- Na razie koncentrujemy się na tym, by jak najszybciej wznowić loty. Kiedy będzie cieplej, przystąpimy do działań docelowych - informuje przewodniczący rady nadzorczej Mazowieckiego Portu Lotniczego Marek Miesztalski.
Jak dodaje, warstwę wierzchnią betonowych końcówek pasa trzeba będzie zdjąć, sfrezować i położyć nową, poprawnie wykonaną.
Tym samym przewodniczący rady nadzorczej potwierdził informacje, które na tvnwarszawa.pl podawaliśmy na początku stycznia. Zdaniem Urzędu Lotnictwa Cywilnego, doraźne łatanie dziur nie uchroni lotniska przed kruszeniem się pasa startowego. - Zdaniem naszych ekspertów potrzebne będzie zerwanie wadliwej nawierzchni betonowej części i ułożenie nowej – mówiła wtedy Katarzyna Krasnodębska, rzeczniczka ULC.
Mówi Jaromir Grabowski, wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego
Lotnisko nie może być używane
Na lotnisku Modlin zakończyła się tymczasem kontrola naprawy pasa startowego. Inspektor nadzoru budowlanego nie zgodził się jednak na dopuszczenie go do użytkowania: - Nie wszystkie zlecone przez nas prace zostały wykonane. Według stanu na dziś, pas nie może być użytkowany - mówi Jaromir Grabowski, wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego.
Jak dodaje, w jego zaleceniach było wyraźnie napisane, że trzeba ułożyć nową nawierzchnię. - Te roboty zostały wykonane tylko na niektórych fragmentach, a prace naprawcze skoncentrowały się na uzupełnieniu ubytków. Wykorzystano masę najwyższej jakości, ale nie daje to gwarancji, że sytuacja się nie powtórzy i pęknięcia znow się nie pojawią - powiedział inspektor.
Ponadto nie wykonano też hydrofobizacji - nasączania substancją, która wypiera wodę, chroni przed kruszeniem po przyjściu mrozów.
- Część napraw została dokonana środkiem dobrym do stosowania zimą, ale nie na trwałe - wylicza Grabowski. - Wiemy też, że nie wszystko da się zrobić, bo warunki pogodowe na to nie pozwalają - dodaje
Według niego, mimo nie wykonania wszystkich zleconych prac, stan pasa startowego znacząco się poprawił w porównaniu z sytuacją przed naprawą.
Dopuszczą warunkowo?
Inspektor nadzoru budowlanego rozważa jeszcze warunkowe dopuszczenie pasa przed wymianą nawierzchni. Niezbędna do tego będzie analiza Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych. Ma być gotowa najpóźniej za tydzień.
Od jej wyników zależy decyzja inspektora. Jeżeli da zielone światło, stan progów będzie musiał jeszcze sprawdzić Urząd Lotnictwa Cywilnego. Dopiero po pozytywnej opinii ULC będzie można przywrócić normalny ruch na lotnisku.
Czyszczenie pasa startowego
Nie latają od 22 grudnia
Linie lotnicze Ryanair i Wizz Air zapowiedziały na razie, że zostaną na Lotnisku Chopina do 15 stycznia.
22 grudnia 2012 r. wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego cofnął pozwolenie na użytkowanie betonowej części pasa startowego lotniska w Modlinie. Powodem były pęknięcia i dziury.
Specjalny zespół, złożony z przedstawicieli inwestora, generalnego wykonawcy, podwykonawcy i ekspertów technologii materiałowej wstępnie ocenił, że uszkodzenia pasa przy progach 08 i 26, w części wykonanej z betonu cementowego, nastąpiły pod wpływem działania czynników atmosferycznych, tj. niskiej temperatury.
Kiedy port zacznie działać?
bf/lata/par/roody