Od środy podróżujący z dworca kolejowego Warszawa Zachodnia będą mogli skorzystać z nowego, dodatkowego budynku, zlokalizowanego od strony Alej Jerozolimskich. Dotychczasowy dworzec będzie nadal obsługiwał podróżnych.
Obiekt o powierzchni ok. 1300 mkw. zlokalizowany jest bezpośrednio przy Alejach Jerozolimskich. Budynek ułatwi komunikację osobom podróżującym z takich dzielnic jak Ochota, Włochy czy Mokotów.
Prace przy nowej hali zaczęły się pod koniec ubiegłego roku. Jest ona zaskakująca niewielka wobec części komercyjnej, dlatego lokalne media szybko ochrzciły dworzec mianem "dworczyka".
- Warszawski Dworzec Zachodni to pierwsza nasza inwestycja realizowana we współpracy z PKP. I mam nadzieję, że nie ostatnia, ponieważ dworzec Warszawa Zachodnia to nasz wielki sukces. Niecałe 12 miesięcy od rozpoczęcia budowy obiekt jest gotowy do użytku – powiedział prezes zarządu HB Reavis Poland Stanislav Frnka firmy, która podpisała z PKP na tę inwestycję.
Podziemny dworzec, szklana kopuła
Najbardziej charakterystycznymi elementami nowego budynku są znajdująca się nad głównym wejściem szklana kopuła o powierzchni 500 mkw. oraz wysoka na 20 metrów wieża zegarowa z tarczą o średnicy 3,5 metra. Nowy dworzec mieści się praktycznie w całości pod ziemią. W zlokalizowanej na poziomie minus 1 hali znajduje się 6 stanowisk kasowych i dwa biletomaty, w których można kupić bilety kolejowe i komunikacji miejskiej, kantor oraz dwa bankomaty.
Nowy dworzec jest w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Okienka kasowe mają obniżone blaty, umożliwiające wygodną obsługę osób na wózkach inwalidzkich. Na dworcu znajdują się także ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, dostosowane toalety i wyznaczone miejsca parkingowe przed dworcem. W budynku dostępne są windy i schody ruchome. Kwestie dostosowania dworca do potrzeb osób o ograniczonych zdolnościach ruchowych zostały zweryfikowane w audycie przeprowadzonym przez Stowarzyszenie Integracja.
Bezpośrednio przy wejściu do dworca, na poziomie 0, przewidziano 33 miejsca, na których można na chwilę stanąć, osoby odprowadzające podróżnych będą mogły tam bezpłatnie zostawić samochód na 15 minut.
- Tworząc nową Warszawę Zachodnią, zwiększyliśmy przestrzeń dla podróżnych, którzy wciąż mogą korzystać z dotychczasowego obiektu przy ul. Tunelowej. Głównym celem nowego dworca jest obsługa połączeń lokalnych, z których korzystają osoby dojeżdżające codziennie do pracy w Warszawie z okolicznych miejscowości - ocenił członek Zarządu PKP Jarosław Bator.
Jeszcze biurowce
W bezpośrednim sąsiedztwie dworca Warszawa Zachodnia powstaje nowoczesny kompleks biznesowy. Dwa 14-kondygnacyjne budynki biurowe zaoferują najemcom łącznie 68 400 m kw. powierzchni klasy A. Pierwszy etap inwestycji zostanie oddany do użytku w III kw. 2016 r., a drugi – w IV kw. 2017 r. PKP to właściciel i zarządca istotnej części infrastruktury dworcowej i kolejowej w Polsce. Spółka zarządza ok. 2200 dworcami i jest właścicielem jeszcze większej liczby nieruchomości – należy do niej około 20 tys. mieszkań i 100 tys. działek nieruchomościowych, z czego ok. 10 tys. ma potencjał komercyjny i jest przeznaczona na sprzedaż.
PAP/jb/b