Wstrzykiwanie betonu, szczelny "korek". Budowa tunelu w 4 krokach

Budowa tunelu w Międzylesiu
Budowa tunelu w Międzylesiu
Źródło: Urząd Miasta

Jak przebiega cała operacja budowy długo wyczekiwanego tunelu w Międzylesiu? Urząd miasta tłumaczy to za pomocą infografiki.

Zaczyna się od budowy w wykopach ścian szczelinowych, w które wkładane są zbrojenia i zalewane betonem."Maszyna wstrzykuje w grunt pomiędzy ścianami szczelinowymi beton, który po zastygnięciu tworzy szczelny „korek” zapobiegający napływowi wód gruntowych. Wykorzystuje się go do budowy dna tunelu" – wyjaśnia urząd miasta.Na dnie wykopu, pomiędzy krawędziami ścian układane jest zbrojenie i zalewane betonem – dzięki temu powstaje strop. Później z wnętrza betonowej konstrukcji wydobywana jest ziemia i powstaje tam jezdnia, wykańczane są ściany i montowane instalacje.

Inwestycja za 87 mln zł

O budowie tunelu w Międzylesiu mówiło się od wielu lat. Ze względu na częste kursy pociągów KM i SKM w godzinach szczytu szlabany opadały co około 10 minut, a przed przejazdami tworzyły się ogromne korki.

Budowa 80-metrowego tunelu w Międzylesiu, który umożliwi bezkolizyjny przejazd przez tory, ma kosztować 87 mln złotych. Za roboty odpowiedzialne jest firma Strabag. Prace obejmą przebudowę obecnych skrzyżowań, budowę tunelu i dojazdów, lecz także przebudowę podziemnych instalacji, m.in. kanalizacyjnych, gazowych i teletechnicznych.

Sam tunel nie powstaje dokładnie w miejscu przejazdu przez tory, a kilkadziesiąt metrów dalej, w stronę ulicy Lucerny.

Z powodu budowy tunelu i podziemnych przejść trzeba było wyciąć znajdujące się tam drzewa i rozebrać budynki. O pożegnaniu jednego z domów pisaliśmy w styczniu.

Budowa tunelu pod torami w Międzylesiu ma ułatwić życie mieszkańców Wawra, a przede wszystkim kierowcom, którzy na skrzyżowaniu ul. Zwoleńskiej, Żegańskiej i Patriotów utykają w korkach.

Inwestycja ma zostać zakończona do listopada 2016 roku.

Zobacz jak w styczniu Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych informował o szczegółach prac:

Tunel nie powstanie w miejscu przejazdu przez tory

ran

Czytaj także: