Już wkrótce PKP rozpocznie modernizację Warszawskiego Węzła Kolejowego. Członek zarządu organizacji Miasto jest Nasze, inżynier architekt Leszek Wiśniewski przygotował listę uwag i postulatów, które mają przyczynić się do pełnego wykorzystania warszawskiej infrastruktury kolejowej.
Jak czytamy w opracowaniu, w stolicy ułożono ponad 100 km linii kolejowych, jednak ich wykorzystanie w celach komunikacyjnych nie jest wystarczające. Dlaczego?
- Głównie ze względu na zbyt duży ruch linią średnicową – zarówno ten miejski, jak i dalekobieżny, a w związku z tym zbyt niską częstotliwość kursowania pociągów ze stacji podwarszawskich - tłumaczy Wiśniewski.
Kolejny problem to brak dogodnej przesiadki z kolei do innych środków transportu, np.: z dworca Śródmieście do metra Centrum, choć tu jest wola budowy podziemnego tunelu łączącego oba przystanki. – Brakuje też planowania przestrzennego kumulującego miejsca: pracy i spędzania czasu wolnego wokół linii kolejowych i stacji węzłowych – zauważa autor opracowania.
Jak dodaje Wiśniewski, przez lata miasta odcinało się też od kolei. - Zwróćmy uwagę na linię radomską. Od stacji Służew tory przebiegają przez pole praktycznie do Piaseczna. Mieszkańcy miejscowości "po drodze" mają bardzo duże trudności z dostaniem się na stacje - mówi aktywista.
Odciążyć "średnicę"
Mniejszy ruch na linii średnicowej - to główny postulat zawarty w opracowaniu. By tego dokonać, należałoby wybudować dwa dworce, które "spinałyby" linie średnicową z obwodową – Zachodni (nowy, obok obecnie funkcjonującego) i Grochowski (na przedłużeniu Podskarbińskiej).
Powinny powstać również dwa nowe obiekty pozwalające na wygodne przesiadki z kolei do metra, tramwajów i autobusów – Dworzec Gdański (miałby zostać gruntownie przebudowany) i Praski (nowy przystanek w okolicach ronda Żaba).
Większy dostęp do komunikacji
Niezbędna byłaby też przebudowa linii nadwiślańskiej – dobudowanie nowej pary torów między rondem Żaba a Grochowem. Aktywiści apelują też o otwarcie kolejnych tras Szybkiej Kolei Miejskiej, a także przedłużenie linii WKD aż do Marek. - Musi powstać sieć transportu miejskiego, która będzie zachęcać pasażerów do podróży - mówi autor koncepcji.
W okolicach nowych stacji i węzłów, przestrzeń powinna być zagospodarowane według zasad TOD Transport Oriented Development. - Czyli takie projektowanie przestrzeni, by miejsca stworzone do celów komunikacyjnych, uzupełnić funkcjami usługowymi czy mieszkaniowymi - tłumaczy Wiśniowski.
- Modernizacja Warszawskiego Węzła Kolejowego mogłaby zatem przynieść nie tylko poprawę transportu na terenie miasta, ale także zmianę filozofii jego rozwoju na taką, którą już dziś podążają Frankfurt nad Menem (Europaviertel), Lyon (Lyon Confluence) czy Nowy York (Hudson Yards) – czytamy w podsumowaniu opracowania.
W ramach prac reaktywowana ma zostać stacja Warszawa Główna:
Pociągi ponownie wjadą na Warszawę Główną
jb/sk
Źródło zdjęcia głównego: MJN