog o wycieku na budowie stacji metra Powiśle
20.08.2012 - Czarny scenariusz to rok - tak o zamknięciu tunelu Wisłostrady mówi ekspert geolog.
27.08.2012 - Ratusz organizuje specjalną konferencję prasową. Urzędnicy przedstawiają nowe, tymczasowe objazdy zamkniętego tunelu.
31.08.2012 - Do Polski przyjeżdża Mustafa Tuncer, dyrektor projektu w konsorcjum AGP Metro Polska.
Mówi, że nie jest możliwe określenie dokładniej daty, kiedy tunel Wisłostrady zostanie ponownie otwarty. Zaznacza, że konsorcjum przewiduje, że nastąpi to za dwa do czterech miesięcy.
Mówi Mustafa Tuncer, dyrektor projektu w konsorcjum AGP Metro Polska
Wykonawca metra proponuje również rozwiązanie, które pozwoli na wypełnienie pustki. Ma to być stopniowe wypełnianie jej betonem. Wzmocniony ma być również grunt wokół stacji.
1.09.2012 - Ruszają nowe objazdy zamkniętego tunelu.
5.09.2012 - Portal tvnwarszawa.pl pokazuje zdjęcia wykonane tuż po awarii:
Stacja po zalaniu
12.09.2012 - Rusza wypełnianie pustki pod tunelem. Wg. szacunków prace mają potrwać nawet cztery miesiące.
Prace na zalanej stacji
24.10.2012 - Media publikują raporty wykonane przez różne grupy ekspertów m.in.: Politechniki Warszawskiej, Instytutu Dróg i Mostów, Zakładu Geotechniki i Budowli Podziemnych.
"Gazeta Stołeczna" podaje, że możliwy jest demontaż tunelu Wisłostrady i wybudowanie go od nowa. Jeszcze tego samego dnia ratusz to dementuje.
Mówi Bartosz Milczarczyk, rzecznik ratusza
Eksperci w swoich raportach podali, że na pięć dni przed awarią inspektor nadzoru miał zwracać uwagę na wycieki znacznej ilości wody we wschodniej części stacji. Projektant uznał jednak, że można kontynuować prace. Eksperci z Politechniki Warszawskiej oraz Instytutu Badawczego Dróg i Mostów wytykali też, że zabezpieczenia pod tunelem były niewystarczające.
Do informacji zawartych w raportach odniósł się Mateusz Witczyński z AGP Metro. - Wycieki z 8 sierpnia nie miały żadnego wpływu na awarię, do której doszło w nocy z 13 na 14 sierpnia. One miały miejsce we wschodniej części stacji, która jest odrębnym obiektem. Nie miały żadnego związku z tym, co się działo w części zachodniej - podkreślił rzecznik.
25.10.2012 - Po raz pierwszy od awarii do tunelu wchodzą wpuszczeni dziennikarze. Prezes warszawskiego metra zapowiada, że termin zakończenia wszystkich prac to 15 grudnia.
- Jest szansa, że kierowcy pojada nim jeszcze przed nowym rokiem – mówi prezes Jerzy Lejk.
Mówi Jerzy Lejk, prezes metra
2.01.2013 - Warszawskie Metro oraz APG Metro nie chcą komentować deklaracji dyrektora Witka. Mówią jedynie, że do końca stycznia będzie kompletowana dokumentacja niezbędna do odbiorów technicznych.
1.02.2013 - Znów przesuwa się termin otwarcia tunelu. Okazało się, że przedłuża się skomplikowana operacja wstrzykiwania specjalnej mieszanki, która ma wzmocnić tunel i wypełnić pustkę pod nim.
Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego na ukończenie prac daje czas do 28 lutego. Po ich zakończeniu będzie czas na skompletowanie niezbędnych dokumentów do odbioru technicznego. Inspektor WINB Jaromir Grabowski przyznaje, że otwarcie tunelu może nastąpić dopiero w kwietniu.
Tunel zamknięty do kwietnia
27.02.2013 - Zarząd Dróg Miejskich, którzy zarządza tunelem informuje, że prace przy wzmacnianiu i kompletowanie dokumentacji przedłużą się, a kierowcy tunelem pojadą w czerwcu.
3.06.2013 - Urzędnicy po raz kolejny dają możliwość zobaczenia z bliska jak wyglądają prace przy wzmacnianiu tunelu. Można było zobaczyć otwory przez które wstrzykiwana jest specjalna mieszanka. Była tam kamera tvnwarszawa.pl:
Przejazd tunelem (nagranie przyspieszone)
24.05.2013 - W siedzibie wykonawcy metra ważne spotkanie. Są na nim oprócz budowniczych: przedstawiciele metra warszawskiego, ratusza oraz Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego – to właśnie Jaromir Grabowski podaje, że otwarcie tunelu jest możliwe w ciągu kilku tygodni.
Mówi Jaromir Grabowski, wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego
11.06.2013 - W nieczynnym tunelu rozpoczynają się próby obciążeniowe. Wjeżdża kilka ciężarówek o łącznej masie 240 ton. Jednocześnie prezydent Warszawy zapowiada, że kierowcy pojadą tunelem pod koniec czerwca.
Reportaż Łukasza Wieczorka. Program "Polska i Świat"
14.06.2013 - Próby obciążeniowe kończą się pomyślnie.
22.06.2013 - Ratusz informuje, że tunel Wisłostrady zostanie otwarty w niedzielę 23 czerwca ok. godz. 5:00 nad ranem.
bf/mz
Źródło zdjęcia głównego: archiwum TVN