Prognozy ruchu dla Baranowa: 30 milionów pasażerów w pierwszym roku?

CPK ma powstać na terenie gminy Baranów

CPK ma powstać na terenie gminy Baranów
Teren, na którym ma powstać CPK
Źródło: TVN24

Marcin Horała, wiceminister infrastruktury oraz pełnomocnik rządu do spraw budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, poinformował, że w ocenie Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Powietrznego w pierwszym pełnym roku port może liczyć na 30 milionów pasażerów.

Jak przekazał na konferencji prasowej Horała, prognozy Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Powietrznego (IATA) na lata 2022-60 zostały przygotowane w trzech scenariuszach: bazowym, opierającym się na najbardziej racjonalnych założeniach, w tym tych dotyczących rozwoju pandemii i wzrostu PKB, wysokim, zakładającym między innymi krócej trwające skutki pandemii COVID-19 i szybszy rozwój gospodarczy Polski oraz niskim, który zakładał wystąpienie wszystkich niekorzystnych czynników.

Prognozy ruchu dla CPK

Kluczowe założenia prognozy - jak mówił Horała - obejmują również utrzymanie funkcjonowania wszystkich lotnisk regionalnych w Polsce, otwarcie lotniska w Radomiu, budowę Portu Solidarność, realizację Programu Kolejowego CPK wraz z odcinkami Kolei Dużych Prędkości, a także plany strategiczne linii lotniczych zebranych w drodze konsultacji. - Prognozy przygotowane przez IATA potwierdzają słuszność kierunku przyjętego przez twórców Centralnego Portu Komunikacyjnego - podkreślił wiceminister. Jak dodał, według nich "czeka nas nie tylko powrót do wyników sprzed pandemii, ale dalszy dynamiczny wzrost rynku po 2024 roku". - Dzięki wybudowaniu Portu Solidarność przyciągniemy do 2060 roku ok. 850 mln pasażerów. Trudno o bardziej niepodważalny argument za budową CPK - stwierdził.

Wiceminister przekazał, że IATA na 2024 r. przewiduje powrót ruchu lotniczego do poziomu sprzed pandemii – ok. 50 mln pasażerów na polskich lotniskach. W 2040 r. ma to być ok. 100 mln, zaś w 2060 r. – ponad 140 mln pasażerów.

Horała poinformował również, że dla Portu Solidarność IATA w pierwszym pełnym roku funkcjonowania prognozuje ok. 30 mln pasażerów w scenariuszu bazowym. Poziom 40 mln pasażerów ma obsłużyć lotnisko w 2035 r., zaś 50 mln – w roku 2044. Na koniec prognozy, w roku 2060, IATA przewiduje ok. 65 mln w scenariuszu bazowym, 48,5 mln w niskim, zaś w najbardziej optymistycznym – blisko 72 mln pasażerów.

- Z prognoz IATA wynika, że powinniśmy osiągnąć maksymalną przepustowość w ramach pierwszego etapu CPK w 2035 roku. Odpowiednio wcześniej będą mogły rozpocząć się prace nad drugim etapem - powiedział prezes spółki CPK Mikołaj Wild.

Prognozy ruchu dla CPK według IATA
Prognozy ruchu dla CPK według IATA
Źródło: CPK

Wiceprezes IATA: CPK pozytywnym impulsem dla gospodarki

Wiceprezes IATA na region Europy Rafael Schvartzman przekazał, że ukończenie budowy CPK "stanowi dla Polski kluczową inwestycję długoterminową". - CPK będzie katalizatorem dla innych projektów infrastrukturalnych, a także pozytywnym impulsem dla gospodarki, rynku pracy i PKB - powiedział. Dodał, że pomimo wyzwań związanych z pandemią Polska nie może zatrzymać swoich inwestycji, by uniknąć nadciagającego kryzysu infrastrukturalnego.

Spółka CPK przekazała, że prognozy IATA zostały szczegółowo przeanalizowane i ocenione również przez doradcę strategicznego CPK – Port Lotniczy Incheon w Seulu oraz konsultanta ds. master planu. "Wszystkie te podmioty oceniły założenia i wyniki prognoz jako prawidłowe i odpowiednie - do wykorzystania w planowaniu CPK" - przekazała spółka.

IATA jest organizacją reprezentującą ok. 290 linii lotniczych, w tym PLL LOT, w 120 krajach, co stanowi 83 proc. całkowitego ruchu lotniczego. Zlecono jej opracowanie prognoz ruchu lotniczego w kraju wraz z wybudowanym Portem Solidarność w 2027 roku. Jak przekazała spółka, prognozy te uwzględniają bieżącą sytuację rynku lotniczego, przebieg pandemii, czynniki makroekonomiczne i demograficzne, tendencje rozwoju linii lotniczych czy strategie rozwoju przewoźników.

Budowa CPK

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na tym terenie ma powstać Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.

Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 "szprych" prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Pod koniec grudnia wskazana została preferowana lokalizacja dla nowego portu lotniczego. Jej obszar obejmuje miejscowości na terenie gminy Baranów: Kaski i Nowa Pułapina (częściowo) oraz Buszyce, Drybus, Wyczółki, Strumiany Dolne i Górne (w całości); na terenie gminy Teresin: Elżbietów i Szymanów (częściowo) oraz Maurycew, Pawłówek i Skrzelew (w całości); na terenie gminy Wiskitki: Janówek, Nowy Drzewicz, Nowy Oryszew, Oryszew-Osada i Stary Drzewicz (częściowo) oraz Duninopol, Podbuszyce, Podoryszew i Stara Wieś (w całości). To około 41 kilometrów kwadratowych. Na tym terenie jest około 520 domów.

Preferowana lokalizacja CPK
Preferowana lokalizacja CPK
Źródło: facebook.com/projektCPK

Planowana inwestycja wywołuje liczne kontrowersje. Przeciwko rządowym planom protestują mieszkańcy gmin, na terenie których ma być budowane megalotnisko. Protestują również mieszkańcy miejscowości, przez które mają przebiegać szprychy kolejowe i drogi do portu lotniczego. W poniedziałek protestowała gmina Jaktorów w powiecie grodziskim. Mieszkańcy w geście sprzeciwu blokowali przejście dla pieszych na ulicy Warszawskiej, na wysokości urzędu gminy. Według protestujących plany budowy węzła kolejowego oznaczają niepewny los dla około 400 domów.

jaktorow

jaktorow
Protest w Jaktorowie
Źródło: TVN24
Czytaj także: