100 zł ma kosztować bilet komunikacji miejskiej dla jej pracowników - zdecydowała w czwartek Rada Warszawy. Jeszcze niedawno mieli oni prawo, wraz z rodzinami, do darmowych przejazdów.
Za przyjęciem uchwały głosowało w czwartek 48 radnych, nikt nie był przeciw, dwoje radnych wstrzymało się od głosu.
Dla pracowników spółek
Bilet pracowniczy będzie ważny w strefie miejskiej i podmiejskiej.
Otrzymają go wszyscy pracownicy spółek przewozowych (wcześniej ratusz planował, że będą to pracownicy zatrudnieni w wymiarze nie mniejszym niż pół etatu).
Kolejne przywileje
Prezentując projekt uchwały, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Wiesław Witek powiedział, że dodatkowo - do końca 2019 r. - bezpłatne przejazdy będą przysługiwać osobom, które bezpośrednio przed przejściem na emeryturę lub rentę były zatrudnione w ZTM, Miejskich Zakładach Autobusowych, Tramwajach Warszawskich, Metrze Warszawskim i Szybkiej Kolei Miejskiej.
Zmiany 1 kwietnia
Dodatkowo w uchwale określono, że wszystkim emerytom i rencistom - do ukończenia 70. roku życia - będzie przysługiwać 50-proc. ulga na przejazdy.
Z kolei dzieci i młodzież w wieku 7-16 lat będzie mogła w trakcie kontroli udokumentować przysługującą im 50-proc. zniżkę każdym, a nie tylko legitymacją szkolną, dokumentem ze zdjęciem, który zawiera datę urodzenia. Uprawnienie do zniżki będzie przysługiwać od 1 października roku kalendarzowego, w którym dzieci kończą siódmy rok życia, co ma umożliwić szkołom sukcesywne wydawanie pierwszoklasistom legitymacji szkolnych.
Uchwała będzie obowiązywać od 1 kwietnia br.
Blisko 39 tys. osób
Obecnie z darmowych przejazdów ma prawo korzystać 38,8 tys. osób. W tej liczbie jest 11 tys. pracowników spółek przewozowych i ZTM. Pozostałe osoby, którym przysługuje to prawo, to: 5,2 tys. byłych pracowników spółek (emeryci i renciści) oraz 14,5 tys. członków rodzin pracowników, w tym ich rodzice, małżonkowie i konkubenci, dzieci i teściowie.
Według zawartego wcześniej porozumienia związkowców ze spółek przewozowych z miastem, bilet za 100 zł rocznie otrzymają pracownicy MZA, TW, MW, SKM, Mobilisu, ITS Michalczewski i PKS Grodzisk Mazowiecki. Koszt biletów pokryją same spółki.
Na żądanie pracownika takie same bilety otrzymają dzieci pracowników miejskich spółek - MZA, TW, MW i SKM.
Stracą ulgi
Związkowcy negocjowali z ratuszem od kilku miesięcy. Nie godzili się na odebranie przywilejów, o czym Rada Warszawy, głosami Platformy Obywatelskiej, zdecydowała w maju ubiegłego roku. Miasto tłumaczyło to koniecznością oszczędności budżetowych. Związki zawodowe działające w spółkach rozpoczęły wówczas przygotowania do strajku. Zapowiadany był on na początek lipca.
Darmowe przejazdy dla pracowników komunikacji miejskiej w Warszawie obowiązują od 1932 r. Według wyliczeń ratusza z 2013 roku likwidacja tego przywileju dałaby 12 mln zł dodatkowych wpływów do miejskiej kasy.
Z darmowych przejazdów korzysta 38 tysięcy osób: 11 tys. pracowników spółek przewozowych i ZTM: 5,2 tys. byłych pracowników spółek (emeryci i renciści) oraz 14,5 tys. członków rodzin pracowników, w tym ich rodzice, małżonkowie i konkubenci, dzieci i teściowie.
Związkowcy protestują przed ratuszem
PAP/ran/mz
Źródło zdjęcia głównego: ZTM