W 2014 roku mieszkańcy stolicy i niektórych ościennych gmin będą mogli nadal korzystać ze Wspólnego Biletu. Sprawdź, gdzie ułatwienie będzie obowiązywać, a gdzie nie.
Dzięki niemu posiadacze biletów ZTM mogą podróżować pociągami podmiejskimi na terenie aglomeracji warszawskiej. Porozumienie w sprawie Wspólnego Biletu podpisali w czwartek marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik oraz przedstawiciele stołecznego ratusza, ZTM i Kolei Mazowieckich.
Tu dojedziesz
Bilety ZTM – od dobowego wzwyż – uprawniają do przejazdów pociągami Kolei Mazowieckich na obszarze ograniczonym stacjami:
Sulejówek Miłosna, Śródborów, Zalesie Górne, Pruszków, Płochocin, Legionowo Przystanek, Legionowo Piaski, Warszawa Zacisze-Wilno,
zaś pociągami Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD) - na odcinku Warszawa Śródmieście WKD - Opacz. W zależności od taryfy danego biletu ZTM obowiązuje 1. lub 2. strefa.
Stacjami granicznymi stref są: Warszawa Ursus, Warszawa Gołąbki, Warszawa Choszczówka, Warszawa Wola Grzybowska, Warszawa Falenica, Warszawa Jeziorki.
Linia wołomińska bez wspólnego biletu
Wspólną ofertą biletową nie udało się objąć mieszkańców dojeżdżających do Warszawy z miejscowości położonych na linii wołomińskiej, jednak, jak zapewnił dyrektor warszawskiej komunikacji miejskiej Wiesław Witek, jeszcze w pierwszym kwartale 2014 roku ZTM zamierza wrócić do negocjacji z tamtejszymi gminami.
Mieszkańcy powiatu wołomińskiego stracili szansę na korzystanie z pociągów Kolei Mazowieckich na podstawie karty miejskiej wraz z końcem czerwca 2013 roku. Problemem okazał się podział kosztów.
Dla mieszkańców oznaczało to w praktyce wzrost kosztów codziennych dojazdów do pracy i szkoły.
Rekord na torach
Marszałek Adam Struzik powiedział, że zainteresowanie mieszkańców województwa ofertą komunikacji zbiorowej wciąż rośnie. Jak poinformował, w 2013 roku Koleje Mazowieckie przewiozły rekordową liczbę 62 mln osób, a Warszawska Kolej Dojazdowa - 8 mln.
Struzik dodał też, że pomimo trudnej sytuacji finansowej poziom dopłat do przejazdów władze województwa starają się utrzymać na niezmienionym poziomie. Zastępca prezydenta Warszawy Jacek Wojciechowicz przypomniał, że to Warszawa nadal ponosi główny – sześćdziesięcioprocentowy ciężar finansowania Wspólnego Biletu na terenie aglomeracji. Zapewnił, że "sytuacja w zakresie jego współfinansowania jest stabilna".
70 proc. przejazdów to podróże komunikacją
Wojciechowicz zaznaczył, że stolica ma bardzo wysoki wskaźnik wykorzystania transportu zbiorowego. - Blisko 70 proc. przejazdów - wszystkich, które są na terenie miasta - odbywa się komunikacją publiczną; to jest bardzo wysoki współczynnik - wiele miast na świecie czy w Europie nam zazdrości - podkreślił.
Ułatwienie od lat
Mieszkańcy aglomeracji warszawskiej mogą korzystać ze wspólnego biletu od 2005. Pierwszą linią, na której pasażerowie mogli korzystać z ułatwień, była linia Warszaw Ursus - Warszawa Wschodnia.
W pociągach KM i WKD są honorowane uprawnienia do przejazdów ulgowych i bezpłatnych, zgodnie z zasadami obowiązującymi w warszawskiej komunikacji miejskiej. PAP/ran/mz
Źródło zdjęcia głównego: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego