Pod adresem blizejkonsumenta.pl znajduje się baza dawnych reklam malowanych na ścianach budynków. Historia większości z nich sięga czasów PRL-u, a nawet dalej. Niestety murale reklamowe, wypierane przez wielkoformatowe nośniki, niszczeją, lub chowają się pod grubą warstwą ociepleń elewacji.
Ratować od zapomnienia
- To bardzo szybki proces. Część reklam zniknęła podczas trwającego dwa lata tworzenia fotograficznej dokumentacji "Bliżej konsumenta" - mówi Anna Brzezińska-Czerska, dziennikarka i pomysłodawczyni strony blizejkonsumenta.pl. Dlatego powstała strona internetowa. - Użytkownicy witryny mogą nie tylko oceniać zamieszczane tu fotografie, lecz także dzielić się swoimi wspomnieniami oraz zdjęciami. Zarówno współczesnymi, jak i archiwalnymi. Zebrane w ten sposób materiały posłużą do stworzenia albumu-przewodnika poświęconego dawnym muralom Warszawy - dodaje Brzezińska-Czerska.
Odrestaurować mural
To jednak nie koniec. W ramach projektu ma powstać album. - Spośród współczesnych reklam, te dawne - poświęcone zakładom rzemieślniczym i przemysłowym w Ursusie, czy propagowaniu akcji społecznych jak np. "Mleko równa się Zdrowie" wyróżniają się przede wszystkim precyzją wykonania i ciekawym wzornictwem - tłumaczy pomysłodawczyni blizejkonsumenta.pl. - Celem projektu jest też odrestaurowanie jednej z reklam - dodaje.
mjc/ec
Źródło zdjęcia głównego: | PAP, tvn24.pl, BBC, Reuters