- Jeżeli ludzie cały czas stoją w długich kolejkach, a ja ostatnio robiłem materiał o Panu, który został zapisany do sanatorium na 2036 rok, to można być niezadowolonym - powiedział Marek Nowicki, reporter "Faktów" TVN. W programie "Wstajesz i wiesz" komentował najnowszy sondaż CBOS, z którego wynika, że większość Polaków jest niezadowolonych z opieki zdrowotnej.
74 proc. Polaków (o 6 punktów proc. więcej niż przed dwoma laty) jest niezadowolonych z funkcjonowania służby zdrowia, 23 proc. wyraża zadowolenie – wynika z sondażu CBOS opublikowanego w środę. 3 proc. ankietowanych nie ma na ten temat zdania.
"To ogromny wskaźnik"
- To ogromny wskaźnik - powiedział Marek Nowicki odnosząc się do liczby osób niezadowolonych. Według niego "to bardzo obciąża rządy Platformy". - Przez 8 lat można sporo zrobić w ochronie zdrowia i tego nie zrobiono - stwierdził. - Każdy, wydaje mi się, ocenia tą służbę zdrowia przez perspektywę swoich doświadczeń - powiedział Nowicki. - Jeżeli ludzie cały czas stoją w długich kolejkach, a ja ostatnio robiłem materiał o Panu, który został zapisany do sanatorium na 2036 rok, to można być niezadowolonym - dodał. Według niego ludzie patrzą nie na obietnice polityczne, ale na rzeczywistość. Jak dodał, jeśli udają się do przychodni i o 8 rano nie ma już dla nich numerka lub jeśli osoba starsza wydaje połowę swojego uposażenia na leki, to ludzie mają prawo być niezadowoleni z opieki zdrowotnej. Nowicki stwierdził, że kolejnym powodem niezadowolenia Polaków może być brak dobrego systemu cyfryzacji w polskiej służbie zdrowia. - Rosną też nasze oczekiwania - zauważył. Według niego za sprawą mediów ludzie widzą jak ochrona zdrowia wygląda w krajach lepiej od nas rozwiniętych. - Mamy oczekiwania, żeby ona również funkcjonowała tak u nas - powiedział. Jak dodał, ciężko te oczekiwania zaspokoić.
Zadowoleni w mniejszości
CBOS wskazuje, że niezmiennie od 2001 roku zadowoleni z opieki zdrowotnej pozostają w mniejszości. W tegorocznym badaniu "zdecydowanie niezadowolonych" z funkcjonowania opieki zdrowotnej jest 35 proc. badanych, a "raczej niezadowolonych" - kolejne 39 proc. (łącznie 74 proc.) Jako "raczej zadowoleni" zadeklarowało się 21 proc., a "zdecydowanie zadowoleni" – 2 proc. (razem 23 proc.). Dla porównania, w 2014 r. krytyczne oceny wyraziło 68 proc. badanych, a pozytywne – 28 proc. W 2012 r. odnotowano 78 proc. ocen krytycznych i 19 proc. pozytywnych, w roku 2010 odpowiednio – 75 proc. i 22 proc., zaś w 2001 r. 64 proc. i 31 proc.
Autor: jaz/ja / Źródło: PAP, TVN24
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock