艢nieg i mr贸z nie zatrzyma艂y remontu na lotnisku. To dobra wiadomo艣膰 dla mieszka艅c贸w W艂och i Bemowa. Tam od lipca samoloty ha艂asuj膮 bardziej ni偶 zwykle, bo korzystaj膮 z jednego tylko pasa startowego. Modernizacja drugiego ma si臋 sko艅czy膰 wiosn膮.
Najszybciej, bo ju偶 w kwietniu powinni艣my ujrze膰 finalny efekt prowadzonej od lat inwestycji, jak膮 s膮 dwa pirsy, czyli d艂ugie korytarze, b臋d膮ce dla pasa偶er贸w ostatnim naziemnym przystankiem przed odlotem.
艁atwiejsze wsiadanie do samolot贸w
- Po oddaniu pirs贸w centralnego i po艂udniowego liczba r臋kaw贸w zwi臋kszy si臋 prawie dwukrotnie: z 15 do 24 - podkre艣la Przemys艂aw Przybylski, rzecznik Lotniska Chopina.
Prawdopodobnie w kwietniu lub maju, czyli o kilka miesi臋cy wcze艣niej ni偶 planowano, zako艅czy si臋 rozpocz臋ty w lipcu ubieg艂ego roku remont kr贸tszego pasa startowego. Jego zamkni臋cie powoduje, 偶e wszystkie samoloty korzystaj膮 wy艂膮cznie z jednej, d艂u偶szej drogi startu i l膮dowania.
Dla mieszka艅c贸w W艂och, Ursusa a zw艂aszcza Bemowa oznacza znacznie zwi臋kszony poziom ha艂asu.
Pi臋膰 gwiazdek przed terminalem
R贸wnie偶 wiosn膮 zacznie zmienia膰 si臋 najbli偶sze otoczenie lotniska. Na wprost nowego terminala, w miejscu gdzie dzi艣 jeszcze znajduje si臋 parking, rozpocznie si臋 budowa nowego hotelu. Na tego typu us艂ugi tu偶 za drzwiami portu lotniczego istnieje olbrzymie zapotrzebowanie.
- B臋dzie to marka Renaissance, pierwszy Renesance w Polsce. Pi臋ciogwiazdkowy obiekt. Planujemy uruchomienie wiosn膮 2013 roku - m贸wi Aneta St臋pkowska, dyrektor generalny Courtyard Marriott.
Inwestycje za 10 mld z艂
Hotele, obiekty biurowe, centra wystawowe i centra konferencyjne - to na razie koncepcja zagospodarowania tego 10-hektarowego terenu w s膮siedztwie portu lotniczego. Niezwykle ambitna, bo zak艂adaj膮ca budow臋 w ci膮gu dziesi臋ciu lat biznesowego city za kwot臋 10 miliard贸w z艂otych.
Polskie Porty Lotnicze chc膮 szuka膰 partner贸w do tej inwestycji. Ale i znale藕膰 w niej dodatkowe 藕r贸d艂o dochodu. - Celem jest obni偶enie op艂at pasa偶erskich. Wtedy nast膮pi pewna r贸wnowaga. Wzrost przychod贸w z innego rodzaju us艂ug pozwoli nam na obni偶enie cen us艂ug lotniskowych - t艂umaczy Izabella Kortyka, wicedyrektor PPL do spraw inwestycji.
Koniec monopolu
Obni偶ce cen us艂ug ma s艂u偶y膰 tak偶e z艂amanie monopolu na dostaw臋 paliwa lotniczego do warszawskiego portu. Wprowadzenie kolejnego dostawcy te偶 oznacza inwestycje. Wzd艂u偶 tego toru na wprost jest taki pi臋ciohektarowy kawa艂ek terenu, kt贸ry w艂a艣nie wydzier偶awili艣my firmie Lotos Tank. Ona wybuduje na tym terenie tymczasow膮 stacj臋 prze艂adunkow膮, na kt贸rej paliwo z cystern kolejowych b臋dzie przetankowywane do cystern samochodowych i w艂a艣nie z tych cystern samochodowych tankowane do samolot贸w.
Wed艂ug zapewnie艅 kolejarzy w grudniu na Ok臋cie ze 艢r贸dmie艣cia dotrze膰 mamy poci膮giem. I to w dwadzie艣cia minut. Dzi艣 jeszcze taka perspektywa wydaje si臋 bardzo odleg艂a, cho膰 widok prowadzonych niezale偶nie od kaprys贸w pogody prac napawa wiar膮 w realno艣膰 tych obietnic.
Przemys艂aw Wenerski mjc/roody