Rozpoczęły się prace nad zwężeniem ulicy Marszałkowskiej i stworzeniem drogi rowerowej. Jest to jedna z wielu inwestycji rowerowych zaplanowanych na ten rok - informują władze Warszawy
Na konferencji wiceprezydent Michał Olszewski poinformował o dokończeniu teleportu rowerowego na Marszałkowskiej, który zaczyna się na skrzyżowaniu z ulicą Królewską, a kończy przy placu Bankowym. Na przebudowie zyskać mają nie tylko rowerzyści, ale także piesi. Z myślą o ich bezpieczeństwie i komforcie zostaną przebudowane chodniki, a także pojawi się szpaler drzew.
Jeszcze w tym roku Zarząd Dróg Miejskich planuje przetarg na kolejne odcinki drogi rowerowej wzdłuż Andersa, by połączyć centrum z siecią ścieżek na Żoliborzu. Ta inwestycja, a także m.in. drogi przy al. Solidarności i na Rondzie Zesłańców Syberyjskich będą mogły być zrealizowane przy wsparciu pieniędzy z Unii Europejskiej.
Nowe ścieżki
Do tej pory miasto koncentrowało się na trasach prowadzących do centrum, teraz zaś większy nacisk kładzie na samo centrum – aby można było po nim wygodnie jeździć rowerem. Likwiduje też "wąskie gardła”"– krótkie odcinki, na których budowa infrastruktury rowerowej przynosi wielką zmianę jakościową. Już latem rowerzyści dostaną nową trasę przez plac Trzech Krzyży i Nowy Świat.
Kolejne nowe trasy rowerowe powstaną w najbliższych latach również wzdłuż linii tramwajowej na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., dla której trwają obecnie poszukiwania wykonawcy.
Trwają też przebudowy m.in.: ciągu ulic Rudnickiego-Podczaszyńskiego-Perzyńskiego na Bielanach, fragmentu ulicy Branickiego wraz ze skrzyżowaniem z Przyczółkową w Wilanowie czy ulicy Kondratowicza między nowymi stacjami II linii metra na Targówku.
Niebawem rozpocznie się przebudowa Jana Kazimierza na Odolanach. W drugiej połowie roku zaplanowana jest budowa drogi dla rowerów na Głębockiej, gdzie wraz z buspasem powstanie brakujący fragment infrastruktury rowerowej łączący Białołękę z II linią metra.
Miasto projektuje przebudowę ulicy Okrzei, która jest przedłużeniem budowanego mostu pieszo-rowerowego i otworzy dojazd rowerem między Starą Pragą a Powiślem. Na liście szykowanych inwestycji są też tak ważne trasy jak aleja Waszyngtona, ulica Patriotów, Lucerny czy Niemcewicza w Wesołej.
Do końca roku miasto planuje wybudować około 30 km dróg rowerowych. - 10 lat temu w roku 2011 dysponowaliśmy w Warszawie 200 kilometrami tras rowerowych i to były drogi niezbyt dobrej jakości. W tym czasie udało się bardzo wiele zmienić. W tym roku dysponujemy już siecią 740 kilometrów tras rowerowych i chcemy dobić do 800 w roku przyszłym - zapewnił wiceprezydent Michał Olszewski.
"Zmieniają się czasy, mamy ograniczone finansowanie"
Łukasz Puchalski, pełnomocnik prezydenta Warszawy ds. komunikacji rowerowej i dyrektor Zarządu Dróg Miejskich podkreślił, że 30 km "to i dużo i mało". Jeszcze kilka lat temu budowano 50-, 60-kilometrowe odcinki tras rowerowych. - Zmieniają się czasy, mamy ograniczone finansowanie i brak dopływu środków unijnych - zaznaczył Puchalski. -Trzeba zrobić miejsce pod infrastrukturę rowerową. Skończyły się już proste projekty, gdzie ciągnęliśmy infrastrukturę rowerową nie wchodząc w duże kolizje z jezdnią, sieciami czy zielenią - dodał.
Źródło: PAP, UM Warszawa
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa