Mocniej uderzyć w nielegalną reklamę. Cała nadzieja w Senacie

Centrum Warszawy w reklamach
Centrum Warszawy w reklamach
Źródło: Dymna, Rutkiewicz
Jeszcze nie weszła w życie, a już jest krytykowana. Stowarzyszenie Miasto Jest Nasze nawołuje do poprawienia przegłosowanej przez Sejm ustawy krajobrazowej. Dokument miał pomóc w walce z zalewem wielkoformatowej reklamy, jednak zdaniem krytyków jest niekompletny i zachęca do obchodzenia prawa.

MJN i kilka stowarzyszeń z innych miast stworzyły specjalną stronę internetową, która umożliwia wysyłanie listu do senatora z własnego okręgu wyborczego. Dokument to prośba o zgłoszenie poprawek do ustawy, której - jak twierdzą inicjatorzy akcji - "wybito zęby" i jest "pozorną rewolucją".

Zbyt niskie kary

"Jednym z najważniejszych zagadnień, które ustawa miała uregulować, jest kwestia obecności reklamy w krajobrazie Polski. Ku naszemu zdumieniu, przegłosowana przez Sejm wersja ustawy może się okazać jedynie pozorną rewolucją, faktycznie utrwalającą obecny stan chaosu reklamowego. W projekcie ustawy gminom przyznano wprawdzie możliwość tworzenia lokalnych regulacji dla reklam i szyldów, ale bez skutecznych narzędzi ich egzekwowania!" - ostrzegają aktywiści.

Główną wadę ustawy widzą w zbyt niskich karach. Według nowych regulacji przyjętych przez Sejm, za złamanie przepisów można ukarać właściciela nośnika, na którym pojawia się reklama, grzywną w wysokości 5 tys. zł. Tymczasem, jak wyliczyli organizatorzy akcji, duża reklama może dać nawet 100 tysięcy złotych zysku miesięcznie.

"Tylko wystarczająco dotkliwa opłata finansowa za nielegalny nośnik reklamowy, uzależniona od jego wielkości i czasu funkcjonowania, nakładana bezzwłocznie na właściciela nieruchomości, jest w stanie wprowadzić porządek w polskim krajobrazie" - czytamy w liście.

Przez kilka godzin podpisało go już 2,5 tysiąca osób.

Sejm przyjął projekt prezydencki

Tzw. ustawę krajobrazową, która powstała w kancelarii prezydenta RP, Sejm przyjął w piątek.

Definiuje ona takie pojęcia, jak: reklama, szyldu, krajobrazu kulturowego i priorytetowy. Nakłada też na samorząd wojewódzki obowiązek sporządzania audytu krajobrazowego, gdzie mają być zdefiniowane właśnie obszary krajobrazów priorytetowych. W ustawie uregulowano też takie kwestie, jak m.in. umieszczanie reklam w przestrzeni publicznej.

Teraz ustawa trafi pod głosowanie Senatu, który może ją przegłosować, bądź odesłać z powrotem do Sejmu z poprawkami. Tych domagają się w internecie sami aktywiści. Senackie konsultacje odbędą się 8 kwietnia. Tydzień później ustawa ma być głosowana.

ep/b

Czytaj także: