8 września 2020 roku sejmik województwa przyjął uchwałę w sprawie nowego programu ochrony powietrza. Znalazły się w niej zapisy dotyczące ograniczenia emisji substancji z procesu wytwarzania energii cieplnej, zwiększenia powierzchni terenów zielonych w niektórych gminach, edukacji ekologicznej, a także działań naprawczych takich jak rozwój ekologicznej komunikacji. Nowe przepisy zakładają między innymi zakaz rekreacyjnego palenia w komunikach w dni, gdy zanieczyszczenie pyłem przekroczy wartość dopuszczalną 50 µg/m3 (mikrogramy na metr sześcienny).
Dokument zawiera również zapis, który narzuca od 1 stycznia 2021 roku całkowity zakaz używania dmuchaw do sprzątania liści.
Komu zgłaszać łamanie zakazu?
"Zgodnie z harmonogramem rozpoczęcie realizacji tego działania przypada na 1 stycznia 2021 r., a zakończenie na 31 grudnia 2026 r. W tym okresie czasu bezwzględnie zakazu powinni przestrzegać wszyscy mieszkańcy województwa mazowieckiego, a także podmioty korzystające ze środowiska, organy, służby i inne wszelkiego rodzaju podmioty zlokalizowane na terenie województwa, w tym również wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe" – informuje urząd marszałkowski. Zakazane są dmuchawy zarówno spalinowe, jak i elektryczne. Nie można ich stosować nie tylko do usuwania liści, ale i do sprzątania pokosu trawy czy zamiatania chodników.
Komu należy zgłaszać łamanie przepisów? - W obowiązujących przepisach prawa mamy trzy podmioty, które mogą w tej sytuacji zadziałać. Pierwszy to straż miejska lub gminna. Jednak nie wszędzie taka straż funkcjonuje. Wówczas przypadki łamania przepisów należy zgłaszać bezpośrednio do gminy. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta mogą upoważnić pracowników lub stworzyć specjalną komórkę, która będzie przeprowadzać kontrole. Trzecią instytucją jest Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska, który interweniuje, gdy przepisy łamią podmioty gospodarcze korzystające ze środowiska - wyjaśnia Marcin Podgórski, dyrektor departamentu gospodarki odpadami, emisji i pozwoleń zintegrowanych w urzędzie marszałkowskim.
Kara za nieprzestrzeganie zakazu określonego w uchwale sejmiku województwa wynosi od 500 do 5000 zł.
Ratusz poinformował wspólnoty i spółdzielnie
O obowiązującym od 1 stycznia zakazie przypomina również stołeczny ratusz. - Dmuchawy przyczyniają się do nasilenia problemu zanieczyszczenia powietrza. Rezygnując z ich używania, możemy przyczynić się do poprawy stanu powietrza, którym oddychamy. Drobne cząstki pyłów są niebezpieczne dla zdrowia. Powodują nasilenie objawów chorób układu oddechowego oraz zmniejszają wydolność układu krążenia. Na działanie pyłów narażeni są szczególnie seniorzy oraz kobiety w ciąży, a także osoby z chorobami układu oddechowego i krążenia. Rezygnacja z dmuchaw to także mniejsza uciążliwość dla mieszkańców, związana z emisją hałasu – powiedział cytowany w komunikacie Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Na terenach zarządzanych przez miasto zakaz obowiązuje od marca 2020 roku. Teraz obejmuje również wyłączone spod niego spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe. Jak poinformowała rzeczniczka ratusza Karolina Gałecka, apel prezydenta o nieużywanie dmuchaw podczas prac porządkowych został wysłany do zarządców 21 grudnia.
Autorka/Autor: dg/r
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock