- Przybliżamy Wisłę mieszkańcom. Nowa, ponad 400-metrowa przeprawa doskonale dopełni bulwary i ułatwi spacerowiczom przedostanie się na drugi brzeg rzeki. Podpisana właśnie umowa ze zwycięzcą naszego międzynarodowego konkursu to kolejny krok do realizacji tej jakże ważnej inwestycji - powiedziała Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy.
"Most połączy Warszawiaków"
- Liczę na to, że ten obiekt będzie ikoną nowoczesnej Warszawy - dodał Łukasz Puchalski z Zarządu Dróg Miejskich. - Tak się stanie w 2021 roku, kiedy kładkę oddamy do użytku - doprecyzował.
Nowy most powstanie na wysokości Karowej i Okrzei i połączy bulwary wiślane z modernizowanymi terenami na prawym brzegu Wisły. Dzięki temu zostanie utworzony spacerowy ciąg pomiędzy Ząbkowską a Krakowskim Przedmieściem. Połączenie mostu z istniejącymi i planowanymi ścieżkami rowerowymi po obu stronach rzeki pozwoli, jak przekonują urzędnicy, na połączenie Pragi i Targówka z Powiślem, Śródmieściem, a nawet Wolą.
- Chciałabym, aby ten most łączył warszawiaków – powiedziała Ewa Malinowska-Grupińska, przewodnicząca Rady Warszawy. - Dzięki niemu mieszkańcy dwóch brzegów Wisły będą bliżej siebie.
Projekt budowlany ma być gotowy w marcu 2019 roku. Na inwestycję przeznaczono ponad 6,6 milionów złotych. Kolejnym etapem realizacji będzie ogłoszenie przetargu i wybór wykonawcy przeprawy.
Oryginalny projekt
Projekt architektoniczny mostu pieszo-rowerowego został wybrany w międzynarodowym konkursie, ogłoszonym pod koniec 2016 roku i rozstrzygniętym we wrześniu zeszłego roku. Zgłoszono 40 prac, z czego sześć z zagranicy.
Pierwszą nagrodę w wysokości 100 tysięcy złotych oraz zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki otrzymała spółka Schuessler-Plan Inżynierzy. Ich koncepcję nagrodzono za wysoką jakość architektury oraz elegancką formę, wpisującą się w pejzaż tej części miasta.
Jak napisano w uzasadnieniu rozstrzygnięcia, projektanci "zachowując oryginalny i niepowtarzalny wygląd przeprawy, nie starali się konkurować z charakterystycznymi obiektami zlokalizowanymi w sąsiedztwie mostu". Jury doceniło również możliwość sprawnej i efektywnej realizacji tego projektu. Most nie będzie prostą "belką" przerzuconą pomiędzy brzegami, ponieważ osie ulic Karowej i Okrzei nie są w jednej linii. Dlatego będzie "przełamany" w okolicach przyczółków. Aż do drugiej podpory na jednym i drugim brzegu będzie w osi ulic, a pomiędzy nimi będzie przebiegał skośnie. Punkty załamań staną się naturalnymi punktami widokowymi zapraszającymi do zatrzymania się i podziwiania wiślanego krajobrazu.
Projekt mostu pieszo-rowerowego
bb/pm