Szczegółowa analiza opracowana na zlecenie ratusza potwierdziła to… co wiadomo od dawna - przedłużenie ulic Suwak i Woronicza jest konieczne, aby poprawić sytuację komunikacyjną na Służewcu Przemysłowym.
W biurowym zagłębiu jak na dłoni widać skutki braku planowania. Tu brakuje chodnika, tam urywa się ulica, pasażerowie nie mieszczą się do tramwajów, kierowcy szukają skrótów bocznymi uliczkami skutecznie je korkując. Miejska infrastruktura nie nadążyła za prywatnymi inwestycjami. Stąd narzekania mieszkańców, irytacja pracowników, rosnąca nerwowość deweloperów - coraz mniej chętnych na wynajęcie biura w miejscu z tyloma problemami.
Miasto próbuje nadrobić stracony czas – trwają prace nad poszerzeniem Marynarskiej (już pojawiają się wątpliwości, czy potrzebnie), później ruszy budowa wiaduktu ul. Postępu i linii tramwajowej w al. Wilanowskiej (między stacją metra a Galerią Mokotów).
Wytyczne bez niespodzianek
W inwestycyjnych planach od lat pojawia się także przedłużenie ul. Woronicza do al. Żwirki i Wigury. Ostatnio realizację tego zadania ratusz ogłosił pod koniec 2015 roku. Prace projektowe miały ruszyć w 2016, a dwa kolejne lata przewidziano na budowę. Radość mieszkańców rozjeżdżanego Wyględowa, którzy najgłośniej domagają się drogi, okazała się jednak przedwczesna.
Urzędnicy uznali, że potrzebna jest kolejna kompleksowa analiza, która odpowie, jak poprawić układ drogowy w tej części Mokotowa. Drobiazgowy dokument opracowany przez TransEko obejmuje obszar między ulicami Marynarską, Wołoską, Racławicką i Żwirki i Wigury. Uwzględnia duży wzrost powierzchni biurowej i mieszkalnej, a co za tym idzie natężenia ruchu. Co rekomendują autorzy?
Po pierwsze przedłużenie ul. Suwak od Cybernetyki do Domaniewskiej, wzdłuż torów kolejowych, pod wiaduktem ul. Marynarskiej. - Rozwiązanie to powinno być traktowane jako priorytetowe, umożliwi poprawę dostępności i jakości obsługi komunikacyjnej terenów na północ i południe od ul. Marynarskiej – informuje nas Tomasz Kunert z urzędu miasta. – Ta inwestycja przygotowywana jest wspólnie przez dzielnicę i kilka firm mających biurowce – dodaje.
Na jakim jest etapie? - Została opracowana dokumentacja projektowa, a umowa na budowę jest w trakcie podpisywania. Po jej podpisaniu urząd dzielnicy będzie mógł wystąpić o wydanie decyzji ZRID - podaje Monika Chrobak-Budzińska, rzeczniczka Mokotowa.
Woronicza do Żwirki i Wigury
Drugi ze wskazanych priorytetów to przedłużenie ul. Woronicza do al. Żwirki i Wigury. - Rozwiązanie to poprawi dostępność terenu Służewca, ograniczając jednocześnie uciążliwości związane z nadmiernym ruchem na ul. Racławickiej i ul. Etiudy Rewolucyjnej. Znaczenie tego powiązania będzie rosło w czasie, wraz z rozwojem terenów Służewca – wyjaśnia Kunert. – W Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2016-19 na tę inwestycję zapisano prawie 26 mln zł, z czego niemal 6 ma zostać wydane jeszcze w tym roku m.in. na prace rozbiórkowe, wykup gruntów, usunięcie kolizji instalacji podziemnych – wylicza Kunert.
- Planowany termin rozpoczęcia robót budowlanych to druga połowa 2017 roku – Chrobak-Budzińska.
Suwak w górę, Suwak w dół
W następnej kolejności powinny zostać wybudowane przedłużenie Suwak dalej na południe – do Bokserskiej i na północ – do Woronicza. Ale to raczej pieśń przyszłości. - Te ulice obecnie nie są wpisane do budżetu – przyznaje Tomasz Kunert.
Oczywiście same drogi problemu nie rozwiążą. "Przy tak znaczącym przyroście ruchu niezbędne jest planowanie nowych połączeń drogowych w tak silnie rozwijającym się obszarze miasta. Wskazane jest także podjęcie działań poprawiających obsługę analizowanego obszaru sprawnym i niezawodnym transportem zbiorowym. Nowe połączenia drogowe powinny być obsługiwane liniami autobusowymi łączącymi system kolejowy i metra z obszarem Służewca Przemysłowego" – podsumowują inżynierowie z TransEko.
Ubiegłoroczny protest mieszkańców Wyględowa:
Mieszkańcy Mokotowa mają dość
Piotr Bakalarski
Źródło zdjęcia głównego: Google / tvnwarszawa.pl