Wszystkie nowe pociągi zamówione dla Kolei Mazowiecki są już na torach

Pociąg Kolei Mazowieckich
Pociąg Kolei Mazowieckich
Źródło: Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl
Za ponad 2 miliardy złotych samorząd województwa mazowieckiego kupił 61 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W poniedziałek poinformowano, że wszystkie zakupione składy jeżdżą już po torach w barwach Kolei Mazowieckich. - Nikt przed nami nie ogłosił tak dużego i kosztownego zamówienia - mówił wicemarszałek Rafał Rajkowski.

Nowe pociągi wożą już pasażerów na pięciu trasach: Warszawa–Działdowo; Sochaczew–Warszawa–Celestynów z możliwością obsługi stacji Warszawa Rembertów–Zielonka; Skierniewice–Warszawa–Mińsk Mazowiecki; Góra Kalwaria–Czachówek–Warszawa–Nasielsk oraz Warszawa–Tłuszcz.

Ponad 2 miliardy złotych

Jak podkreślił marszałek Adam Struzik, zarówno wartość kontraktu, liczba zamówionych pociągów, jak i komfort jazdy robią ogromne wrażenie. - To nowoczesne i wygodne pociągi. Współpraca i realizacja kontraktu, mimo że przypadła na trudny okres pandemii oraz wojny w Ukrainie, przebiegała bardzo sprawnie i bez opóźnień - powiedział marszałek.

Wartość zamówienia to ponad 2 mld zł, dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 wyniosło niemal 717 mln zł, a dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020 – 96 mln zł.

W 2017 r. spółka Koleje Mazowieckie ogłosiła przetarg na zakup 61 pięcioczłonowych składów wraz z usługą ich 18-letniego utrzymania. W styczniu 2018 r. została podpisana umowa z wyłonionym wykonawcą – spółką Stadler Polska.

71 zespołów trakcyjnych FLIRT

Wicemarszałek Rafał Rajkowski zwrócił uwagę, że zarówno zawarty kontrakt, jak i samo zamówienie były przełomowe na polskim rynku kolejowym. "Nikt przed nami nie ogłosił tak dużego i kosztownego zamówienia. Udało się je sprawnie zrealizować i pasażerowie KM mogą już jeździć nowoczesnymi FLIRTAMI" - dodał.

Koleje Mazowieckie poinformowały, że wliczając jednostki dostarczone przez Stadlera w 2008 roku, w parku taborowym KM jest obecnie 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT produkcji Stadlera. Wszystkie pojazdy zostały wyprodukowane w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach.

Prezes zarządu Stadler Polska Tomasz Prejs podkreślił, że pomimo licznych przeciwności wszystkie pojazdy zostały dostarczone na czas.

"Podczas realizacji tego projektu doświadczyliśmy wielu problemów wynikających najpierw z pandemii, następnie spotęgowanych wybuchem wojny w Ukrainie. Jednak zaangażowanie naszego zespołu oraz dobra współpraca z samorządem województwa mazowieckiego pozwoliły dostarczyć Kolejom Mazowieckim wszystkie zamówione pojazdy w terminie kontraktowym. Bardzo dziękuję naszemu Klientowi za zaufanie i dobrą współpracę. Jestem dumny, że nasze nowoczesne i komfortowe pojazdy FLIRT przyczyniają się do poprawy jakości podróżowania koleją w regionie" - przekazał.

Czytaj też: Kolejny pociąg na złym torze, czwarty raz w ciągu 10 dni. Eksperci: bałagan i złe przygotowanie inwestycji

Nowoczesny obiekt serwisowy

W maju 2022 roku, w ramach współpracy z Kolejami Mazowieckimi, otwarty został nowoczesny obiekt serwisowy, w którym realizowana jest usługa utrzymania oraz obsługa serwisowa nowych pojazdów FLIRT. Inwestorem sochaczewskiej bazy jest firma Stadler Service Polska, a wartość inwestycji wyniosła 22 mln zł.

- Od lat prowadzimy utrzymanie pojazdów FLIRT dostarczonych Kolejom Mazowieckim w ramach zamówienia z 2006 roku, a teraz także najnowszych pojazdów trzeciej generacji. Efektem są najwyższe wskaźniki niezawodności floty pojazdów FLIRT należących do KM, przekładające się na komfort pasażerów i wyniki przewozowe przewoźnika. Cieszymy się, że nasza współpraca z Kolejami Mazowieckimi układa się tak dobrze - powiedział dyrektor zarządzający Stadler Service Polska Marcin Polit.

Prezes Zarządu KM Robert Stępień zaznaczył, że przed KM kolejne inwestycje i zakupy następnych nowoczesnych pojazdów, które na pewno przyczynią się w znacznym stopniu do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa i jakości transportu kolejowego w regionie.

Czytaj też: O tę inwestycję Rembertów walczy od lat. 10 firm chce budować wiadukt

Rembertow
Przejazd kolejowy w Rembertowie
Źródło: Mateusz Szmelter/tvnwarszawa.pl
Czytaj także: