Operacja opuszczania pierwszej tarczy zaczęła się w środę, chwilę po godz. 9.30 i trwała około 2 godziny. Druga maszyna pod ziemię kilka godzin później.
Pierwsza tarcza ruszy w lutym
TBM to potężna maszyna o wadze 400 ton i długości około 100 metrów, która nie tylko drąży tunel, ale też od razu układa jego obudowę. Prace przygotowawcze do drążenia tunelu rozpoczęły się na przełomie października i listopada 2012 roku.
W środę opuszczono pod ziemię ich najważniejsze, przednie części z ostrzami drążącymi.
Kiedy zaczną pracę? - Myślę, że na początku lutego – powiedział Mateusz Witczyński, rzecznik konsorcjum AGP, budującego II linię metra.
Harmonogram prac
- Po rozpoczęciu prac i wykonaniu 100 metrów tunelu, maszyna zostanie zatrzymana w celu zamontowania taśmociągu. Dopiero po tym rozpocznie swoją pracę na odcinku 800 metrów, które dzielą stacje dw. Wileński i Stadion - wyjaśnia rzecznik. - Po przetoczeniu przez stację Stadion, tarcza będzie wykonywać tunel do stacji Powiśle - dodaje.
Jak tłumaczy rzecznik, tarcza porusza się z prędkością 10 metrów na dobę, co oznacza, że na Powiśle ma dotrzeć po około 160 dniach. Budowniczowie zakładają jednak, że uda się cel osiągnąć szybciej.
Miesiąc później w podobną trasę wyruszy drugi TBM.
Miały ruszać z Powiśla
Tarcze miały początkowo wyruszyć z terenu budowy na Powiślu, ale plany pokrzyżowała sierpniowa awaria i zalanie części budowanej stacji. Jak poinformował we wrześniu Krzysztof Malawko, rzecznik warszawskiego metra, po dokonaniu analiz budowniczowie doszli do wniosku, że przeniesienie tarcz na plac Wileński będzie bardziej racjonalne, żeby zakończyć budowę II linii metra w odpowiednim czasie.
Tu przeczytasz więcej na ten temat.
su/roody/b//mz/roody
Instalacja tarczy TBM na Pradze