Zgodnie z zapowiedzią organizatora wydarzenie rozpoczęło się o godzinie 10. Na parkingu MOP Ostrów-Kania Północ, między stolicą a Mińskiem Mazowieckim, odbyła się konferencja kierowców. Później ruszyli A2 i S2 w kierunku Warszawy.
Trasa przejazdu kolumny
Na miejscu był Artur Węgrzynowicz, reporter tvnwarszawa.pl. - Pojawiło się już kilkadziesiąt pojazdów. Według organizatora wkrótce będzie ich więcej. W większości są to same ciągniki siodłowe, bez naczep. Ciężarówki, także według zapowiedzi organizatora, będą jechały zgodnie z przepisami. Natomiast liczba pojazdów i ich specyfika mogą spowodować większe utrudnienia - przekazał po godzinie 10. Podkreślił, że kierowcy nie planowali blokowania ruchu z premedytacją.
Tuż przed godziną 11 Węgrzynowicz podał, że na miejscu pojawiło się już - zgodnie z zapowiedziami - około 200 tirów. - Kierowcy przygotowują się do wyjazdu - przekazał.
Ciężarówki wyruszyły w trasę po godzinie 11. Nasz reporter uchwycił je na A2 w okolicach Sulejówka. Kolumnę zabezpieczają policyjne radiowozy. - Jadą prawym pasem, poruszają się około 40 kilometrów na godzinę. Czoło kolumny zbliża się do węzła Lubelska. Ciężarówki są oklejone transparentami z napisami o treści "transport drogowy naszym dobrem narodowym" i innymi - relacjonował Węgrzynowicz o 11.20.
O 11.39 kierowcy byli już na moście Południowym (im. Anny Jagiellonki). - Zbliżają się do tunelu. Na ten moment pas środkowy i lewy są całkowicie przejezdne. Nie tworzą się utrudnienia. Kolumna wciąż jedzie z prędkością 40 kilometrów na godzinę - przekazał. Do tunelu na trasie S2 ciężarówki wjechały o godzinie 11.48.
Ogromny korek na S8
O 12.22 kolumna wjechała na trasę S8. - Między węzłem Prymasa Tysiąclecia a węzłem Konotopa są już utrudnienia. Widać, że ruch w tym miejscu jest już spowolniony - opisywał przed godziną 13 nasz reporter.
Utrudnienia, jak przekazał nam jeden z organizatorów, skończyły się chwilę po godzinie 15, kiedy kierowcy dotarli w miejsce startu.
Utrudnienia dotyczyły trasy S8 w kierunku Marek. - Kierowcy przejechali już przez most Grota-Roweckiego. O ile pierwsze godziny protestu, czyli przejazd autostradą A2 i Południową Obwodnicą Warszawy (S2), nie wpływały negatywnie na ruch, o tyle już wjazd na trasę S8, szczególnie na odcinku węzeł Konotopa - most Grota, spowodowały, że szybko utworzył się kilkukilometrowy, a nie nawet kilkunastokilometrowy korek - opowiadał Węgrzynowicz.
Wcześniej reporter TVN24 Sebastian Napieraj podkreślił, że kierowcy mogą spodziewać się zatorów na obwodnicy Warszawy. Wskazał, że w strajku biorą udział głównie kierowcy z województwa lubelskiego. Zaznaczył, że strajk potrwa kilka godzin. - Branża transportowa z Lubelszczyzny jest oburzona tym, że - jak mówi - białoruskie i rosyjskie firmy omijają unijne sankcje i rejestrują działalność gospodarczą na terenie Polski - wytłumaczył reporter. Dodał, że kierowcy domagają się działań rządu w tym zakresie.
Postulaty przewoźników
Jak czytaliśmy w zapowiedzi Konfederacji, która wspiera wydarzenie, "Strajk Polskich Przewoźników to reakcja na wieloletnie niszczenie branży transportowej". "Branża transportowa odpowiada za 6% polskiego PKB (!) i milion miejsc pracy - a obecnie jej istnienie jest zagrożone przez nieuczciwą konkurencję ze strony białoruskich, rosyjskich i ukraińskich przewoźników" - wskazano.
Zdaniem organizatorów, wskutek dziurawych sankcji polscy przewoźnicy utracili dostęp do wschodnich rynków. "Tymczasem białoruskie i rosyjskie firmy bez problemu obchodzą sankcje, a ukraińscy przewoźnicy bez powodu otrzymują jednostronne przywileje. Nieuczciwa zagraniczna konkurencja popycha obecnie wiele firm transportowych na krawędź bankructwa, a rząd nic z tym nie robi. To musi się zmienić, zanim jedna z najważniejszych polskich branż upadnie" - zaapelowano.
Protestujący domagają się zakazu wjazdu naczep zarejestrowanych na Białorusi i w Rosji, zakazu działalności firm o kapitale białoruskim i rosyjskim, odpowiedzialności nadawcy towaru za płatność za transport oraz przywrócenia zezwoleń dla przewoźników ukraińskich i powiązanie ich z odpowiednią normą emisji spalin.
Autorka/Autor: katke/b
Źródło: tvnwarszawa.pl, PAP
Źródło zdjęcia głównego: Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl