Pomysł na jedno logo stołecznej komunikacji miejskiej wyszedł od radnego Platformy Obywatelskiej Michała Bitnera. Spodobał się wiceprezydent Renacie Kaznowskiej i wspólnie z Zarządem Transportu Miejskiego szybko przystąpiono do organizacji konkursu.
Obecnie jest chaos
- Obecnie mamy logo Zarządu Transportu Miejskiego, miasta stołecznego Warszawy, logo komunikacyjne naszej syrenki, logo Miejskich Zakładów Autobusowych, metra, SKM, WKD. Jest tego bardzo dużo - wyliczała na konferencji Kaznowska. - Jesteśmy przyzwyczajeni do wielorakich oznaczeń komunikacji w Warszawie, natomiast dla osób, które przyjeżdżają do Warszawy, zwłaszcza spoza Polski to jest chaos - dodała.
Według wiceprezydent, przyszedł czas na to, aby przeciąć tę różnorodność i znaleźć wspólny mianownik w postaci oznaczenia. Powołała się na kilka europejskich miast, m.in. Londyn, które takie logo mają i dobrze się ono sprawdza.
- Chcielibyśmy w Warszawie również doprowadzić do tego, aby wypromować jeden znak komunikacji warszawskiej. Przy czym jest to proces nastawiony na lata - podkreśliła.
Wyniki we wrześniu
Kaznowska dodała też, że w zależności od tego jakie prace wpłyną do ratusza, wybierana będzie koncepcja „wdrażania” loga w świadomość mieszkańców. - Być może będzie to połączone z wymianą nowego taboru - spekulowała.
Ci którzy chcieliby wziąć udział w konkursie nie mają za dużo czasu. Jak powiedział na konferencji prasowej dyrektor ZTM Wiesław Witek, do 17 lipca zbierane są portfolia zainteresowanych firm.
- Następnie do 21 zostanie wybranych pięciu projektantów, którzy zaproponują logo komunikacji miejskiej w Warszawie - dodał. Na przedstawienie konkretnych prac będą mieli czas do 4 września. Natomiast główne rozstrzygnięcie planowane jest na 7 września.
Zwycięzcę wybierze jury, w skład którego wejdą: dyrektor Biura Marketingu Miasta Robert Zydel, zastępca Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Wojciech Wagner, zastępca dyrektora ZTM Katarzyna Strzegowska i profesorowie warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych: Piotr Garlicki i Dawid Korzekwa.
Dla zwycięzcy przeznaczono nagrodę w wysokości 70 tysięcy złotych.
Logo komunikacji pojawi się w takich miejscach, jak: bilety, kasy biletowe, autobusy, tramwaje czy przystanki.
Jak powiedziała Kaznowska, pojawienie się nowego loga nie likwiduje pojedynczych oznaczeń poszczególnych jednostek. - Wszystkie spółki zostaną przy swoim logo w oficjalnych dokumentach i korespondencjach. Natomiast nie będzie to logo komunikacyjne. Naszym celem jest aby logo komunikacyjne było jedno - podsumowała.
kw/pm