Decyzją środowiskową udało się wydać 12 grudnia. Ma rygor natychmiastowej wykonalności.
- Cieszę się, że w końcu decyzję udało się ją uzyskać. Szkoda tylko, że tak długo to trwało – mówi w rozmowie z tvnwarszawa.pl Adam Struzik, marszałek Mazowsza.
Starania o dokument rozpoczęły się trzy lata temu. Wtedy powstał raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Dokument został przygotowany w sierpniu 2011 roku.
Prawie rok po jego złożeniu w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, Urząd Marszałkowski musiał przygotować aktualizację. Najnowsza wersja została złożona w lipcu tego roku. Wtedy do akcji wkroczyli ekolodzy.
Troszczyli się oni o kilkanaście nietoperzy z gatunku mopka, nocka dużego i nocka łydko włosowego. Zamieszkują one tunel Fortów Modlińskich. Zabudowania są położone w obszarze Natura 2000. W tej samej okolicy ma przebiegać linia kolejowa na lotnisko.
Liczą na specustawę
Jak przewiduje marszałek województwa, pierwsi pasażerowie z nowego połączenia klejowego powinni skorzystać w 2015 roku. – Inwestycję chcemy zrealizować jeszcze w obecnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej – wyjaśnia Struzik.
Koszt budowy ponad 5 km torów to 180 mln złotych.
Dodatkowo urzędnicy przy tej inwestycji chcą skorzystać ze specustawy przygotowanej na... mistrzostwa Euro 2012. Dokument znacznie przyspieszał ścieżkę administracyjną dla inwestycji pomyślanych w kontekście mistrzostw.
Ustawa wciąż obowiązuje, bo w ostatni dzień wakacji Sejm uchwalił jej nowelizację. Dopuszcza ona, aby po zakończeniu turnieju piłkarskiego, inwestycje pomyślane właśnie na Euro realizować w oparciu o jej zapisy.
Problem w tym, że na skorzystanie z tego udogodnienia może być za późno. – 18 grudnia Trybunał Konstytucyjny ma rozstrzygnąć czy nowelizacja nie łamie ustawy zasadniczej – zastrzega marszałek Struzik.
bf/roody
Źródło zdjęcia głównego: archiwum