Jak powiedział PAP dyrektor Biura Funduszy Europejskich i Rozwoju Gospodarczego z Urzędu m.st. Warszawy Maciej Fijałkowski, w listopadzie rząd powinien podpisać z marszałkiem woj. mazowieckiego kontrakt terytorialny. - To porozumienie w sprawie najważniejszych inwestycji, które powinny być zrealizowane z pieniędzy rządowych czy samorządowych na terenie województwa, przy wsparciu funduszy unijnych - podkreślił.
Dyrektor zauważył, że inwestycje, które znajdą się w kontrakcie, muszą być zrealizowane do 2023 r. - Stolica postawiła na projekty, które będą w największym stopniu służyły jej mieszkańcom. Spora ich część dotyczy poprawy dostępności komunikacyjnej miasta - zaznaczył.
Metro i tramwaje
Do końca jeszcze nie wiadomo, które inwestycje znajdą finansowanie w ramach kontraktu. Ocenił, że sztandarowym przedsięwzięciem dla stolicy jest budowa 11 stacji metra tak, by usprawnić komunikacyjnie obszar od ul. Powstańców Śląskich na Bemowie w kierunku Targówka. Poinformował, że będzie to kosztowało ok. 8 mld zł. - Liczymy, że otrzymamy dofinansowanie unijne w wysokości 85 proc. wartości tego przedsięwzięcia - zaznaczył.
- Z pieniędzy unijnych będziemy budować ponadto sporo ścieżek rowerowych i parkingów. Istotne dla nas będą również inwestycje tramwajowe. Chcemy, by modernizowane odcinki sieci tramwajowych były zlokalizowane głównie po stronie praskiej i na Mokotowie, ale także w innych częściach miasta. Planujemy też zakup nowego taboru tramwajowego. Wartość tych projektów to 2,2 mld zł - zapowiedział Fijałkowski.
Dyrektor poinformował ponadto, że stolica zgłosiła inwestycje, których celem jest podnoszenie efektywności energetycznej. Chodzi o termomodernizację budynków i obniżanie emisji CO2. Ich wartość to 170 mln zł.
Ważne dla stolicy, jak mówił dyrektor, będą również inwestycje drogowe. Chodzi m.in. o budowę obwodnicy śródmiejskiej, która ma rozładować ruch na Pradze. Projekt ten jest wart blisko 1 mld zł.
Drogi i spalarnia
Jak mówił dyrektor, władze stolicy liczą też na dofinansowanie budowy ciągu ul. Marsa i Żołnierskiej na odcinku od węzła Marsa do granicy miasta, dzięki czemu usprawnione zostanie połączenie z ekspresową obwodnicą miasta i Marek.
- Ponadto w planach jest budowa połączeń rozprowadzających ruch z budowanej obwodnicy ekspresowej w ciągach dróg S2 i S8, w tym nowy odcinek ul. Wału Miedzeszyńskiego od budowanej obwodnicy do Traktu Lubelskiego. Koszt tego projektu sięgnie 1,9 mld zł - podkreślił Maciej Fijałkowski.
W kontrakcie terytorialnym, jak zaznaczył, powinna się znaleźć też budowa instalacji termicznego przetwarzania odpadów komunalnych i przebudowa kompleksu Sinfonii Varsovii przy ul. Grochowskiej.
Kontrakt Terytorialny będzie obowiązywał w latach 2014-2020. Finansowanie inwestycji w nim zapisanych ma pochodzić z różnych źródeł, m.in. ze środków regionalnych i krajowych. Dokument jest negocjowany przez ministerstwo infrastruktury i rozwoju z poszczególnymi województwami.
PAP/su/b
Źródło zdjęcia głównego: metro.waw.pl