Ponad 1,2 miliarda złotych z funduszy unijnych trafi do drogowców i kolejarzy. Dzięki tym pieniądzom Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybuduje drogę S17 z Warszawy do Garwolina, PKP Intercity zmodernizuje swoje pociągi, a warszawska Szybka Kolej Miejska kupi nowoczesne składy.
Umowy o wsparcie inwestycji z funduszy unijnych podpisali w środę przedstawiciele obu kolejowych spółek, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych - rządowej agendy, która ocenia wnioski o dofinansowanie. Wartość wszystkich trzech projektów to ponad 2,7 miliarda złotych, a dofinansowania unijnego z Programu Infrastruktura i Środowisko - ponad 1,2 miliarda złotych.
Szybciej do Lublina
GDDKiA wybuduje prawie 37 kilometrów drogi ekspresowej S17 od węzła Lubelska (miejsce, w którym południowa obwodnica Warszawy będzie łączyć się z drogą S17) do Garwolina. Nowa ekspresówka będzie przebiegać przez powiaty otwocki (gmina Wiązowna, gmina Celestynów, miasto Otwock, gmina Kołbiel) i garwoliński (gminy Pilawa i Garwolin). Budowa odcinka rozpoczyna się we wsi Góraszka w gminie Wiązowna (za węzłem Lubelska), a kończy w miejscu, w których S17 łączy się z istniejącą obwodnicą Garwolina. Wartość inwestycji to 1,25 miliarda złotych, a dofinansowanie unijne wyniesie 618,5 miliona złotych.
- Inwestycję zakończymy w 2020 roku, ale część odcinków będzie przejezdna wcześniej - powiedział wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz. Przypomniał, że to już 39. umowa o dofinansowanie GDDKiA z Programu Infrastruktura i Środowisko.
Wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik zaznaczył, że zbudowana droga w kierunku Lublina skróci czas przejazdu do wielu miast. - Pojedziemy szybciej do Lublina, ale także na przykład do Rzeszowa, dzięki budowie drogi S19 pomiędzy Lublinem a Rzeszowem. Doprowadzi to między innymi do lepszego skomunikowania Warszawy z Rzeszowem - zauważył Słowik.
Kolejarze modernizują pociągi
PKP Intercity zmodernizuje 183 wagony i 20 lokomotyw elektrycznych. Spółka zmodernizuje też sześć lokomotyw spalinowych do prowadzenia prac manewrowych na stacjach i bocznicach. Kupi także sześć pojazdów szynowo-drogowych do prowadzenia prac manewrowych na terenie stacji postojowych. Jak podano, wartość inwestycji to 990,4 miliony złotych, a dofinansowanie unijne wyniesie 402,5 miliona złotych.
- Inwestycja jest częścią największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity. Na zakup nowych wagonów i lokomotyw oraz modernizację już posiadanych, a także na stacje postojowe spółka przeznaczy do 2023 roku około siedem miliardów złotych - przypomniał prezes PKP SA Krzysztof Mamiński.
Nowe pociągi dla SKM
Natomiast warszawska Szybka Kolej Miejska kupi 21 pociągów - 15 pięcioczłonowych i sześć czteroczłonowych. Zmodernizuje też swoje zaplecze techniczno-postojowe na warszawskich Szczęśliwcach. Nowe pociągi będą wykorzystywane na liniach obsługiwanych przez SKM w Warszawie. Wartość inwestycji to 498,6 mln zł, dofinansowanie unijne wyniesie 202,7 mln zł.
- Podniesiemy standard podróżowania pociągami SKM w metropolii. Nowy tabor wzmocni istniejące połączenia w godzinach szczytu i pozwoli na uruchomienie nowych połączeń do Piaseczna i Ożarowa Mazowieckiego - powiedziała z kolei Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy.
PAP/kw