1 marca wystartuje system roweru publicznego w ramach pomostowej umowy na jeden sezon. - Część stacji zmieni swoje położenie, część zostanie zlikwidowana – poinformował Zarząd Dróg Miejskich. Łącznie do dyspozycji warszawiaków w tym roku będzie ponad cztery i pół tysiąca jednośladów. W ubiegłym roku było ich przeszło tysiąc więcej.
Jak przypomniał ZDM, Warszawski Rower Publiczny jest jednym z największych w Europie. Tegoroczny sezon jest jednak "pomostowym" w oczekiwaniu na modernizację i rozbudowę systemu. W ramach nowej jednorocznej umowy z Nextbike Polska liczba rowerów i stacji finansowanych przez Warszawę wróci do poziomu z 2016 roku. W oparciu o statystyki wypożyczeń drogowcy zmienili też lokalizacje wybranych stacji.
Start nowego sezonu Veturilo zaplanowany jest na 1 marca, ale Nextbike już rozpoczął rozwożenie rowerów po Warszawie. Z budżetu miasta zostanie sfinansowanych 300 stacji rowerów miejskich. Oprócz tego, tak jak dotychczas, dostępne będą osobne stacje zawierające rowery ze wspomaganiem elektrycznym (10 stacji) i dziecięce (sześć stacji). Łącznie do dyspozycji będzie dokładnie 4560 rowerów. W ubiegłym roku dostępnych było 5,8 tysiąca rowerów, a cały system liczył 398 stacji w Warszawie.
Zmiany na rowerowej mapie Warszawy
ZDM przekazał również, że w związku z tym, że wiosna to początek sezonu budowlanego, to od jego początku zostanie wprowadzonych szereg drobnych poprawek w lokalizacji stacji. "Duża część z nich wynika z niezbędnej koordynacji z planowanymi pracami na drogach, w tym związanymi z budową nowej infrastruktury rowerowej" – wyjaśnił ZDM.
Te stacje zmieniły swoją lokalizację, a część z nich również nazwę:
Abrahama – Kapelanów AK na Bora-Komorowskiego – Abrahama; Afrykańska – Egipska – zmiana lokalizacji w obrębie skrzyżowania, bez zmiany nazwy; Bracka – Krucza na Aleje Jerozolimskie – Krucza; Bora-Komorowskiego – Umińskiego na Bora Komorowskiego – Fieldorfa "Nila"; park Bródnowski (Veturilko) – zmiana lokalizacji w obrębie parku, bez zmiany nazwy; Jana Olbrachta – Antka Rozpylacza na Redutowa – Pustola; Klaudyny – Rudzka na Marymoncka – Podleśna; metro Rondo Daszyńskiego – zmiana lokalizacji w obrębie ronda, bez zmiany nazwy; Potocka – OSiR Żoliborz na Potocka – Gwiaździsta; Romera – Pięciolinii na Nowoursynowska – Ciszewskiego; Skarbka z Gór – Magiczna na Świderska – Świętosławskiego; aleja "Solidarności" – Szwedzka na Metro Szwedzka; aleja Stanów Zjednoczonych – Ostrobramska – zmiana lokalizacji w obrębie skrzyżowania, bez zmiany nazwy; plac Szembeka – zmiana lokalizacji w obrębie skrzyżowania, bez zmiany nazwy, zmiana tymczasowa, planowany jest powrót stacji do pierwotnej lokalizacji na placu.
Zmiany w Śródmieściu
ZDM zdecydował też o przenosinach najmniej popularnych stacji w Śródmieściu oraz o zmniejszeniu pojemności niektórych istniejących stacji. "Pozwoli to na utrzymanie funkcjonowania innych wybranych ważnych stacji, które miały w poprzednim sezonie sponsora prywatnego, czyli: Metro Świętokrzyska, rondo ONZ, al. Jana Pawła II – al. "Solidarności", metro Nowy Świat – Uniwersytet, Aleje Jerozolimskie – Emilii Plater" – wyjaśnili urzędnicy.
W tym celu wprowadzone zostały następujące zmiany w Śródmieściu:
Krakowskie Przedmieście – Traugutta – zmniejszenie stacji, demontaż jednego z dwóch terminali; Plac Politechniki – zmniejszenie stacji, demontaż jednego z dwóch terminali; Ordynacka – Uniwersytet Medyczny – likwidacja stacji; Pałac Kultury i Nauki – likwidacja stacji; Aleja Armii Ludowej – Rektorska – likwidacja stacji.
Zlikwidowane stacje w dzielnicach
ZDM podał również, że w ramach nowej umowy nie powrócą dodatkowe stacje, których działalność w latach 2017-2020 była finansowana bezpośrednio przez urzędy dzielnic na mocy prawa opcji pozwalającej na rozbudowę systemu. Dotyczy to 31 stacji w dzielnicach: Bemowo (sześć stacji), Bielany (osiem stacji), Ochota (dwie stacje), Rembertów (siedem stacji), Targówek (jedna stacja), Ursynów (jedna stacja), Wilanów (pięć stacji) i Włochy (jedna stacja). "Zmiana ta była konieczna, aby móc uruchomić system Veturilo w tym sezonie" – zaznaczyli drogowcy.
Oto lista zlikwidowanych stacji w poszczególnych dzielnicach.
Bemowo: Człuchowska – Rozłogi, Park Górczewska, Powstańców Śląskich – Wrocławska. Lazurowa – Sternicza. Radiowa – Wrocławska. Urbanowicza – Kocjana.
Bielany: Arkuszowa, Bogusławskiego – Rodziny Połanieckich, Kochanowskiego – Galla Anonima, Marymoncka – Przy Agorze, Park Kępa Potocka, aleja Reymonta – Broniewskiego, Wólczyńska – Wolumen, Wólczyńska – Conrada,
Ochota: PKP Żwirki i Wigury, Rondo Zesłańców Syberyjskich.
Rembertów: Komandosów – Niedziałkowskiego, Niepołomicka – Chełmżyńska, Paderewskiego – Czwartaków, PKP Rembertów – Cyrulików, PKP Rembertów – Marsa, Rondo Fieldorfa "Nila".
Targówek: Łabiszyńska – OSiR Targówek.
Ursynów: aleja KEN – Przy Bażantarni.
Wilanów: Opieńki – Maślaków, Park Kultury w Powsinie, Przyczółkowa – Ptysiowa, aleja Rzeczypospolitej – oś. Królewska, Sobieskiego – Nałęczowska.
Włochy: Kleszczowa – Krańcowa.
ZDM poinformował jednocześnie o uruchomianiu kilkunastu stacji sponsorskich, czyli ogólnodostępnych, ale sfinansowanych przez prywatne firmy. "Dobrze znanym przykładem stacji sponsorskiej, jest niezwykle popularna stacja przy centrum handlowym Westfield Arkadia (30,5 tys. wypożyczeń w 2020 roku)" – wskazali drogowcy. I zaznaczyli, że Nextbike cały czas pozyskuje nowych partnerów do projektu, co oznacza możliwość uruchomienia wiosną na takich zasadach kolejnych wypożyczalni. "Każda z nich zwiększa również oczywiście całkowitą pulę rowerów dostępnych w systemie" – dodali drogowcy.
Źródło: tvnwarszawa.pl, PAP
Źródło zdjęcia głównego: Tomasz Zieliński / tvnwarszawa.pl