Audyt rowerowy Warszawy: 35 lat nadrabiania zaległości

Mapa stołecznych ścieżek rowerowychZTM

O tym, że warszawskie ścieżki rowerowe są słabe, wiedzieli wszyscy, oprócz urzędników. Na ich zlecenie powstał jednak dokument, który to potwierdza. Audyt infrastruktury rowerowej nie pozostawia złudzeń: przy obecnym tempie inwestycji potrzeba 35 lat, by nadrobić zaległości.

Latarnie na środku ścieżki, schody na jej końcu, wybrakowana sieć zaniedbanych dróg, pobudowanych bez sensu - o tym, że tak wyglądają warszawskie szlaki rowerowe wie każdy, kto z nich czasem korzysta.

By wiedza ta dotarła do urzędów, potrzebny był jednak oficjalny dokument. Na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego przygotowało go stowarzyszenie Zielone Mazowsze, które od lat konsekwentnie piętnuje niedoróbki rowerowych inwestycji.

Będzie dobrze... w 2020 roku?

W Warszawie jest 325 kilometrów infrastruktury rowerowej, czyli zaledwie o 50 km więcej niż w 2010 roku.

- Do tej pory powstawała w ramach infrastruktury drogowej, przy okazji remontów. Teraz ścieżki budujemy oddzielnie, jak choćby przy ul. Jagiellońskiej czy Radzymińskiej - zwraca uwagę Łukasz Puchalski pełnomocnik miasta do spraw komunikacji rowerowej. I przekonuje, że do 2020 roku - o ile będą pieniądze z Unii Europejskiej - infrastruktura rowerowa będzie przyjazna dla rowerzystów.

Ścieżki z ocenami

Jakie są główne bolączki stołecznych rowerzystów?

Zielone Mazowsze rozlicza "Strategię zrównoważonego rozwoju systemu transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne", przyjętą przez Radę Miasta w lipcu 2009 r. Dokument ten wskazywał 5 najważniejszych zasad rozwoju ścieżek: spójność, bezpośredniość, wygoda, bezpieczeństwo oraz atrakcyjność.

Zielone Mazowsze twierdzi, że cele te nie są realizowane na wystarczającym poziomie. Z 402 odcinków tras rowerowych, za doskonałe uznano tylko 7. Ocenę bardzo dobrą dostało 112 tras, a notę dobrą 143. Dostatecznie oceniono 90 tras, a miernie 19.

Aż 31 tras dostało ocenę najniższą, czyli niedostateczną.

1. SPÓJNOŚĆ

- Warszawskie ścieżki rowerowe nie są spójne. Jest to główna wada systemu. Dużą część tras stanowią odrębne, niepowiązane ze sobą lub krótkie drogi rowerowe, co bardzo utrudnia poruszanie się po mieście – to główne wnioski z audytu.

Widać to wyraźnie na mapie przygotowanej przez Zielone Mazowsze. Ścieżki znikają w centrum Warszawy, Śródmieście jest białą plamą. A to bardzo utrudnia komunikację między dzielnicami.

- Od 2009 roku nie widać znacznej poprawy w tym zakresie – komentują autorzy raportu.

- Tego nie da się poprawić z dnia na dzień. Są takie miejsca jak most Poniatowskiego czy Aleje Jerozolimskie, gdzie nie ma dobrego rozwiązania. Potrzebny jest kompromis z kierowcami. Jednak dynamika rozwoju jest spora, infrastruktury rowerowej jest na tyle dużo, że teraz możemy pracować nad jej spójnością. Pomoże w tym rewitalizacja ul. Świętokrzyskiej, wprowadzenie stref Tempo30, ścieżka w al. Wojska Polskiego czy kontrapas na ul. Marszałkowskiej - mówi Puchalski i zapewnia, że kolejne projekty poprawią spójność.

2. BEZPOŚREDNIOŚĆ

Trasy rowerowe zmuszają do nadkładania drogi. Są poprowadzone tak, że rowerzyści muszą często zmieniać stronę ulicy. W ocenie Zielonego Mazowsza w tej kwestii również nie widać znaczącej poprawy.

- Warszawa jest takim miastem, że w wielu miejscach trzeba przejść "ulica po ulicy" i na każdej potrzebne jest inne rozwiązanie, a i tak najtrudniejszy jest kompromis między rowerzystami, kierowcami i pieszymi - mówi Puchalski.

3. WYGODA

Twórcy audytu dowodzą, że ścieżki rowerowe traktowane są "po macoszemu". Trasy nie są okresowo kontrolowane, dlatego mają niekompletne oznakowanie, często źle zamontowane są znaki. Przytrafia się wybrakowana kostka brukowa. Zarząd Oczyszczania Miasta nie oczyszcza ścieżek z trawy, a konary drzew często utrudniają jazdę.

Niesatysfakcjonująca jest również stosunkowo nowa nawierzchnia asfaltowa na moście Północnym. "Zielone Mazowsze" wytyka, że inwestorzy nie nadzorują prac wykonawców, przez to narażają miasto na dodatkowe remonty w przyszłości.

- Dla nas najważniejsza część audytu to nagrania video, dzięki którym możemy ocenić, które ścieżki potrzebują natychmiastowego remontu. Tak jest np. na ul. Banacha i tam przeprowadzony będzie remont - mówi Puchalski.

4. BEZPIECZEŃSTWO i ATRAKCYJNOŚĆ

ZM twierdzi, że przy budowie ścieżek nie eliminuje się zbędnych punktów kolizyjnych z ruchem pieszym i samochodami. Podobnie jest z atrakcyjnością. Twórcy audytu uważają, że nie powstaje system "czytelny dla użytkownika, dobrze powiązany z funkcjami miasta i odpowiadający potrzebom użytkowników".

Najbardziej pesymistycznym wnioskiem jest stwierdzenie, że przy obecnym tempie budowy infrastruktury rowerowej Warszawa spełni cele "Strategii" dopiero za 35 lat.

Łukasz Puchalski jednak uspokaja. - Infrastruktura rowerowa to nie tylko ścieżki. To także segregowanie ruchu, wprowadzanie strefy Tempo30. Trudno wszystkich zadowolić, ale myślę, że do 2020 po Warszawie będzie się wygodnie jeździć rowerami - mówi rzecznik.

CZYTAJ AUDYT ZIELONEGO MAZOWSZA.

O planach budowy nowych ścieżek mówi Łukasz Puchalski:

Mówi Łukasz Puchalski, pełnomocnik ratusza ds. komunikacji rowerowej
Mówi Łukasz Puchalski, pełnomocnik ratusza ds. komunikacji rowerowejMarcin Gula / tvnwarszawa.pl

lata/roody

Źródło zdjęcia głównego: ZTM

Pozostałe wiadomości

Zakończyły się utrudnienia w związku z pożarem pociągu metra na stacji Księcia Janusza. Linia metra M2 kursuje na całej trasie.

Pożar w metrze. Zapalił się pociąg, pięć stacji było zamkniętych

Pożar w metrze. Zapalił się pociąg, pięć stacji było zamkniętych

Aktualizacja:
Źródło:
tvnwarszawa.pl/Kontakt 24

Radosław Witkowski popierany m.in. przez Koalicję Obywatelską wygrywa z poparciem 60,5 proc. wyborców II turę wyborów prezydenta Radomia - wynika z badania exit poll przeprowadzonego przez Ogólnopolską Grupę Badawczą na zlecenie serwisu LokalnaPolityka.pl. Jego rywal Artur Standowicz z Prawa i Sprawiedliwości uzyskał 39,5 proc. poparcia.

W Radomiu bez zmian. Witkowski pozostanie prezydentem

W Radomiu bez zmian. Witkowski pozostanie prezydentem

Źródło:
PAP

Na Białołęce na ulicy Fajnej ruszy budowa kanalizacji, a u zbiegu ulic Czeremchowej i Prząśniczek powstanie rondo. Na Woli wyremontowane zostaną ulice Pereca i Waliców, a na Wawrze ulica Wydawnicza. Prace rozpoczną się w poniedziałek, 22 kwietnia. Spowodują zmiany w organizacji ruchu. Inaczej pojedzie też komunikacja miejska.

Prace drogowe na Białołęce, Woli i w Wawrze. Będą utrudnienia i zmiany w organizacji ruchu

Prace drogowe na Białołęce, Woli i w Wawrze. Będą utrudnienia i zmiany w organizacji ruchu

Źródło:
PAP

41-latka zdenerwowało to, że w jego ocenie ktoś zaparkował swoje auto zbyt blisko niego. - Postanowił więc "ukarać" jego właściciela, urywając wycieraczkę, po czym wsiadł do swojego bmw i odjechał - opisuje rzeczniczka piaseczyńskiej policji. Wszystko nagrała kamera.

"Ukarał" kierowcę, bo zaparkował "za blisko", sam był winny

"Ukarał" kierowcę, bo zaparkował "za blisko", sam był winny

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Aspirant sztabowy Łukasz Ziębiński w drodze na służbę zauważył leżący na dachu w rowie pojazd, z którego wydobywał się dym. Zatrzymał się w bezpiecznym miejscu i pobiegł na ratunek uwięzionemu we wraku auta kierowcy.

W drodze do pracy uratował kierowcę

W drodze do pracy uratował kierowcę

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Jest w ciąży, pobił ją partner, z którym mieszka. Uciekła przez okno i poprosiła przechodnia o pomoc. Kobieta trafiła do szpitala, a jej partner do aresztu. 

Pobił kobietę w ciąży, uciekła przez okno

Pobił kobietę w ciąży, uciekła przez okno

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Do zdarzenia doszło w parku Morskie Oko na Mokotowie. To tam mężczyzna obrażał, a później miał uderzyć w twarz nieznaną mu kobietę. 33-latek został zatrzymany.

Powiedziała, że obcy mężczyzna ją obrażał i uderzył dłonią w twarz

Powiedziała, że obcy mężczyzna ją obrażał i uderzył dłonią w twarz

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Powstaną dwa nowe ronda - u zbiegu ulic Krasińskiego z Przasnyską na Żoliborzu oraz ulic Augustówka i Zawodzie na Mokotowie. W audycie przejść dla pieszych to pierwsze dostało notę 1, a drugie 0. Ronda mają to poprawić sytuację. Do budowy pierwszego są chętne cztery firmy, drugiego - trzy.

To jedne z najgorzej ocenianych przejść dla pieszych w Warszawie. Ronda mają to zmienić

To jedne z najgorzej ocenianych przejść dla pieszych w Warszawie. Ronda mają to zmienić

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Na Lotnisku Chopina działa punkt paszportowy, w którym można wyrobić tymczasowy dokument. Podróżni korzystają z niego w różnych sytuacjach: gdy zapomnieli paszportu z domu, został on ukradziony lub stracił ważność. Powodem bywa też sytuacja rodzinna. Od otwarcia punktu wydano już 15 tysięcy paszportów tymczasowych.

Paszport dla zapominalskich lub w nagłej potrzebie. Wydano ich już 15 tysięcy, najwięcej w wakacje i ferie

Paszport dla zapominalskich lub w nagłej potrzebie. Wydano ich już 15 tysięcy, najwięcej w wakacje i ferie

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W stolicy przybywa doświetlonych przejść dla pieszych. To rozwiązanie, które ma poprawić bezpieczeństwo. Na niektórych z nich pojawiły się Bezpieczne Punkty Oświetleniowe. Wykorzystano w nich latarnie ze wzmocnionym słupem i oprawą oświetleniową. To nowe rozwiązanie testowane w pięciu dzielnicach.

Pozornie niczym się nie wyróżniają. W Warszawie jest ich na razie siedem

Pozornie niczym się nie wyróżniają. W Warszawie jest ich na razie siedem

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Wypalanie traw może zakończyć się pożarem, przenieść na las lub zabudowania oraz zagrozić ludziom i zwierzętom. Policjanci przypominają, że może zostać uznane za wykroczenie, a nawet przestępstwo.

Niebezpieczne i zagrożone surową karą. Trawy i tak płoną

Niebezpieczne i zagrożone surową karą. Trawy i tak płoną

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W ramach obchodów 81. rocznicy wybuchu powstania w getcie warszawskim w niedzielę, 21 kwietnia, ulicami stolicy przeszedł Marsz Modlitwy Szlakiem Pomników Getta Warszawskiego. Organizatorem była Polska Rada Chrześcijan i Żydów.

Marsz Modlitwy Szlakiem Pomników Getta Warszawskiego

Marsz Modlitwy Szlakiem Pomników Getta Warszawskiego

Źródło:
PAP/tvnwarszawa.pl

Ubiegająca się o funkcję rektora Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego prof. Agnieszka Cudnoch-Jędrzejewska nie może kandydować, bo została ukarana karą dyscyplinarną - przekazał w piątek rektor uczelni prof. Zbigniew Gaciong. Jednocześnie poinformował, że sam wycofuje się z ubiegania o reelekcję. Cudnoch-Jędrzejewska stwierdziła, że może dalej ubiegać się o najważniejsze stanowisko na uczelni, bo decyzja o nałożonej na nią karze nie jest prawomocna.

Rektor ogłosił, że rywalka nie może startować, a sam się wycofuje. Zamieszanie na Uniwersytecie Medycznym

Rektor ogłosił, że rywalka nie może startować, a sam się wycofuje. Zamieszanie na Uniwersytecie Medycznym

Źródło:
PAP

Policjanci przetransportowali wątrobę, na którą czekał 49-letni pacjent. Organ został pobrany od dawcy w litewskim szpitalu. Krzysztof Zając z Centralnego Szpitala Klinicznego w Warszawie podkreśla, że o losie pacjenta decydowały minuty.

Wątroba z Litwy była ostatnią szansą dla pacjenta warszawskiego szpitala

Wątroba z Litwy była ostatnią szansą dla pacjenta warszawskiego szpitala

Źródło:
tvn24.pl

Pasażerowie podróżujący samolotem z Nowego Jorku do Warszawy mieli nieplanowany postój. Maszyna lądowała na Islandii.

Samolot z Nowego Jorku do Warszawy lądował na Islandii

Samolot z Nowego Jorku do Warszawy lądował na Islandii

Źródło:
PAP

W nocy z piątku na sobotę po raz pierwszy od 1973 roku tramwaj skręcił z ulicy Puławskiej w Goworka. To testowy przejazd, w drugiej połowie maja z otwartej po latach drodze z Dolnego na Górny Mokotów będą mogli skorzystać pasażerowie.

Z ulicy Puławskiej w Goworka. Powrót tramwajów, na razie testowy, po 50 latach

Z ulicy Puławskiej w Goworka. Powrót tramwajów, na razie testowy, po 50 latach

Źródło:
tvn24.pl

Sporo zmian szykuje się dla pasażerów Szybkiej Kolei Miejskiej od czerwca. Pociągi niektórych linii pojadą z większą częstotliwością, inne wrócą na swoje stałe, dłuższe trasy.

Dobre wieści dla pasażerów SKM: więcej pociągów i wydłużone trasy

Dobre wieści dla pasażerów SKM: więcej pociągów i wydłużone trasy

Źródło:
tvnwarszawa.pl