Ratusz zapowiada metamorfozę ulicy Marszałkowskiej "godną Nowego Centrum Warszawy". Zarząd Dróg Miejskich ogłosił właśnie przetarg na projekt wykonawczy.
- Nowe Centrum Warszawy to program, którego celem jest przekształcenie ścisłego śródmieścia Warszawy w wygodną, dostępną i zieloną przestrzeń publiczną. Pierwsze efekty tych prac już widać. Przebudowę przeszła al. Jana Pawła II, gdzie pojawiły się nowe, równe chodniki, droga dla rowerów i szpalery drzew. Piesi zyskali też naziemne przejścia dla pieszych na rondzie Czterdziestolatka. Rozpoczęła się przebudowa tzw. placu Pięciu Rogów u zbiegu Chmielnej, Kruczej i Zgody. Teraz czas na Marszałkowską – mówi cytowany w komunikacie na ten temat Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Zarząd Dróg Miejskich ogłosił właśnie przetarg na projekt wykonawczy zmian na tej ulicy.
Znacznie więcej zieleni
"Obejmuje on dwa odcinki: od pl. Konstytucji do ul. Nowogrodzkiej i od ul. Królewskiej do placu Bankowego. Oba zostaną zaprojektowane w oparciu o koncepcję 'Zielonej Marszałkowskiej' przygotowaną przez Zarząd Zieleni i skonsultowaną z mieszkańcami. Zakłada ona wprowadzenie w przestrzeni ulicy znacznie więcej zieleni. Pojawi się ona m.in. w pasie dzielącym, pomiędzy jezdniami a torowiskiem. Projekt będzie przewidywał w tym miejscu nasadzenia drzew (tam, gdzie to możliwe) oraz krzewów i żywopłotów. Jezdnie będą miały po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, zaś na prawym pasie wyznaczone zostanie parkowanie" – wymienił ratusz.
Urzędnicy obiecują, że Marszałkowska stanie się bardziej przyjazna pieszym i rowerzystom. Na obu odcinkach chodnik zostanie przebudowany i oddzielony od drogi rowerowej.
Trasa rowerowa
"Rowerzyści zyskają trasę po obu stronach ulicy (od pl. Konstytucji do ronda Dmowskiego, które już w tym roku czeka przebudowa) oraz po zachodniej stronie ulicy aż do placu Bankowego. Dla pieszych powstaną dodatkowe przejścia przy Żurawiej i Wilczej. Przewidziana jest też rezerwa pod nową zebrę na Osi Saskiej. Przebudowane zostaną również przystanki tramwajowe, a sygnalizacja na całej ulicy będzie ustawiona na priorytet dla komunikacji zbiorowej" – wyliczyli dalej urzędnicy.
Wskazali też, że projekt ma przewidzieć "jednolite zasady lokalizacji ogródków gastronomicznych oraz stref, w których dopuszczone będzie usytuowanie reklam". Chodniki zostaną podzielone na strefy funkcjonalne – z czytelnym głównym ciągiem pieszym i dodatkową strefą przeznaczoną m.in. na ogródki.
"Projektant wybrany w przetargu będzie miał rok na przygotowanie szczegółowego projektu wykonawczego. Dzięki temu przebudowa może się rozpocząć jeszcze w 2022 roku" – zapowiedział urząd miasta.
To nie koniec zmian. Wiosną i latem przebudowę przejdzie odcinek wzdłuż placu Defilad, na którym ma pojawić się nowy, równy chodnik, droga dla rowerów i pas do parkowania na jezdni.
Metamorfoza podobna do Sztokholmu
"Posadzimy tam nowe drzewa i krzewy. Jeszcze w tym roku przebudowę czeka też rejon ronda Dmowskiego, wokół którego powstaną nowe przejścia dla pieszych (na osi ul. Widok, Poznańskiej, Nowogrodzkiej i Parkingowej), pozwalające łatwo dostać się na przystanki tramwajowe. Pojawią się również przejazdy dla rowerów" – zaznaczył urząd miasta.
Jednocześnie ratusz przypomniał, że na początku marca ruszyła zapowiadana przebudowa placu Pięciu Rogów, czyli zbiegu ulic Brackiej, Chmielnej, Kruczej, Zgoda i Szpitalnej.
"Równolegle ogłosiliśmy konkurs architektoniczny na ulicę Chmielną. Koncepcje nadesłane w konkursie oceni jury. Autor zwycięskiej koncepcji otrzyma nagrodę w wysokości czterdziestu tysięcy złotych oraz zostanie zaproszony do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki. W konkursie przewidziano także II i III nagrodę, w wysokości odpowiednio: dwudziestu i dziesięciu tysięcy złotych oraz dodatkowo pulę dziesięciu tysięcy złotych na ewentualne wyróżnienia" – zapowiedzieli urzędnicy.
Dodali, że ogłoszą również konkurs na przebudowę ulicy Złotej. Planowana jest także budowa przejścia dla pieszych przez ulicę Marszałkowską na wysokości ulicy Złotej. - Chciałbym, aby w najbliższych latach Warszawa przeszła metamorfozę podobną do tej, którą przeszły Kopenhaga, Sztokholm czy Amsterdam. Wszystko po to, żeby miasto, które do tej pory było idealnym miejscem do pracy, stało się też idealnym miejscem do życia – podsumował prezydent Trzaskowski.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: RS Architektura Krajobrazu