Serwisy internetowe najważniejszych urzędów miast w Polsce nie zdały egzaminu dostępności dla osób niewidomych i niedowidzących. Administracja publiczna ma jeszcze tylko dwa lata na dostosowanie serwisów do wymagań Unii Europejskiej.
Jak informuje portal Widzialni.eu, niewidomi i niedowidzący przeprowadzili test stron internetowych największych urzędów miast w Polsce. Żaden z testowanych serwisów nie uzyskał oceny dobrej. W większości przypadków poziom dostępności serwisów oceniono jako dostateczny. Strona internetowa Urzędu Miasta Łodzi uzyskała ocenę niedostateczną.
W teście, oprócz programów czytających dla niewidomych, wykorzystano programy powiększające, używane przez osoby niedowidzące. W testach wzięły udział osoby o różnym stopniu dysfunkcji wzroku i różnym stopniu zaawansowania w posługiwaniu się internetem.
Jakich ułatwień wymagają niepełnosprawni?
Test został podzielony na dwie części. Pierwsza - polegała na sprawdzeniu elementów serwisu kluczowych dla prawidłowego funkcjonowania programów czytających oraz wybranych elementów strony, usprawniających pracę osobom niedowidzącym. W drugiej części testujący mieli do wykonania kilka zadań, m.in. znalezienie numeru telefonu do sekretariatu prezydenta miasta, listy szkół podstawowych, strony BIP, oświadczeń majątkowych radnych oraz sprawdzenie ilu mieszkańców liczy miasto.
W testach najlepiej radziły sobie osoby niedowidzące korzystające z oprogramowania powiększającego. Dla tych osób jedną z najważniejszych cech serwisu jest zachowanie odpowiedniego kontrastu między tekstem a tłem strony internetowej. Ważne jest również, aby w serwisie nie występowało zbyt wiele różnych krojów i stylów czcionek.
Gdzie jest numer do sekretariatu prezydenta
Wyniki są kiepskie. W raporcie zauważono np., że na stronach krakowskiego urzędu miasta nie można znaleźć numeru do sekretariatu prezydenta, trudno też odszukać informacji o liczbie mieszkańców. Urząd Miasta w Gdańsku i Łodzi w ogóle takich informacji nie zawierają. Na stronie szczecińskiej najtrudniej dotrzeć do listy szkół podstawowych, a w poznańskiej oświadczeń majątkowych radnych.
Dla osób niewidomych lub niedowidzących korzystających z oprogramowania czytającego jednymi z najważniejszych elementów serwisu są: poprawnie opisany tytuł strony, poprawne opisy nagłówków, odpowiednio opisane linki i pola formularzy.
Co na to urzędnicy? Celina Skrobisz ze szczecińskiego urzędu miasta (trzeci od końca wg. Widzialni.eu) broni funkcjonalności witryny: - Wszystkie wymienione elementy, które brane były pod uwagę w badaniu jak tytuł strony, poprawne opisy nagłówków, numery telefonów strona www.szczecin.pl zawiera. Różnice w ocenach miast też nie są znaczące. Wysoko zostaliśmy ocenieni w kategorii BIP oraz tytuł strony, to cieszy - dodaje.
Jeszcze tylko dwa lata
Pozostały jedynie dwa lata dla administracji publicznej na dostosowanie serwisów do wymagań Unii Europejskiej. W 2006 roku Polska wraz z innymi krajami członkowskimi podpisała Deklarację Ministerialną, w której Komisja Europejska nakłada obowiązek dostosowania do 2010 roku serwisów internetowych administracji publicznej dla potrzeb osób niepełnosprawnych.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24