Piesza Masa Krytyczna przyszła do drogowców

Piesza Masa Krytyczna poszła przed ZDM
Piesza Masa Krytyczna poszła przed ZDM
Źródło: ZDM
"Co najmniej od 2 lat priorytetem Zarządu Dróg Miejskich jest poprawa bezpieczeństwa i wygody pieszych w Warszawie" - twierdzą urzędnicy i chwalą się swoimi działaniami. To odpowiedź na sobotnią Pieszą Masę Krytyczną.

W sobotniej masie wzięło udział kilkaset osób. Uczestnicy akcji spotkali się przy rondzie de Gaulle’a i ruszyli przez centrum Warszawy w stronę siedziby Zarządu Dróg Miejskich przy Chmielnej. Chcieli w ten sposób przypomnieć urzędnikom "o tym najważniejszym, ale najbardziej zaniedbywanym sposobie komunikacji".

Do wydarzenia odniósł się Zarząd Dróg Miejskich.

Dyskusja internetowa przeniesie się "w teren"?

"Choć pieszym jest każdy, temat warunków ruchu pieszego przez lata był marginalizowany, a przestrzeń dla pieszych zawłaszczana przez innych uczestników ruchu. W konsultacjach społecznych i w opinii publicznej ciągle słychać głosy, by kosztem chodników zwiększać liczbę miejsc parkingowych, rozbudowywać układ jezdni" - czytamy na początku komunikatu.

W dalszej części urzędnicy zapewniają, że z roku na rok realizują coraz więcej inwestycji właśnie dla pieszych.

"Wyznaczamy nowe naziemne przejścia, remontujemy chodniki (w tym roku aż 20 km), konsekwentnie walczymy z nielegalnym parkowaniem, ustawiając co roku kilka tys. słupków. Prowadzimy też audyt bezpieczeństwa przejść i staramy się nagłaśniać sprawy związane z bezpieczeństwem. Przed nami jeszcze długa i trudna droga, wymagająca nie tylko dużych nakładów sił i pieniędzy, ale także zmiany mentalności" - piszą.

Ich zdaniem, dyskusja o prawach i potrzebach pieszych powinna z internetowych forów przenieść się w "teren", na przykład na spotkania konsultacyjne.

"Z zainteresowaniem przyjmujemy zatem inicjatywę Pieszej Masy Krytycznej, która w sobotę przeszła ulicami miasta i odwiedziła siedzibę ZDM. Mamy nadzieję, że dzięki niej piesi będą mieć swoją reprezentację, która będzie się upominać o ich prawa i wesprze nasze działania na rzecz poprawy warunków ruchu pieszego" - komentują.

Usuwanie barier

Przypominają też, jakie działania prowadzone są z myślą o pieszych. Jednym z nich jest remont (tylko w 2017 roku) ponad 65 tys. m kw. chodników.

"To nie koniec naszych prac. Jeszcze w tym roku planujemy ułożyć blisko 40 tys. m kw. nowej nawierzchni chodników na takich ulicach, jak Łukowska, al. Lotników, Śródziemnomorska, Gwiaździsta, Jagiellońska czy Rembielińska. Remontując chodniki, obniżamy krawężniki i stosujemy rozwiązania przyjazne osobom z niepełnosprawnościami" - zapowiadają.

Później wymieniają jeszcze modernizację przystanków, tak by były przyjazne dla niepełnosprawnych oraz usuwanie barier architektonicznych.

"Zakończyliśmy prace w ponad 50 lokalizacjach, do końca roku wykonamy kolejnych kilkadziesiąt takich interwencji. Obniżyliśmy krawężniki, zamontowaliśmy płyty ostrzegawcze i wyremontowaliśmy chodniki. Łącznie na usuwanie barier architektonicznych wydamy w tym roku blisko 2 mln zł. To ponad dwa razy więcej niż w 2016 roku" - podają.

Przypominają też o audycie przejść dla pieszych. "W tym roku na Targówku, Mokotowie, Ursynowie i Bielanach skontrolujemy 1069 przejść dla pieszych. W 2016 roku kompleksowy audyt objął 930 przejść. Docelowo chcemy w ten sposób przebadać zebry we wszystkich dzielnicach. Na bazie rekomendacji z audytu sukcesywnie wprowadzane są zmiany w terenie" - obiecują.

Piesza Masa Krytyczna poszła przed ZDM. Urzędnicy odpowiedzieli

Priorytet: przejścia dla pieszych

Urzędnicy zwracają również uwagę na kwestię porządkowania parkowania. "Od początku roku ustawiliśmy ponad 2,5 tys. słupków blokujących, głównie na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych, gdzie nielegalne parkowanie zagrażało pieszym. Sukcesywnie uwalniamy chodniki od parkowania, przenosząc samochody na jezdnię: np. na ul. Madalińskiego, Wiatracznej, Gwiaździstej, Namysłowskiej, Kinowej czy Radzymińskiej" - piszą.

Dodają, że na poprawę bezpieczeństwa pieszych mają wpływ wybudowane przez ZDM azyle dla pieszych, oraz wprowadzone zmiany organizacji ruchu.

"Usuwamy również największe bariery dla pieszych: wyznaczamy nowe, naziemne przejścia tam, gdzie dotąd można było tylko korzystać z kładek lub przejść podziemnych. Tak stało się m.in. na skrzyżowaniu ul. Czerniakowskiej i Chełmskiej, gdzie obok istniejącej kładki wyznaczyliśmy przejście z sygnalizacją" - przywołują przykłady.

Tam gdzie nie ma sygnalizacji świetlnej, powstają aktywne przejścia dla pieszych. Takie urządzenia powstały w 17 newralgicznych punktach, kolejne trzy są w budowie"Jednym z naszych priorytetów jest doświetlanie przejść dla pieszych. W tym roku doświetliliśmy już 153 przejścia. Każdego dnia powstają kolejne oświetlone zebry. W sumie w tym roku doświetlimy blisko 300 przejść w całym mieście" - kończą.

Tak wyglądała sobotnia masa krytyczna:

Piesza Masa Krytyczna

Źródło: Artur Węgrzynowicz, tvnwarszawa.pl
Uczestnicy idą przed Zarząd Dróg Miejskich
Uczestnicy idą przed Zarząd Dróg Miejskich
Teraz oglądasz
Piesza Masa Krytyczna
Piesza Masa Krytyczna
Teraz oglądasz

Piesza Masa Krytyczna

kz

Czytaj także: