100 zł za roczny bilet dla pracowników komunikacji. Radni zdecydowali

Walka związkowców o przywileje
Walka związkowców o przywileje
Źródło: ZTM

100 zł ma kosztować bilet komunikacji miejskiej dla jej pracowników - zdecydowała w czwartek Rada Warszawy. Jeszcze niedawno mieli oni prawo, wraz z rodzinami, do darmowych przejazdów.

Za przyjęciem uchwały głosowało w czwartek 48 radnych, nikt nie był przeciw, dwoje radnych wstrzymało się od głosu.

Dla pracowników spółek

Bilet pracowniczy będzie ważny w strefie miejskiej i podmiejskiej.

Otrzymają go wszyscy pracownicy spółek przewozowych (wcześniej ratusz planował, że będą to pracownicy zatrudnieni w wymiarze nie mniejszym niż pół etatu).

Kolejne przywileje

Prezentując projekt uchwały, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Wiesław Witek powiedział, że dodatkowo - do końca 2019 r. - bezpłatne przejazdy będą przysługiwać osobom, które bezpośrednio przed przejściem na emeryturę lub rentę były zatrudnione w ZTM, Miejskich Zakładach Autobusowych, Tramwajach Warszawskich, Metrze Warszawskim i Szybkiej Kolei Miejskiej.

Zmiany 1 kwietnia

Dodatkowo w uchwale określono, że wszystkim emerytom i rencistom - do ukończenia 70. roku życia - będzie przysługiwać 50-proc. ulga na przejazdy.

Z kolei dzieci i młodzież w wieku 7-16 lat będzie mogła w trakcie kontroli udokumentować przysługującą im 50-proc. zniżkę każdym, a nie tylko legitymacją szkolną, dokumentem ze zdjęciem, który zawiera datę urodzenia. Uprawnienie do zniżki będzie przysługiwać od 1 października roku kalendarzowego, w którym dzieci kończą siódmy rok życia, co ma umożliwić szkołom sukcesywne wydawanie pierwszoklasistom legitymacji szkolnych.

Uchwała będzie obowiązywać od 1 kwietnia br.

Blisko 39 tys. osób

Obecnie z darmowych przejazdów ma prawo korzystać 38,8 tys. osób. W tej liczbie jest 11 tys. pracowników spółek przewozowych i ZTM. Pozostałe osoby, którym przysługuje to prawo, to: 5,2 tys. byłych pracowników spółek (emeryci i renciści) oraz 14,5 tys. członków rodzin pracowników, w tym ich rodzice, małżonkowie i konkubenci, dzieci i teściowie.

Według zawartego wcześniej porozumienia związkowców ze spółek przewozowych z miastem, bilet za 100 zł rocznie otrzymają pracownicy MZA, TW, MW, SKM, Mobilisu, ITS Michalczewski i PKS Grodzisk Mazowiecki. Koszt biletów pokryją same spółki.

Na żądanie pracownika takie same bilety otrzymają dzieci pracowników miejskich spółek - MZA, TW, MW i SKM.

Stracą ulgi

Związkowcy negocjowali z ratuszem od kilku miesięcy. Nie godzili się na odebranie przywilejów, o czym Rada Warszawy, głosami Platformy Obywatelskiej, zdecydowała w maju ubiegłego roku. Miasto tłumaczyło to koniecznością oszczędności budżetowych. Związki zawodowe działające w spółkach rozpoczęły wówczas przygotowania do strajku. Zapowiadany był on na początek lipca.

Radni PO zgodzili się jednak przesunąć termin odebrania pracownikom przywilejów do 31 marca 2014 roku.

Darmowe przejazdy dla pracowników komunikacji miejskiej w Warszawie obowiązują od 1932 r. Według wyliczeń ratusza z 2013 roku likwidacja tego przywileju dałaby 12 mln zł dodatkowych wpływów do miejskiej kasy.

Z darmowych przejazdów korzysta 38 tysięcy osób: 11 tys. pracowników spółek przewozowych i ZTM: 5,2 tys. byłych pracowników spółek (emeryci i renciści) oraz 14,5 tys. członków rodzin pracowników, w tym ich rodzice, małżonkowie i konkubenci, dzieci i teściowie.

Związkowcy protestują przed ratuszem

PAP/ran/mz

Czytaj także: