Z Warszawy Głównej znów odjedziemy pociągiem

Warszawa

Wistula / Wikimmedia Commons (CC BY 3.0)Warszawa Główna

Nieczynna od dwóch dekad Warszawa Główna znów ma być stacją kolejową. Kolejarze ogłosili właśnie przetarg na przebudowę dworca. Prace mają się zakończyć do 2020 roku i pochłonąć 69 mln zł.

Dzięki przebudowie możliwa będzie obsługa pociągów jadących do Warszawy od strony zachodniej (przede wszystkim z kierunku Radomia).

Warszawa Główna jest położona przy Towarowej 3 na Ochocie. Jej tory i perony są nieczynne od 20 lat. Zarosły krzewami i są przeznaczone do rozbiórki. Po remoncie stacja ma być wyposażona w dwa zadaszone perony o długości 350 metrów. PLK zamontują tu też nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz sieć trakcyjną.

Ponadto, na co zwraca uwagę portal rynek-kolejowy.pl, układ torowy od strony południowej ma być tak zaprojektowany, aby zapewnić w przyszłości możliwość dosunięcia projektowanych torów linii średnicowej do torów stacji Warszawa Główna. "Nowa stacja kolejowa zaprojektowana będzie w zagłębieniu na poziomie zbliżonym do linii średnicowej" - podaje portal.

Kładka i ścieżka dla rowerów

Inwestycja przewiduje też budowę nowej kładki dla pieszych ze ścieżką rowerową, która połączy od strony zachodniej perony stacji Warszawa Główna z ul. Kolejową i Al. Jerozolimskimi.

Zgodnie z deklaracjami kolejarzy, odnowiona stacja ma stać się w przyszłości węzłem komunikacyjnym łączącym różne środki transportu. Pomoże też w organizacji ruchu podczas przebudowy linii średnicowej, choć - jak twierdzą PLK – nie jest niezbędna sprawnego przeprowadzenia prac.

"Projektuj i buduj"

Przetarg ogłoszono w systemie "projektuj i buduj". Wybrany wykonawca będzie musiał nie tylko wykonać projekt, ale też opracować całą dokumentację i uzyskać niezbędne pozwolenia, które potem umożliwią mu prace budowlane. Termin składania ofert upływa 12 czerwca.

Według szacunków PLK, prace będą kosztować 69 mln zł netto. W ocenie zgłoszeń ważne kryterium stanowić będzie cena (60 proc.). Oprócz tego, kolejarze będą zwracać uwagę na doświadczenie wykonawcy (20 proc.) i możliwość skrócenia terminu realizacji prac (20 proc.). Zgodnie z planem, wykonawca będzie miał 29 miesięcy na wykonanie wszystkich prac.

Siedziba muzeum

W latach 1945–1965 pełniła funkcję głównego dworca kolejowego w Warszawie. Zmieniło się to w latach 60. Rozbudowano warszawską linię średnicową i część pociągów zaczęła kursować pomijając Warszawę Główną.

Dekadę później ruch został ograniczony jedynie do pociągów elektrycznych zmierzających w kierunku Warki, Radomia, Skarżyska-Kamiennej i Kielc. Decyzję o całkowitym wstrzymaniu ruchu podjęto w 1997 roku.

Obecnie tymczasowo znajduje się tam Stacja Muzeum (czyli dawne Muzeum Kolejnictwa), która niebawem ma zostać przeniesiona do nowej lokalizacji na Odolanach.

Zobacz jak ma wyglądać nowa Stacja Muzeum:

Tak ma wyglądać Stacja MuzeumForum Architekci / PKP
wideo 2/2

PAP/kw/b