Trwają przygotowania do wejścia w życie przepisów związanych z utworzeniem w Śródmieściu parku kulturowego Historycznego Centrum Warszawy. Określają one, jak powinny wyglądać m.in. szyld reklamowy, uliczne stoisko handlowe, czy ogródek gastronomiczny. Urzędnicy tworzą bazę danych firm, instytucji i właścicieli nieruchomości na 500 hektarach parku.
Decyzja o ustanowieniu w części Śródmieścia parku kulturowego Historycznego Centrum Warszawy zapadła na ostatniej w ubiegłym roku Radzie Warszawy. Zgodnie z uchwałą teren parku obejmuje Stare i Nowe Miasto, Trakt Królewski, ogrody Krasińskich i Saski, a także zieleńce położone poniżej Skarpy oraz Łazienki Królewskie, w sumie ponad 6 kilometrów.
Urzędnicy tworzą bazę
Jak przypomina w mediach społecznościowych Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków, przepisy wejdą w życie 29 grudnia 2024 r. Ale przygotowania do realizacji uchwały już są w toku.
"Teraz tworzymy bazę danych przestrzennych. Naliczyliśmy już ponad 1000 firm, instytucji i właścicieli nieruchomości na 500 hektarach parku, a nie jesteśmy nawet w połowie"- wyjaśnia biuro konserwatora.
"Z nadejściem wiosny ruszamy w teren, sprawdzić i uzupełnić nasze dane. Będziemy rozmawiać z przedsiębiorcami i zarządcami nieruchomości o współodpowiedzialności za krajobraz i ewentualnej konieczności dostosowania się do nowych regulacji" - czytamy w komunikacie.
Jak zaznaczono, już w tej chwili wygląd i otoczenie wielu lokali i budynków są zgodne z przepisami parku kulturowego. "Mamy oczywiście na oku pewne rejony i problemy, nad którymi będziemy się skupiać w pierwszej kolejności" - zaznaczają urzędnicy.
Również wiosną rozpocznie się przygotowanie "Przewodnika po parku". Będzie to internetowa publikacja, która pokaże możliwości, jakie daje park kulturowy Historycznego Centrum Warszawy. Zostanie on opublikowany na stronie urzędu miasta.
Co regulują zapisy o parku kulturowym?
Jak wyjaśniał dyrektor Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków Michał Krasucki, park kulturowy jest narzędziem, które można stosować od 2003 roku, ale pierwsze parki powstały dopiero po 10 latach. Rozwiązanie stosuje się głównie na starówkach np. w Poznaniu, Krakowie, we Wrocławiu. - Po paru latach zaczęły przynosić bardzo konkretne efekty - zauważył Krasucki.
Zapisy określają, jak powinny wyglądać: szyld reklamowy, uliczne stoisko handlowe i ogródek gastronomiczny. Według urzędników, to ułatwia zarządzanie tym terenem, usprawnia relacje na styku urząd - przedsiębiorca. Wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach dotyczących m.in. lokalizacji ogródków gastronomicznych, nośników reklamowych czy obiektów małej architektury ma być szybsze i prostsze.
Uchwała porządkuje także umieszczanie reklam, chroni oryginalny detal architektoniczny i historyczną stolarkę. Reguluje zasady umieszczania urządzeń technicznych. Dużo uwagi poświęca ochronie drzewostanu i terenów zieleni miejskiej.
Przegłosowana przez miejskich radnych uchwała jest prawem miejscowym, a więc będzie obowiązywała wszystkich właścicieli, posiadaczy i najemców nieruchomości.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock