Fulfillment - co to jest?
Fulfillment jest usługą kompleksowej obsługi logistyki w sklepach internetowych, którą wykonuje zewnętrzna firma. W ramach usługi fulfillment zapewnia ona klientowi: Odbiór dostaw i przyjęcie towaru. Przedmioty sprzedawane w sklepie internetowym klienta trafiają od producenta lub hurtownika wprost do magazynu operatora. Tam zostają przyjęte na stan magazynowy i udostępnione do sprzedaży w sklepie internetowym. Magazynowanie. Towary klienta są przechowywane w magazynach operatora, który dysponuje infrastrukturą magazynową znacznie bardziej rozbudowaną niż mógłby mieć niewielki sklep internetowy. Operator zapewnia też fachową kadrę i standardy organizacyjne usprawniające pracę, na przykład poprzez rozmieszczenie towarów tak aby najpopularniejsze produkty były łatwiej dostępne podczas kompletacji zamówień. Obsługę zamówień: kompletację i pakowanie. Gdy tylko system informatyczny sklepu internetowego przekaże informację o zamówieniu (co odbywa się automatycznie) pracownicy magazynu operatora ściągają towary z półek i rozpoczynają kompletowanie zamówienia. Zajmują się też oczywiście jego pakowaniem. Ponieważ operator działa na większą skalę niż indywidualny sklep internetowy, to może dysponować większym wyborem materiałów opakowaniowych, co pozwala zarówno na dopasowanie opakowań do rozmaitych towarów, jak i na obniżenie ich kosztu. Cała procedura przebiega sprawnie, dzięki doświadczeniu i wyszkoleniu pracowników operatora. Wydanie towaru i dostawa. Spakowany towar zostaje wydany z magazynu i przekazany do dostawy. Firmy świadczące usługę fulfillment to często operatorzy logistyczni, dysponujący własną flotą pojazdów i siecią dystrybucji, a i tak mają zwykle umowy z licznymi innymi firmami logistycznymi. Dzięki integracji z systemem operatora logistycznego paczki z towarami przekazywane są do wysyłki sprawniej, co skraca czas oczekiwania na dostawę przez klienta. Usługi dodatkowe. Operatory oferują też zwykle dodatkowe usługi opcjonalne, takie jak obsługa zwrotów zamówień, etykietowanie, czy dołączanie dokumentów i ulotek, jak również obsługa klienta biznesowego.
Fulfillment - dlaczego warto?
Fulfillment daje sklepom internetowym liczne korzyści. Usługa ta pozwala sklepom na ograniczenie kosztów stałych. Do tych kosztów zalicza się normalnie konieczność opłacania powierzchni magazynowej i zatrudnienia pracowników, którzy obsługują magazyn, pakują paczki i wydają zamówienia kurierowi. Firma oferująca usługę fulfillment ma powierzchnie magazynowe i moce przerobowe, które znacznie przewyższają potrzeby indywidualnego e-sklepu. Indywidualny klient jednak wykorzystuje tylko taką część tej infrastruktury jaką w danym momencie potrzebuje i tylko za nią płaci. Tym samym, sklep będącego klientem operatora może łatwo dostosować powierzchnię magazynową i moce przerobowe dostępne dla sklepu w miarę jak zmieniają się jego potrzeby, bez potrzeby inwestycji w nową infrastrukturę i pracowników. Jeżeli więc zapotrzebowanie na usługi e-commerce nagle wzrośnie z powodu, dajmy na to, wywołanego pandemią lockdownu, sklep łatwo może dostosować się do zwiększonego ruchu.
Fulfillment pozwala zwalnia też korzystającego z niego przedsiębiorcę z konieczności zawierania i nadzorowania umów z: firmą wynajmującą magazyn, pracownikami, operatorami logistycznymi, dostawcami opakowań itp. Zamiast tego podpisuje jedną umowę z operatorem usługi fulfillment, który dba o wszystko, a dzięki większej skali może zoptymalizować procesy i zawierać korzystniejsze umowy z kontrahentami, w efekcie obniżając koszty i usprawniają obsługę.