Do końca lipca tego roku operator systemu rowerowego MEVO w Trójmieście uzupełni flotę o pojazdy, które były składowane w magazynie zniszczonym przez pożar. Do tego czasu system będzie funkcjonował w zmniejszonym wymiarze. Później operator rozszerzy ofertę o kolejne 1200 nowych rowerów i stworzy dodatkowe 78 stacji.
Przypomnijmy, 5 lutego w zabytkowej hali dawnych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego (ZNTK) na Przeróbce w Gdańsku wybuchł ogromny pożar. Operator rowerów miejskich systemu MEVO stracił w nim 1,5 tys. pojazdów, w tym 1,3 tys. rowerów ze wspomaganiem elektrycznym, oraz 1 tys. baterii.
Przed pożarem cała flota liczyła około 4900 rowerów. Z tej liczby - zgodnie z umową z operatorem - do dyspozycji użytkowników było 4099 jednośladów. Dodatkowe pojazdy znajdowały się w rezerwie operatora. Po pożarze brakuje 800 rowerów, aby flota była kompletna.
- System MEVO działa, choć nie w pełnym wymiarze. Przez kilka ostatnich tygodni, członkowie metropolii z partnerami projektu i operatorem szukali takiego rozwiązania, by system MEVO mógł jak najszybciej wrócić do pełni funkcjonowania – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Pożar został uznany za "siłę wyższą", co oznacza, że firma nie ponosi za niego odpowiedzialności. Władze metropolii podpisały z operatorem aneks, w którym zgadzają się na funkcjonowanie systemu przez 5 miesięcy w zmniejszonym wymiarze. W najbliższym czasie do dyspozycji mieszkańców i turystów będzie więc 70 proc. floty rowerów z napędem elektrycznym (2169 zamiast 3099) oraz rowerów klasycznych (700 zamiast 1000 sztuk). Operator zobowiązał się, iż do 1 sierpnia uzupełni flotę do wymaganej liczby 4099, ale też dostarczy kolejne dodatkowe jednoślady.
Flota rowerów rozszerzy się
Gminy uczestniczące w projekcie zdecydowały się bowiem powiększyć flotę o 1200 nowych rowerów i 78 stacji. Najwięcej z nich przypadnie w udziale Gdańskowi. Poza Gdańskiem nowe rowery pojawią się także w Gdyni, Redzie, Rumi, Władysławowie, Kosakowie oraz w Pruszczu Gdańskim. Po dostarczeniu wszystkich rowerów flota MEVO będzie liczyć blisko 5,3 tys. rowerów ze wspomaganiem elektrycznym i klasycznych. Na terenie metropolii będzie dostępnych 829 stacji postoju.
Koszt rozszerzenia floty rowerów zostanie pokryty z planowanej nadwyżki budżetowej MEVO, która została obliczona w oparciu o dane finansowe za rok 2024. System w ubiegłym roku wygenerował 5 mln zł nadwyżki.
Źródło: UM Gdańsk
Źródło zdjęcia głównego: Grzegorz Mehring / UM Gdańsk