Straż miejska zapowiada dodatkowe kontrole w związku z nowymi przepisami dotyczącymi e-hulajnóg. Funkcjonariusze będą sprawdzać, czy właściciele i użytkownicy stosują się do zasad. O porządek będą też dbały patrole Zarządu Dróg Miejskich.
Nowe przepisy dotyczące elektrycznych hulajnóg i urządzeń transportu osobistego (UTO) weszły w życie w czwartek, 20 maja. Precyzują między innymi, gdzie i kto może korzystać z hulajnóg, w jakim miejscu powinno pozostawiać się pojazdy wypożyczane na minuty, czy też z jaką prędkością należy się poruszać.
Egzekwowaniem zmienionych zasad będzie zajmowała się między innymi straż miejska. Jej działania mają być prowadzone cyklicznie. "W związku z wejściem w życie nowych przepisów dotyczących poruszania się hulajnogami elektrycznymi, od 20 maja rozpoczęły się intensywne działania mające na celu egzekwowanie nowego prawa. Funkcjonariusze Straży Miejskiej i ZDM na warszawskich ulicach prowadzą szeroko zakrojone kontrole" – przekazała w czwartek stołeczna straż miejska.
Jak zaparkować e-hulajnogę?
Straż miejska zapowiada, że wszystkie e-hulajnogi nieprawidłowo pozostawiane na drodze i utrudniające ruch będą usuwane na koszt właściciela. W ustawie dodano regulację, w której określone zostały maksymalne stawki opłat – 123 złote za usunięcie oraz 23 złote za każdą dobę przechowywania. Przypadki nieprawidłowego parkowania można zgłaszać do Miejskiego Centrum Kontaktu 19115.
Zgodnie z nowymi przepisami parkowanie elektrycznych hulajnóg będzie dozwolone tylko w miejscach do tego przeznaczonych (dziś takich miejsc nie ma), a jeśli ich nie ma – na chodniku, równolegle do jego zewnętrznej krawędzi. Miasto zaproponowało operatorom parkowanie hulajnóg przy stojakach rowerowych. "Aby zagwarantować, że takie rozwiązanie nie będzie blokować miejsc postoju rowerzystom, oczekujemy od operatorów zakupu dodatkowych stojaków – w liczbie proporcjonalnej do posiadanej floty" – czytamy na stronie ZDM. Drogowcy czekają wciąż na odpowiedź.
Gdzie można jeździć e-hujalnogą?
Funkcjonariusze zwracają także szczególną uwagę na sposób poruszania się kierujących e-hulajnogami. "Osoby poruszające się e-hulajnogami lub urządzeniami transportu osobistego muszą mieć świadomość zmian w prawie oraz wiedzę o nowych przepisach. Muszą też zdawać sobie sprawę z tego, że od 20 maja poruszający się hulajnogą elektryczną jej użytkownik jest kierującym pojazdem, a nie pieszym" – podkreśla straż miejska.
Od czwartku kierujący hulajnogą elektryczną musi korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów z prędkością dopuszczalną 20 km/h. W przypadku gdy brakuje drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów, kierujący hulajnogą elektryczną może korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, jednak i tam nie będzie mógł przekroczyć 20 km/h.
Hulajnogą elektryczną można będzie wyjątkowo poruszać się chodnikiem lub drogą dla pieszych, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów. Trzeba będzie jechać tam z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać ruchu pieszemu.
Kto może korzystać z e-hulajnogi?
Do kierowania hulajnogą elektryczną przez osoby w wieku od 10 lat do 18 lat wymagane będzie posiadanie karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dla osób, które ukończyły 18 lat, dokument taki nie będzie wymagany. Natomiast dzieci w wieku do 10 lat będą mogły jeździć hulajnogą elektryczną jedynie w strefie zamieszkania, pod opieką osoby dorosłej.
Podobne przepisy przewidziano dla kierujących urządzeniami transportu osobistego. Użytkownicy tych pojazdów będą mogli się poruszać wyłącznie po drogach dla rowerów i chodnikach.
Z kolei w przypadku urządzeń wspomagających ruch, jak np. rolki, wrotki, deskorolka nie będą potrzebne żadne uprawnienia. Nie będzie też ograniczeń wiekowych. Ustawa wprowadza również kary za poruszanie się hulajnogą elektryczną, UTO lub urządzeniem wspomagającym ruch chodnikiem lub drogą dla pieszych – z prędkością większą niż prędkość zbliżona do prędkości pieszego lub za nieustępowanie pierwszeństwa pieszemu.
Maksymalna stawka mandatu
Najwyższy mandat - w wysokości od 300 do 500 złotych - będzie można dostać za kierowanie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdem innym niż mechaniczny przez osobę znajdującą się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka.
Trzeba pamiętać, że w niektórych miejscach samorządy mogą wprowadzić zakaz poruszania się hulajnogami elektrycznymi. W stolicy zakaz dotyczy Starego Miasta.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Straż Miejska m.st. Warszawy