Miało być 6 nowych pociągów i 56 tablic informacyjnych, a będzie kompleksowa naprawa toru na trasie Warszawa - Komorów plus modernizacja przystanków i nowa sygnalizacja na przejazdach. Dzięki zmianie kursu franka i korzystnemu przetargowi na nowy tabor, Warszawska Kolej Dojazdowa zaoszczędziła blisko 36 mln złotych.
Nowe inwestycje możliwe są dzięki umowie podpisanej w 2012 roku ze Szwajcarią, w ramach tzw. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Zakładała ona przekazanie WKD ponad 67,5 mln złotych na rozwój systemu kolejowego i polepszenie systemu obsługi pasażerów.
Jak podkreśla spółka, początkowo projekt zakładał zakup 6 nowych pociągów oraz instalację na wszystkich stacjach i przystankach elektronicznych tablic informacyjnych, i kamer monitoringu.
Montaż rozpoczął się już w 2012 roku. Teraz, dzięki zmianie kursu franka i tańszemu niż się spodziewano rozstrzygnięciu przetargu na zakup taboru, spółce udało się zaoszczędzić blisko 36 mln złotych.
Skorzystali na kursie franka
Jak to możliwe? - Projekt realizowany jest we frankach. Wysokość wsparcia się nie zmieniła, zmienił się jednak kurs, na naszą korzyść. Według kursu z 2009 roku, kiedy składaliśmy wniosek o współfinansowanie naszych inwestycji, otrzymalibyśmy 101 mln zł. Teraz suma ta wzrosła do 118 mln złotych - tłumaczy Krzysztof Kulesza, rzecznik prasowy spółki. - Z propozycją urealnienia kursu wyszła instytucja wdrążająca program - dodaje.
Spółka ogłosiła, że dodatkowe pieniądze przeznaczone zostaną na nowe inwestycje. - W sumie projekt zakłada inwestycje na kwotę ponad 145 mln złotych. Tydzień temu podpisaliśmy aneks do umowy ze Szwajcarią, zakładający włączenie nowych inwestycji i zmianę harmonogramu ich realizacji - mówi Kulesza.
Remont torów, nowe wiaty i szybsze przejazdy
Na co zostaną przeznaczone zaoszczędzone pieniądze?
Priorytetem ma być kompleksowa naprawa toru nr 2 na trasie Warszawa - Komorów. - W wakacje rozpoczynamy modernizację toru nr 1, dlatego bardzo zależy nam na kontynuowaniu tej inwestycji. Remont całego odcinka planujemy zakończyć w 2016 roku - zapowiada rzecznik WKD.
Jak wylicza, kolejną ważną inwestycją będzie modernizacja przystanków i małej infrastruktury. Obejmie ona wszystkie 45 obiekty peronowe na linii WKD. - Zamontowane zostaną nowe wiaty, ławki, oświetlenie i wygrodzenia. Na przełomie kwietnia i maja planujemy ogłosić nowy konkurs na projekt zagospodarowania stacji. Wcześniej chcemy zorganizować konsultacje z pasażerami i mieszkańcami, aby poznać ich oczekiwania względem tej inwestycji - podkreśla Kulesza.
To jednak nie koniec inwestycji. - Chcemy wykonać także zabudowę samoczynnej sygnalizacji przejazdowej na 8 przejazdach kolejowych zlokalizowanych na szlakach: Komorów – Podkowa Leśna Główna oraz Podkowa Leśna Główna – Grodzisk Mazowiecki Radońska. Inwestycja ta znacznie poprawi bezpieczeństwo pasażerów i wpłynie na komfort podróży. Będzie można zlikwidować ograniczenia prędkości i skrócić czas przejazdu – tłumaczy Kulesza.
Zgodnie z zapowiedziami spółki, wszystkie projekty mają zostać zrealizowane do końca 2016 roku.
Całkowity koszt inwestycji wyniesie 145,9 mln zł (41,8 mln CHF), z tego ponad 67,6 mln zł (19,4 mln CHF) pochodzić będzie ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Pozostała kwota, tj. 78,3 mln zł zostanie pokryta ze środków własnych Spółki WKD.
Współpraca polsko-szwajcarska
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy jest formą bezzwrotnej pomocy finansowej przyznanej przez Szwajcarię Polsce w ramach wsparcia udzielonego nowym państwom członkowskim Unii Europejskiej. Blisko 1,3 mld franków szwajcarskich trafi do dwunastu nowych państw członkowskich, z czego 489 mln CHF (czyli ok. 310 mln euro) przeznaczone zostało dla Polski.
jk/r
Źródło zdjęcia głównego: www.wkd.com.pl