Konstrukcja mostu Łazienkowskiego po pożarze będzie całkowicie wymieniona, planowana jest na nim również ścieżka rowerowa. Taki jest wstępny plan ratusza. Ale swój pomysł na przeprawę łączącą Śródmieście z Pragą Południe mają również architekci z Inicjatywy Projektowej.
Osłona ze stalowej siatki
Koncepcja Jana Pawlika, Piotra Straszaka, Mikołaja Zdanowskiego i Pawła Pyłki zakłada umieszczenie ścieżki rowerowej bezpośrednio pod płaszczyzną chodnika mostu. "Takie rozwiązanie zminimalizuje wpływ ruchu samochodowego oraz podmuchów wiatru na rowerzystów, a jednocześnie wykluczy kolizje z istniejącą infrastrukturą techniczną i drogową (zjazdami)" – tłumaczą architekci. Przekonują również, że ścieżka może być dodana w każdym momencie, bez negatywnego wpływu na ruch samochodowy. Ponieważ ma się znajdować pod chodnikami, to nie będzie trzeba poszerzać przeprawy.
"Romboidalna siatka stalowa, osłaniająca ciąg rowerowy, odnajduje swoje inspiracje w kratownicowej konstrukcji Mostu Kierbedzia. Pełni wieloraką funkcję – oddziela ścieżkę i chodnik od niekorzystnych warunków atmosferycznych, jest balustradą, a także elementem konstrukcyjnym dla dodanych komponentów mostu" – wyjaśniają przedstawiciele Inicjatywy Projektowej.
Dodatkiem mają być za to tarasy, które mogłyby powstać na poziomie ścieżki rowerowej. „Jeden od strony północnej z widokiem na zurbanizowaną panoramę Warszawy, drugi od południowej – na bardziej dziki i naturalny brzeg rzeki, mogą zostać wykorzystane na potrzeby kawiarni, barów dla rowerzystów czy po prostu platform widokowych” – wyjaśniają architekci.
"Liczy się ekonomia"
Co na to ratusz? – Na razie czekamy na ostatnie ekspertyzy i przygotowujemy plan generalnego remontu. Chcielibyśmy, by prace trwały jak najkrócej i kierowcy oraz pasażerowie komunikacji miejskiej mogli pojechać mostem jak najszybciej – odpowiada Agnieszka Kłąb, zastępca rzecznika ratusza. – Chcielibyśmy, by było również miejsce dla rowerów, ale w jaki sposób ma być to zaprojektowane – będziemy się zastanawiać – dodaje.I podkreśla, że chodzi o to, żeby było to najprostsze i najszybsze wprowadzenia. – Liczy również się ekonomia i koszty – zaznacza rzeczniczka.
Wstępnie ratusz szacuje, że nowy Łazienkowski może kosztować ok. 100-130 mln zł.
Jaki ma być nowy most Łazienkowski? CZYTAJ WIĘCEJ
Profesor Zobel o ścieżce na moście
Most nie będzie szerszy
ran/r
Źródło zdjęcia głównego: Inicjatywa Projektowa