Budowa II linii metra rozkręca się po obu stronach Wisły

Budowa metra na Woli
Źródło: UM Warszawa
Pomimo opóźnień, prace na wolskim odcinku metra idą pełną parą. Budowa ruszyła miesiąc temu, a już widać jak bardzo rozkopany jest jej teren. Na Targówku rozpoczęło się wykopywanie pierwszego poziomu stacji "Trocka".

Kolejnych sześć stacji II linii metra budowanych jest po obu stronach Wisły.

Na Woli trwa przebudowa instalacji podziemnych kolidujących z przyszłymi korpusami stacji „Młynów” i „Księcia Janusza”. Wykonywane są prace przy układaniu gazociągów, kanalizacji, elektryki i teletechniki.

Budowa metra w tej dzielnicy miała rozpocząć się wraz z rozpoczęciem prac po praskiej stronie (w kierunku Targówka). Tak się jednak nie stało. Brakowało kilku pozwoleń, m.in. od Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

W końcu w połowie września wydano pierwszą zgodę na budowę – stacji o roboczej nazwie Księcia Janusza. Sukcesywnie dochodziły nowe pozwolenia, aż w końcu 21 września prezydent miasta otrzymała komplet dokumentów. Pod koniec września podpisano umowę z firmą Gulermark. Prace ruszyły dwa miesiące później.

Planowane stacje na tym odcinku II linii to: Płocka umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; Młynów planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz Księcia Janusza pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza.

To będzie stacja „Targówek” drugiej linii metra
To będzie stacja „Targówek” drugiej linii metra
Źródło: UM Warszawa

Wykopują pierwszy poziom

Prace na odcinku po drugiej stronie Wisły są bardziej zaawansowane. W połowie grudnia na budowie stacji metra "Trocka" budowniczowie zeszli pod ziemię - rozpoczęło się wybieranie gruntu z pierwszego podziemnego poziomu przyszłej stacji.

Pierwsze odwierty pod rozbudowę metra po prawej stronie Wisły ruszyły w połowie marca.

W kierunku wschodnim, z Dworca Wileńskiego, powstanie ok. 3 km odcinek trasy. Na Pradze techniczna część podziemnej budowli za stacją Dworzec Wileński kończy się przy skrzyżowaniu ul. Targowej z 11 Listopada i to stąd pociągi metra pojadą dalej na Targówek. Przystanek Szwedzka będzie ulokowana pomiędzy budynkiem Strzelecka 46 a Zajezdnią Autobusową MZA Stalowa. Kolejna stacja, Targówek, wybudowana zostanie pod skrzyżowaniem ul. Pratulińskiej z Ossowskiego.

I wreszcie największy obiekt tego odcinka II linii metra – stacja Trocka lokalizowana będzie pod skrzyżowaniem ulic Pratulińskiej i Trockiej.

Prace mają się zakończyć w 2019 roku.

md/pm

Czytaj także: