Jak przebiega cała operacja budowy długo wyczekiwanego tunelu w Międzylesiu? Urząd miasta tłumaczy to za pomocą infografiki.
Zaczyna się od budowy w wykopach ścian szczelinowych, w które wkładane są zbrojenia i zalewane betonem."Maszyna wstrzykuje w grunt pomiędzy ścianami szczelinowymi beton, który po zastygnięciu tworzy szczelny „korek” zapobiegający napływowi wód gruntowych. Wykorzystuje się go do budowy dna tunelu" – wyjaśnia urząd miasta.Na dnie wykopu, pomiędzy krawędziami ścian układane jest zbrojenie i zalewane betonem – dzięki temu powstaje strop. Później z wnętrza betonowej konstrukcji wydobywana jest ziemia i powstaje tam jezdnia, wykańczane są ściany i montowane instalacje.
Inwestycja za 87 mln zł
O budowie tunelu w Międzylesiu mówiło się od wielu lat. Ze względu na częste kursy pociągów KM i SKM w godzinach szczytu szlabany opadały co około 10 minut, a przed przejazdami tworzyły się ogromne korki.
Budowa 80-metrowego tunelu w Międzylesiu, który umożliwi bezkolizyjny przejazd przez tory, ma kosztować 87 mln złotych. Za roboty odpowiedzialne jest firma Strabag. Prace obejmą przebudowę obecnych skrzyżowań, budowę tunelu i dojazdów, lecz także przebudowę podziemnych instalacji, m.in. kanalizacyjnych, gazowych i teletechnicznych.
Sam tunel nie powstaje dokładnie w miejscu przejazdu przez tory, a kilkadziesiąt metrów dalej, w stronę ulicy Lucerny.
Z powodu budowy tunelu i podziemnych przejść trzeba było wyciąć znajdujące się tam drzewa i rozebrać budynki. O pożegnaniu jednego z domów pisaliśmy w styczniu.
Inwestycja ma zostać zakończona do listopada 2016 roku.
Zobacz jak w styczniu Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych informował o szczegółach prac:
Tunel nie powstanie w miejscu przejazdu przez tory
ran
Źródło zdjęcia głównego: Urząd Miasta