Pomysł na nowy Łazienkowski. Ścieżka i tarasy pod chodnikiem

Schemat z opisami
Schemat z opisami
Źródło: Inicjatywa Projektowa
Podwieszona pod chodnikami mostu Łazienkowskiego ścieżka rowerowa i tarasy z widokiem na lewo- i prawobrzeżną Warszawę – to pomysł Inicjatywy Projektowej na nowy most Łazienkowski. Niestety, raczej bez szans na realizację.

Konstrukcja mostu Łazienkowskiego po pożarze będzie całkowicie wymieniona, planowana jest na nim również ścieżka rowerowa. Taki jest wstępny plan ratusza. Ale swój pomysł na przeprawę łączącą Śródmieście z Pragą Południe mają również architekci z Inicjatywy Projektowej.

Osłona ze stalowej siatki

Koncepcja Jana Pawlika, Piotra Straszaka, Mikołaja Zdanowskiego i Pawła Pyłki zakłada umieszczenie ścieżki rowerowej bezpośrednio pod płaszczyzną chodnika mostu. "Takie rozwiązanie zminimalizuje wpływ ruchu samochodowego oraz podmuchów wiatru na rowerzystów, a jednocześnie wykluczy kolizje z istniejącą infrastrukturą techniczną i drogową (zjazdami)" – tłumaczą architekci. Przekonują również, że ścieżka może być dodana w każdym momencie, bez negatywnego wpływu na ruch samochodowy. Ponieważ ma się znajdować pod chodnikami, to nie będzie trzeba poszerzać przeprawy.

"Romboidalna siatka stalowa, osłaniająca ciąg rowerowy, odnajduje swoje inspiracje w kratownicowej konstrukcji Mostu Kierbedzia. Pełni wieloraką funkcję – oddziela ścieżkę i chodnik od niekorzystnych warunków atmosferycznych, jest balustradą, a także elementem konstrukcyjnym dla dodanych komponentów mostu" – wyjaśniają przedstawiciele Inicjatywy Projektowej.

Dodatkiem mają być za to tarasy, które mogłyby powstać na poziomie ścieżki rowerowej. „Jeden od strony północnej z widokiem na zurbanizowaną panoramę Warszawy, drugi od południowej – na bardziej dziki i naturalny brzeg rzeki, mogą zostać wykorzystane na potrzeby kawiarni, barów dla rowerzystów czy po prostu platform widokowych” – wyjaśniają architekci.

Widok od strony rzeki
Widok od strony rzeki
Źródło: Inicjatywa Projektowa

"Liczy się ekonomia"

Co na to ratusz? – Na razie czekamy na ostatnie ekspertyzy i przygotowujemy plan generalnego remontu. Chcielibyśmy, by prace trwały jak najkrócej i kierowcy oraz pasażerowie komunikacji miejskiej mogli pojechać mostem jak najszybciej – odpowiada Agnieszka Kłąb, zastępca rzecznika ratusza. – Chcielibyśmy, by było również miejsce dla rowerów, ale w jaki sposób ma być to zaprojektowane – będziemy się zastanawiać – dodaje.I podkreśla, że chodzi o to, żeby było to najprostsze i najszybsze wprowadzenia. – Liczy również się ekonomia i koszty – zaznacza rzeczniczka.

Wstępnie ratusz szacuje, że nowy Łazienkowski może kosztować ok. 100-130 mln zł.

Jaki ma być nowy most Łazienkowski? CZYTAJ WIĘCEJ

Profesor Zobel o ścieżce na moście

Most nie będzie szerszy

ran/r

Czytaj także: